שיעור הישראלים שגרים בדירה בבעלותם גבוה בהרבה מבמערב?

כמה ישראלים חיים בדירות בבעלותם ואיך זה נראה ביחס למצב במערב? בדקנו • המשרוקית של גלובס

יבגני סובה, ישראל ביתנו. צבע הכסף, כאן ב', 14.6.22 / צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת
יבגני סובה, ישראל ביתנו. צבע הכסף, כאן ב', 14.6.22 / צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת

חבר הכנסת יבגני סובה מונה לאחרונה לעמוד בראש ועדת משנה של ועדת הכלכלה, שתבחן את שוק השכירות בישראל. במסגרת זאת הוא התראיין בכאן ב', ודיבר על הסוגיה שלפחות לפי דיווחים שמתפרסמים לאחרונה בכלי התקשורת הפכה להיות כואבת מאוד עבור שוכרים רבים: עלייה דרמטית בשכר הדירה שנגבה מהם. סובה התייחס לפרסומים בזהירות, והדגיש שהוועדה שבראשותו תתמקד קודם כל באיסוף מידע ובירור המצב העובדתי, אך בסוגיה אחת הוא דווקא סיפק נתונים. כשנשאל על העובדה שרבים מהישראלים צריכים לוותר על "חלום הדירה", הוא הזכיר כי "לפי הנתון שאנחנו נחשפנו אליו בכנסת, במדינת ישראל נדמה לי ש-64% הם בעלי הדירות", זאת בזמן ש"באירופה זה פחות מ-50%, ובארה"ב זה פחות מ-50%". האם בישראל שיעור האזרחים שמתגוררים בדירה בבעלותם הוא אכן גבוה משמעותית מהמקובל ברוב העולם המערבי? בדקנו.

ראשית לגבי הנתונים בישראל. בדצמבר 2021 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הודעה לעיתונות ממנה עלה כי על בסיס סקר ארוך טווח שבוצע על ידה בשנים 2018-2019 67% ממשקי הבית מתגוררים בדירה שהיא בבעלותם או בעלות קרוב משפחה. זאת, לעומת 31% שמתגוררים בשכירות. כלומר, נתונים שהם די דומים לאלה שהזכיר ח"כ סובה.

ומה לגבי המצב בעולם? בפרסום אחר של הלמ"ס, מינואר 2020, שמבוסס על נתונים מ-2018, נכלל גם נתון כזה, והוא כבר שונה מהותית מזה שהזכיר סובה. על פי הנתונים, ממוצע האיחוד האירופי בכל הנוגע למשקי בית המתגוררים בדירה בבעלותם עומד על 69.3% מהאוכלוסייה. כלומר, נתון שדווקא גבוה מהנתון בישראל (באותו פרסום הנתון שנוגע לישראל עמד על 66.5%), ובוודאי כזה שגבוה משמעותית מהטענה שהשמיע הח"כ לפיה באירופה מדובר על "פחות מ-50%" שגרים בדירה בבעלותם.

גם במאגר הנתונים של ה-OECD ישנם נתונים בנושא. כאן מדובר בנתונים מ-2019 (ועבור חלק מהמדינות מ-2020), ואלה אף גבוהים יותר מאלה שהציגה הלמ"ס. לפי ה-OECD, שיעור המתגוררים בדירה בבעלותם באיחוד האירופי עומד על 74.7%. ממוצע ה-OECD כולו הוא 71.1%, וגם זה נתון שגבוה מהנתון הישראלי. ומה לגבי ארה"ב שגם אותה הזכיר סובה? שם הנתון נמוך יותר, ועומד על 64.2%, אך גם הוא לא מתיישב עם הטענה שאחוז המתגוררים שם בדירה בבעלותם הוא נמוך מ-50%.

מטעמו של הח"כ הפנו אותנו בתחילה ללמ"ס (את הנתונים שמופיעים שם כבר הזכרנו) ובהמשך מסרו לנו כי "ח"כ סובה עומד מאחורי דבריו. תתעדכנו לגבי מועד הדיון בוועדת המשנה ותוכלו לשאול כל שאלה".

