יו"רית נמל אשדוד: "בנמלי ישראל היו 100 אוניות בהמתנה, אבל עכשיו יש פחות מ-30"

איזה השפעה יש לפקקים בשרשראות האספקה הגלובליות כתוצאה מהקורונה על תעשיות שונות? • נושא זה עמד בבסיס פאנל שהנחה אורן דורי בכנס "כלכלה בטלטלה" של גלובס

אורנה הוזמן בכור, יו''רית נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
אורנה הוזמן בכור, יו''רית נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

בכנס "כלכלה בטלטלה" של גלובס שנערך היום (ד'), אמר דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, כי "בשנתיים האחרונות, מאז אפריל 2020, עולם הרכב נחלק לשניים: יצרנים אירופאים ואמריקאים של מכוניות שהתבססו על שרשרת אספקה גלובלית ואספקת חלקים מכל העולם נפגעו מאוד ככל שהיו בעיות הובלה ומלאי. לעומת זאת, יצרנים קוריאנים ויפנים שהייתה להם שרשרת אספקה מקומית, הם התגברו על הסיטואציה מהר יותר."

לדברי שביט, "תעשיית הרכב ייצרה פתרונות לבעיות בשרשראות האספקה. חלק מהיצרנים החזירו את הייצור לייצור מקומי. הם הקימו תעשיות לשבבים וסוללות חשמליות באירופה. במקביל אנחנו רואים סטנדרטיזציה של דגמים של מכוניות כדי שאפשר יהיה לייצר יותר מכוניות בצורה נוחה, מבלי להיות תלויים בשרשראות אספקה גלובליות. היום אי אפשר לבנות על גלובליזציה מלאה, צריך לאמץ גישה של ‘דאבל סורסינג’ ולא להיות תלוי בספק יחיד".

"המדינה לא שומרת על יציבות בשוק הדיור וגורמת לנזק אדיר לענף"

ורד צרפתי זבולון, מנכ"לית משותפת קבוצת צרפתי, יו"רית ועדת הביקורת בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמרה כי "ענף הנדל"ן חווה את אותה עלייה בתשומות כמו שאר הענפים. הפקקים בנמלים ייקרו את עלויות הבנייה ומדד תשומות הבנייה עלה בשנה האחרונה ביותר מ-6%. במקביל ראינו מאז סיום הקורונה הכפלה של מחירי הקרקעות. אבל כל זה היה בעבר והשאלה היא מה יקרה בעתיד. איך תשפיע עליית הריבית, שתייקר את המשכנתאות ואת עלויות המימון ליזמים, ואיך ישפיע החשש מהמיתון בארה"ב. אנחנו רואים קצת רגיעה בחודשים האחרונים ברכישות של דירות ועולם הנדל"ן צריך להיות זהיר בתקופה הזאת, שהיא תקופת שינוי".

צרפתי זבולון התייחסה ליציאה לבחירות מוקדמות ולהשפעותיה על שוק הנדל"ן, "הבחירות וחוסר היציבות הפוליטית הרסניים לעולם הנדל"ן. מעל 93% מקרקעות המדינה נשלטות על ידי מנהל מקרקעי ישראל והמדינה אחראית גם על עבודות הפיתוח ועל וועדות התכנון. ככל שהמדינה בחוסר יציבות פוליטית, היכולת שלה לשחרר חסמים עמוקים אפסית. כל שנה מחליפים בישראל תוכניות דיור, ממחיר מופחת למחיר למשתכן למחיר מטרה. אי אפשר לזגזג כל הזמן ולהחליף תוכניות. צריך לקחת תוכנית ולרוץ איתה 10 שנים. המדינה לא שומרת על יציבות בשוק הדיור וגורמת לנזק אדיר לענף".

קרן כהן חזון, ורד צרפתי זבולון, אורנה הוזמן בכור, דני שביט / צילום: איל יצהר
 קרן כהן חזון, ורד צרפתי זבולון, אורנה הוזמן בכור, דני שביט / צילום: איל יצהר

קרן כהן חזון, יו"רית ומנכ"לית תורפז תעשיות, שמייצרת תמציות טעם וריח, אמרה כי "עד לפני שלושה שבועות ראינו עומס מטורף במלאים ואוניות שמחכות שבועות רבים כדי לפרוק מכולות. אי אפשר היה לצפות את זה ולהתכונן לזה. עכשיו אנחנו רואים ירידה בביקושים כתוצאה מהדיבורים על מיתון ואינפלציה וזה חלק מהירידה בלחץ. זוהי תקופה של אי-ודאות שבה צריך להגדיל את מלאי המינימום מצד אחד אבל לא יותר מידי, כדי לא להיתקע עם מלאים גבוהים מידי".

"הלקוחות שלנו גם סובלים"

לדברי כהן חזון, "אנחנו מנסים למזער את עליות המחירים. לא כי אנחנו צדיקים, אלא כי הלקוחות שלנו גם סובלים מכך. אנחנו מנסים לעשות עבודה פנימית, להחליף חומרים. אנחנו עובדים בשיתוף עם הלקוחות. הלקוחות והספקים הם שותפים שלנו לדרך ולהצלחה, הולך איתם יד ביד. אבל אם המגמה תמשיך לאורך זמן, נצטרף לחזור לשוק בחזרה".

אורנה הוזמן בכור, יו"רית נמל אשדוד, סיפרה גם היא על שינוי מגמה בנמלים: "בימים האחרונים אני רואים ירידה בפקקים בנמלים. בנמלי ישראל היו כבר 100 אוניות בהמתנה, אבל בימים האחרונים יש פחות מ-30. עשינו כמה פעולות כדי לתת מענה למשבר העולמי, עקבנו אחרי מה קורה במקומות אחרים וקלטנו 100 עובדים זמניים, אחרי שקיבלנו אישור מההסתדרות. אנחנו גם רואים ירידה בביקושים, למשל ירידה של 16% במספר המכוניות שעוברות בנמל אשדוד, וגם אלו מפחיתים את הפקקים בנמלים".

הוזמן בכור התייחסה להכנות של נמל אשדוד לתחרות מול נמלים פרטיים באשדוד וחיפה. "אני נמצאת בתפקיד יושבת ראש בנמל חמש שנים ועובדת על הנושא הזה מההתחלה, על שינוי ה-DNA בנמל. נמל אשדוד נשאר עכשיו הנמל הממשלתי היחידי לצד חמישה נמלים פרטיים. השקענו 2.4 מיליארד שקל מהתקציב שלנו כדי להתחרות, שיהיה לנו רציף מים עמוקים, כי הנמלים החדשים תחרותיים. עשינו השקעות בחדשנות, משהו שלא היה בעבר. ראיתי בעולם דברים שצריך להעתיק ולהדביק. יש לנו 50 חברות סטארט-אפ בעולם וזה סופר חדשני. אנחנו שחקן ממשלתי יחידי ואני מקווה שהרגולציה לא תעבוד נגדנו."

גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק הפועלים