הדילמה של האופוזיציה, והעדויות לסימני יציבות בקואליציה

שר האוצר לגלובס: "באגף התקציבים עובדים על סעיפי חוק ההסדרים וצריך להגדיר את מסגרת התקציב" • וגם: המשותפת משכה הסכמתה להצביע בעד פיצוי לבעלי עסקים בעקבות גל האומיקרון

מימין: בנט,  לפיד וליברמן / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות
מימין: בנט, לפיד וליברמן / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

חבר הכנסת ניר אורבך אומנם נפקד מהכנסת מאז השמיע את איומיו על עתידה של הממשלה, אך הוא מקבל בביתו ביקורים של חברי קואליציה שמנסים לעכב את הצבעתו על חוק פיזור הכנסת, שיגלגל בהכרח את הממשלה לבחירות. מצד אחד אורבך מסנן שיחות משר האוצר ליברמן אבל מצד שני הוא גם לא שומר על קשר רציף עם חברי הכנסת בליכוד, שמנסים לקבל ממנו התחייבות לתמוך ביום רביעי בחוק לפיזור הכנסת - בדומה לזו שהתקבלה מחברי הרשימה המשותפת.

ביום שני בבוקר ח"כ שלמה קרעי הניח על שולחן הכנסת את החוק לפיזור הכנסת, אך בליכוד טרם החליטו האם להעלות אותו להצבעה ביום רביעי. ברשימה המשותפת הודיעו כי יתמכו כולם בחוק בקריאה טרומית השבוע, אך נכון לכתיבת שורות אלו חברי הכנסת מימינה אורבך ועידית סילמן, טרם הודיעו כיצד יצביעו. אם השניים ייעדרו מההצבעה, החוק ייפול. בליכוד לא מעוניינים לקחת סיכון כזה ולכן שאלת התזמון עוד על השולחן: פיזור בקריאה טרומית השבוע או בשבוע הבא.

סימני יציבות בקואליציה

בניגוד לפסימיות שאוחזת בכלל חלקי הקואליציה, דווקא שר האוצר ליברמן משדר עסקים כרגיל. למרות הודעתו על עצירת העבודה על התקציב אמר לשאלת גלובס כי במשרד - העבודה נמשכת. "העבודה נמשכת. באגף התקציבים עובדים על סעיפי חוק ההסדרים וצריך להגדיר את מסגרת התקציב". ליברמן אמר שבמשרדו עובדים על חוקי התקציב ושראש הממשלה ינחה אותו האם להמשיך לשלב הבא אלא שבאותן דקות ממש בלשכת ראש הממשלה אמרו שהתחזית הפוליטית לא מתיישרת עם אישור התקציב בכנסת.

בינתיים, בקואליציה מראים סימני התייצבות וצפויים להעביר שלושה חוקים באמצעות שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת: את חוק הדיוור הממשלתי בקריאה שנייה ושלישית ושני חוקים נוספים בקריאה ראשונה. בנוגע לחוק פיצויים לבעלי עסקים בעקבות גל האומיקרון המשותפת משכה את הסכמתה. סימן חיובי נוסף שבקואליציה נסמכים עליו מגיע מכיוונה של רע"ם, שם מדווחים על התקדמות בפרישתו של ח"כ מאזן גנאים. בקואליציה טענו, כי מכתב הפרישה של גנאים מוכן כבר שבועיים ולכן לא יאמינו עד שיראו זאת במו עיניהם.

בנוסף, מאחורי הקלעים מדווחים בקואליציה כי שר הביטחון בני גנץ דחק בימים האחרונים ביו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון לחזור בו מהסנקציות על הקואליציה ולראיה ביטון הודיע ביום שני בצהריים כי יצביע בעד חוק הפיצויים באומיקרון לבקשת שר האוצר ולמרות שלא הושגו הסכמות עם שרת התחבורה מיכאלי על הרפורמה בתחבורה הציבורית. הפגישה שהתקיימה אתמול בין השניים לא הובילה להתקדמות כלשהי במציאת נוסחה מוסכמת.

ביטון אמר בפתח ישיבת ועדת הכלכלה, כי "לצערי בסוגיית התחבורה הציבורית - הפערים גדולים. העובדה היא שהפתרונות עדיין לא הגיעו. ביקשתי שנמשיך לחשוב כל אחד באופן יצירתי. מבחינתי כל פתרון שלא פוגע אנושות בפריפריה יהיה מקובל. אני מקווה שבשעות או בימים הקרובים ימצא פתרון מניח את הדעת שיאפשר לרפורמה להתקדם ולמנוע פגיעה שכואבת לי באוכלוסיות המוחלשות. רוח הדברים שלי זה הליכה לפשרה והסכמות, תוך שמירה על עקרונות".

תקנות יו"ש והדדליין של הממשלה 

בחזרה לחזית המכרעת, אצל אורבך לא נראית כל התקדמות ובימינה טוענים כי לא יצביע בעד פיזור הכנסת השבוע והוא "נכון למצות את הניסיונות להקים ממשלה עוד בכנסת הזו". הסיבה הבלתי רשמית למשיכת הרגליים היא בקשה מצדו של נפתלי בנט להישאר בלשכת ראש הממשלה עד לביקור הנשיא האמריקאי באמצע החודש הבא או בגרסה אחרת: למנוע מלפיד להיות זה שיקבל את ביידן בתפקיד ראש הממשלה.

כך או אחרת, תחושת ההתייצבות בקואליציה יכולה להימשך עד לשבוע הבא לכל היותר - בסוף החודש יפקע חוק תקנות יהודה ושומרון ואיתו גם אולטימטום מוצהר נוסף שהניחו אורבך וגם שר המשפטים גדעון סער לקיומה של הקואליציה. גם אם גנאים יתפטר עד אז, ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי לא נכנעת לבקשות ראש מפלגתה לפרישה מהקואליציה והיא יכולה להפיל את החוק פעם נוספת. כשנשאל סער בישיבת הסיעה מתי החוק יובא להצבעה השיב: "כשיהיה מה לעדכן - אעדכן".

מאחורי הקלעים, בסוף השבוע בשיחות אישיות וגם בפגישת ראשי הקואליציה ביום ראשון, לפיד דרש מראשי הקואליציה מחויבות גבוהה להמשך קיומה של הממשלה. בישיבת סיעת יש עתיד ביום שני בצהריים אמר דברים בוטים יותר לחברי הכנסת המתלבטים והמורדים: "מי שקשה לו שילך הביתה. מי שלא עומד במתח שיתפטר". אלא שלאורבך אין כוונות פרישה וכל עוד הוא לא חוזר בו, הוא יכול רק להאריך את ימי החסד של הממשלה על ידי עיכוב חוק פיזור הכנסת בין קריאות בוועדה בראשותו. בקואליציה מעריכים כעת כי תאריך היעד החדש לפיזור יהיה לאחר ביקורו של הנשיא האמריקאי.