בשורה התחתונה: דבריו של ח"כ סובה לא נכונים ברובם. שיעור הישראלים המתגוררים בדירה בבעלותם אמנם עומד על כשני שלישים, והוא דומה לנתון שהוזכר על ידו בשידור, אך הנתונים באירופה ובארה"ב הם גבוהים משמעותית מ-50%. לפי נתוני ה-OECD, ממוצע המתגוררים בדירה בבעלותם באיחוד האירופי הוא גבוה מבישראל ועומד על 74.7%. בארה"ב עומד הנתון על 64.2%.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יבגני סובה
מפלגה: ישראל ביתנו
תוכנית: צבע הכסף
ציטוט: "במדינת ישראל נדמה לי ש-64% הם בעלי הדירות. באירופה זה פחות מ-50%, בארה"ב זה פחות מ-50%"
תאריך: 14.6
ציון: לא נכון ברובו

על רקע התייקרות מחירי הדירות וירידה בכמות משקי הבית שביכולתם לרכוש דירה, החליטה ועדת הכלכלה על הקמת ועדת משנה שתבחן את שוק השכירות למגורים בישראל. בראש הוועדה נבחר לעמוד יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ יבגני סובה. יום לאחר מינויו, התראיין סובה לתכנית צבע הכסף בכאן רשת ב'. במהלך הראיון הסביר סובה את הצעדים שבכוונתו לקדם על מנת להקל על השוכרים ואמר: "64% מאזרחי המדינה הם בעלי הדירה, כשבאירופה זה פחות מ-50%, בארה"ב זה פחות מ-50%" כנתון המחזק את הצורך בהתערבות ממשלתית. בדקנו האם אכן הפער בין ישראל למדינות מפותחות אחרות גבוה כפי שטען סובה.

בדצמבר 2021 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהודעה לעיתונות ממצאים על נכסים פיזיים של משקי בית, מתוך סקר ארוך טווח 2018-2019. על פי ההודעה 67% ממשקי הבית גרים בדירה בבעלותם. כדי להבין איפה אנחנו עומדים ביחס למדינות המפותחות, הסתכלנו גם על השוואה שערכה הלמ"ס בין ישראל לאיחוד האירופי. ההשוואה מראה כי דווקא ישראל נמצאת מתחת לממוצע האיחוד האירופי, שם 69.3% ממשקי הבית גרים בדירה בבעלותם. באותה ההשוואה ישראל דורגה ברבע התחתון בהשוואה לשאר המדינות (השוואה גרפית למדינות ה-EU).

גם במאגר הנתונים של ה-OECD מפורסמים נתונים בנושא הדיור. המסמך, שגם הוא מראה נתונים מ-2019 (ועבור חלק מהמדינות מ-2020): השיעור הממוצע במדינות ה-OECD עומד על 71.1% ואילו הממוצע במדינות האיחודי האירופי בלבד אף גבוה במעט ועומד על 74.7%. אם נסתכל על ארה"ב בלבד, כפי שהציע ח"כ סובה, הנתון אכן נמוך יותר - 64.2%, אך עדיין גבוה משמעותית מ-50%. הנתונים הוצלבו גם עם מאגר הנתונים של אתר statista (מאגר נתונים גרמני), שם מוצגים נתונים על מדינות אירופה באותן השנים ועל ארה"ב ב-2021 (65.4%).

פנינו לדוברת ח"כ סובה על מנת לברר האם יש בידיו נתונים אחרים, אך בתגובה נענינו לפנות ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שם כמובן כבר בדקנו. בתגובה לממצאים שעלו בבדיקת המשרוקית ענו: "ח"כ סובה עומד מאחורי דבריו. תתעדכנו לגבי מועד הדיון בועדת המשנה ותוכלו לשאול כל שאלה".

לסיכום, שיעור משקי הבית שבבעלותם דירה בישראל הינו 67%, נכון לעדכון האחרון שפורסם, וקרוב למספר שהציג ח"כ סובה בראיון. לעומת זאת, בממוצע מדינות ה-OECD ובממוצע מדינות האיחוד האירופי, המספר גבוה יותר - 71.1% ו-74.7% בהתאמה, גבוה משמעותית מ-50%. כך גם בארה"ב (64.2%). לכן דבריו של סובה לא נכונים ברובם.