צה"ל | ניתוח

מכרז הסלולר של צה"ל שוב נדחה ויש מי שמרוויח מכך

דובר צה"ל מסרב להתייחס לשאלות מדוע מכרז הסלולר שוב נדחה, אבל מה שצפוי לקרות הוא שמוטורולה סולושנס תמשיך להיות הספק היחיד לעוד שנה-שנתיים לפחות

מכרז הסלולר שוב נדחה / צילום: שלומי יוסף
מכרז הסלולר שוב נדחה / צילום: שלומי יוסף

מכרז הסלולר של צה"ל לדור החמישי יורד מסדר היום לשנה שנתיים הקרובות. המשמעות היא שצה"ל ימשיך לעבוד עם מוטורולה סולושנס בזמן הקרוב, והיא תמשיך לשמש כספק יחיד עבור צה"ל, למרות הביקורות ולמרות הידיעה הברורה שצה"ל נדרש למערכת סלולר מתקדמת ועצמאית, כזו שעשויה לחסוך הרבה מאד כסף ציבורי.

החברות שמעוניינות להתמודד במכרז לא מקבלות תשובות ברורות על הסיבה לדחייה, ולמרות ההיערכות המוקדמת לאור כוונותיו של צה"ל לצאת במכרז, החברות מבינות שהסיכוי שהמכרז יפורסם נמוך מאד בשלב הזה. חשוב להדגיש שכל הפניות לדובר צה"ל לקבלת תשובות על הסיבות לדחייה במכרז לא נענו.

למוטורולה אבד היתרון הטכנולוגי שלה

בשנים האחרונות בוחנים בצה"ל את האפשרות לערוך מכרז להקמת רשת סלולרית עצמאית בדור החמישי. הפרויקט נבחן כמעט על כל היבטיו וצה"ל פנה למספר חברות פוטנציאליות על מנת לקדם את הפרויקט. בשנת 2010 החל אגף התקשוב בצה"ל לתכנן עסקת המשך עם חברת מוטורולה לטובת פרויקט "סלולר צבאי", שיספק מענה של תקשורת סלולרית מוצפנת ויגשר על הגידול המהיר בדרישה לרוחבי פס וקצבי נתונים גבוהים. בתחילת 2014 חתם משרד הביטחון עבור צה"ל עם חברת מוטורולה על הפרויקט, בחוזה "ספק יחיד" להקמת רשת סלולר דור 4. פרויקט "סלולר צבאי" החליף את מערכת "ורד הרים" המתיישנת, שהתבססה על טכנולוגיית TETRA, במערכת מבוססת על תקנים אזרחים בטכנולוגיית הדור הרביעי בסלולר (LTE).

פרויקט "ורד הרים" מתחילת שנות ה-90 התבסס על ניסיונה של חברת מוטורולה בתחום טכנולוגיית ה-TETRA הייחודית, שהתמקדה במענה תקשורת רדיו תאית לגופים ביטחוניים בעולם. מאז נטשו הגופים הביטחוניים את השאיפה להוביל את ההתפתחות הטכנולוגיה ובחרו להתבסס על טכנולוגיות אזרחיות, כדוגמת LTE, ולמקד את עיקר תשומת הלב שלהם לפיתוחים ייחודיים המבוססים על תשתית התקינה האזרחית.

העסקה שנחתמה עם חברת מוטורולה ב-2014 התבססה על ניסיונה של מוטורולה במערכת "ורד הרים". אלא שבאגף התקשוב בחרו להתעלם מהעובדה שמדובר בהקמת רשת סלולר מבוססת טכנולוגיית LTE אזרחית לחלוטין, שהדבר היחיד המבדיל בינה לבין רשתות סלולריות אזרחיות אחרות הוא מרכיבי הצופן - מרכיבים צבאיים לכל דבר ועניין שהקשר בינם לבין חברת מוטורולה שולי לחלוטין.

המשמעות היא שיתרונה של מוטורולה מוטל בספק. מוטורולה הנה חברת אינטגרציה בלבד וכמוה יש עוד רבות וטובות. שאר מרכיבי הרשת הינם סטנדרטים לחלוטין. הניסיון השלילי הרב של מערכת הביטחון במערכות לא סטנדרטיות הביא להקפדה שלא לחרוג מהתקינה במקומות בהן זה לא הכרחי.

הארכת ההסכם מבלי לספק הסבר 

ואף על פי כן, נדמה כי צה"ל החליט שלא להחליט, ומאריך את הסכם "הסלולר הצבאי" שנחתם בשנת 2014 עם מוטורולה סולושנס בשנתיים נוספות. לדעת גורמים המעורבים במכרז זה יעלה לציבור עוד כ-40 מיליון שקל לפחות. בצה"ל ומוטורולה בחרו לשתף פעולה עם חברת פרטנר ופתרונות הדור 4 שהיא מציעה, ובכך בעצם "מחליקה" למערכת הביטחון עסקת "ספק יחיד", עבור פרויקט מבוסס תקינה אזרחית. עסקת חלומות המוערכת במעל כמיליארד שקל ולדעת טובי המומחים בתחום הייתה גבוהה עד כדי פי ארבע ממחירי השוק דאז.

