חוק פיזור הכנסת עבר בקריאה טרומית: 110 ח"כים תמכו

הכנסת מצביעה על פיזורה היום כאשר ברקע סערה סביב חוק "נאשם בפלילים" שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה • בינתיים, יש מי שמנסה לדחות את פיזור הכנסת בשביל להקים ממשלה חלופית או להעביר חוקים נוספים

מליאת הכנסת, 22.6 - חוק פיזור הכנסת מאושר בקריאה טרומית / צילום: יוסי זמיר
מליאת הכנסת, 22.6 - חוק פיזור הכנסת מאושר בקריאה טרומית / צילום: יוסי זמיר

חברי הכנסת התחילו בהצבעה על פיזור הכנסת, כאשר 11 הצעות חוק בנושא יעלו לדיון והצבעה. ברקע, סערה חדשה-ישנה על החוק שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה (נאשם בפלילים). ביש עתיד מאיימים על הליכוד שיקדמו את החוק עוד לפני פיזור הכנסת, בשל העובדה כי הם מסרבים להסכים איתם על "ניקוי שולחן" של חוקים ממשלתיים המונחים על שולחן הכנסת כמו חוק הפיצויים לעסקים באומיקרון. בליכוד תולים את שיתוף הפעולה עם הקואליציה בביטול הפרשת שיקלי מימינה.

חוק פיזור הכנסת שהעלה הליכוד עבר בקריאה טרומית בלי מתנגדים, ועם 110 ח"כים שתמכו בו. ישנם עוד 10 הצעות חוק בנושא שיעלו בהמשך היום. בקואליציה חוששים שח"כ ניר אורבך יעכב את הדיון בהצעת החוק בוועדת הכנסת ולכן דורשים להעביר את הדיון לוועדת חוקה שבשליטת ח"כ גלעד קריב מהעבודה.

ח"כ יריב לוין, בנאומו במליאת הכנסת בעת הצגת חוק התפזרות הכנסת ה-24 אמר: "לפני כשנה הושבעה בכנסת הממשלה הגרועה בתולדות ישראל. ממשלה שקמה על בסיס שנאה עיוורת ומעילה חסרת תקדים באמון הבוחרים. אין זה פלא שגם אקורד הסיום שלכם, נעשה באופן מחפיר. לפיד ובנט ברחו מהספינה הטובעת, והכריזו על פירוק הממשלה מאחורי גבם של שותפיהם, שהלכו וממשיכים ללכת אחריהם כעדר כבשים. היום אנחנו מתחילים בהליך להעברת הממשלה הרעה הזאת מן העולם, ולפיזורה של הכנסת ה- 24. אנו מוציאים את ישראל היום לדרך חדשה".

ביש עתיד אמרו לגלובס כי "כל עוד האופוזיציה לא רוצה להגיע איתנו לסיכומים על חקיקה שטובה לאזרחים כמו תקנות יו״ש, פיצויים באומיקרון, המטרו ואחרים, נלך על חוק הנאשם בכל הכוח".

מוקדם יותר היום קרא ח"כ אלי אבידר ליאיר לפיד: "תדחה את מועד פיזור הכנסת בשבוע כדי שנעביר את חוק הנאשם". עוד אמר אבידר ש"כולנו מברכים על כניסתך ללשכת ראש הממשלה, זו בהחלט בשורה מצוינת לעם ישראל, אך אבקשך לעכב את פיזור הכנסת כדי שנעביר את חוק הנאשם. לאורך השנה האחרונה קבלנו הזדמנות היסטורית להוציא את נתניהו מהחיים הפוליטיים, ולא עמדנו בהבטחה לציבור שבחר בנו. תן עוד שבוע אחד והחוק עובר".

גם בליכוד לא ממהרים לפזר את הכנסת ומבקשים לקנות זמן נוסף כדי למצות את המגעים להקמת ממשלה עוד בכנסת הזו כחלופה למערכת בחירות נוספת. בכירים במפלגות החרדיות ובליכוד מנהלים מגעים עם חברי כנסת במפלגות תקווה חדשה וימינה וגם בכחול לבן, אך נכון לכתיבת שורות אלו לא נרשמה פריצת דרך. באורח פלא למרות שכל הצדדים מעוניינים ביציאה לבחירות וביש עתיד מעוניינים לבצע את החילופים בלשכת ראש הממשלה במהירות - חוסר ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה עשוי לעכב את ההצבעה על החוק בשבוע הבא.