בסוף שנת 2020 פרסמנו בגלובס סדרת כתבות אודות הלחצים הגדולים שמפעילה חברת מוטורולה על מנת למנוע ממשרד הביטחון וצה"ל לתקן את המעוות ולצאת במכרז לפרויקט המשך לשדרוג רשת הסלולר הצבאי המוצפן, וכתבה נוספת אודות האתגרים והדילמות העומדים בפני צה"ל בבחירת הרשת והמערכות שיחליפו את פרויקט "סלולר צבאי". שם הזהרנו מפני ההשלכות של הארכת החוזה עם מוטורולה, פתרון שאמנם יהיה קל לצה"ל, אך עלול להיות יקר לכיס של משלם המסים, כל זאת באמצעות "קלף הנימוק הביטחוני" שניתן לצה"ל, שכאמור אינו רלוונטי בטכנולוגיה מבוססת תקינה אזרחית.

בעקבות סדרת הכתבות החליט אגף התקשוב בראשותו של האלוף ליאור כרמלי להוציא לשוק בקשה לקבלת מידע (RFI) לקראת וכחלק מהוצאה של מכרז לשדרוג רשת "הסלולר הצבאי", ובכלל זה קליטה והפעלת המערכת הקיימת בשילוב עם הקמת רשת דור 5 - לא לפני שנקט בצעד חריג לאיים (ואולי גם לממש) על כל העוסקים במלאכה בבדיקות פוליגרף פולשניות. גם אם בדיקות הפוליגרף נועדו למנוע דליפה של מידע "סודי", הן עשויות להקשות על הציבור לבחון ולבקר את תהליך קבלת ההחלטות.

לבקשה לקבלת המידע (RFI) הייתה היענות גדולה בשוק ולשם כך התקבצו מספר מציעים, על מנת לספק למערכת הביטחון את המענה הנדרש. בנוסף לקבוצה ברשות מוטורולה, שפעלה עד לרגע האחרון בניסיון לבטל את הבקשה בטענה שמדובר במידע רגיש ושיש לה זכויות עליו - טענה שנדחתה על הסף - הצטרפו קבוצות נוספות, בינהן קבוצה בהובלתה של חברת אלביט בשיתוף עם חברת פלאפון, המבוססת מערכות אריקסון ומשלבת מרכיבי צופן של חברת HSL; קבוצה נוספת בהובלת סלקום, המשלבת מערכות נוקיה; חברת YTCOM; חברת COMTACT; וקבוצה בהובלת אלתא, המשלבת מערכות נוקיה.

אלא שבינתיים, ובחסות חילופי האלופים בלשכת ראש אגף התקשוב וכניסתו של האלוף ערן ניב לתפקיד, אגף התקשוב העביר לאחרונה למנהל הרכש במשרד הביטחון בקשה להאריך את הסכם ה"ספק יחיד" מול חברת מוטורולה עבור מערכת "סלולר צבאי" בשנתיים נוספות לפחות, בין השאר בטענה כי היערכות למכרז ותקופת המעבר בין ספקים דורשת את הארכת ההסכם, זאת מבלי לספק לציבור את ההסבר הבסיסי מדוע לא נערך אגף התקשוב מבעוד מועד לסיום החוזה.

האם צה"ל ומשרד הביטחון שוב יצדיקו פרויקט ללא מכרז

גורמים המקורבים למכרז טוענים כי צבאות בעולם, כולל צבאות אויב, מיישמים פרויקטים מתקדמים של דור 5 כולל IOT (internet of things), ואפליקציות הנשענות על הטכנולוגיה החשובה הזו, בעוד צה"ל נשען על ספק יחיד שאיננו יצרן של טכנולוגיה כזו, ועל כן מעבר לבזבוז של כספים ציבור, בחירה זו משאירה את צה"ל הרחק מאחור.

אגף התקשוב מרוויח זמן. בינתיים תקציב הביטחון ישלם למוטורולה עוד עשרות מיליוני שקלים בשנה לטובת תפעול ותחזוקה של מערכת הנמצאת בסוף מחזור חייה. שאלת השאלות, שגם עליה לא קיבלנו תגובה היא האם ומתי משרד הביטחון וצה"ל ייצאו למכרז, או שמא ידבקו בחלופה הקלה יותר, ויצדיקו שוב פרויקט ללא מכרז עם חברת מוטורולה.