איל וולדמן במסר לחברות ההייטק: "אל תסתכלו על השווי הקודם שלכן - מה שהפסדתן, הפסדתן"

איל וולדמן, נשיא ומנכ"ל מלאנוקס לשעבר, גילה בכנס "כלכלה בטלטלה" של גלובס כי הוא וחבריו לחברת ההשקעות וולדו הולדינגס עצרו את השקעותיהם בגלל ערכי השווי הגבוהים מאוד שהציגו חברות • פרופ' ליאו ליידרמן, יועץ כלכלי ראשי בבנק הפועלים, ציין כי "העלאות הריבית יהיו מדודות ולא כאלה שיובילו למיתון עולמי" • ליידרמן הוסיף כי "מצב הסנטימנט העסקי של הכלכלה הגדולה באירופה, גרמניה, הוא בכי רע"

איל וולדמן / צילום: איל יצהר
איל וולדמן / צילום: איל יצהר

"אנחנו רואים עצירה משמעותית של הצמיחה שראינו בהייטק, כי בשנות הקורונה היא היתה מואצת מאוד עם ערכי שווי שהיו לא נורמליים", אמר איל ולדמן, יו"ר וולדו הולדינגס, נשיא ומנכ"ל מלאנוקס לשעבר. "אל תסתכלו על השווי הקודם שבו החזקתם בשנה שעברה - מה שהפסדתם, הפסדתם. אל תשקיעו כסף טוב אחרי כסף רע. תתמקדו באלטרנטיבות הטובות, ויש לא מעט כאלה לקראת השנה הבאה". את הדברים אמר וולדמן בכנס "כלכלה בטלטלה" של גלובס בשיתוף בנק הפועלים, העוסק בהיבטים שונים של הכלכלה הישראלית הטלטלה העולמית.

וולדמן מגלה כי הוא וחבריו לחברת ההשקעות וולדו הולדינגס עצרו את השקעותיהם בגלל ערכי השווי הגבוהים מאוד שהציגו חברות ונכסים. "עשינו 'פריז' על ההשקעות שלנו, אלא אם כן ראינו נכס שהוא אטרקטיבי בצורה בלתי רגילה. השקענו קצת בנדל"ן בניו יורק, למשל. אבל אנחנו צופים שבתחילת 2023 נראה הזדמנויות השקעה מעולות בטכנולוגיה ובסטארט-אפים, כמו למשל בעולם המטא-וורס (סביבת מסחר ורשת חברתית דיגיטלית הפועלת במציאות מדומה, א"ג) . אנשים עדיין אופטימיים שהטלטלה תסתיים בקרוב, אבל אני לא מאמין בזה, דיברתי לאחרונה עם חברים באוקראינה, ואני צופה שהמלחמה תימשך לפחות עוד כמה שנים. תתרגלו לכסף אמיתי, לסביבה של ריביות עולות ולזיהוי של אלטרנטיבות השקעה טובות, ותראו הזדמנויות השקעה בקרוב".

פרופ' ליאו ליידרמן בכנס כלכלה בטלטלה של גלובס / צילום: איל יצהר
 פרופ' ליאו ליידרמן בכנס כלכלה בטלטלה של גלובס / צילום: איל יצהר

פרופ' ליאו ליידרמן, יועץ כלכלי ראשי בבנק הפועלים טוען כי למרות סביבת העלאות הריבית, זו לא תוביל את העולם למיתון כבד. "הבנקים המרכזיים רגישים מאוד לפעילות הדואלית", אמר. "הם מעלים את הריבית תוך שמירה על איזון עדין, מבלי לטלטל את העולם למשבר חדש, מה שיו"ר הפד קורא לו 'נחיתה רכה'. הקונצנזוס הוא סביב ריבית שתגיע ל-3.4% עד סוף השנה ועד 3.8% בשנה לאחר מכן. אנחנו לא בשנות השמונים בסביבה שבה האינפלציה זוחלת לכיוון הדו ספרתי".

"בינתיים נשלם מחירים," אומר פרופ' ליידרמן. "אנחנו משלמים את מחירי השיבוש בשרשרת האספקה, אנחנו משלמים את מחירי אי הודאות הכלכלית הגדולה ומחיר המלחמה - מצב הסנטימנט העסקי של הכלכלה הגדולה באירופה, גרמניה, הוא בכי רע - ואת מחיר הירידות בשווקים. אחרי ירידות חדות במדדי הטכנולוגיה והאוויר שיוצא מהשוק, עוד נותר לנו לראות כיצד יסתגלו חברות ההייטק והסטארט-אפים למצב המשתנה".

לשאלה מה הוא ממליץ למשקיעים לעשות בתקופת משבר, ענה ליידרמן כי המפתח הוא גיוון התיק ופיזור סיכונים. הדוגמה הקלאסית מבחינתו היא וורן באפט, שמשקיע בפורטפוליו רחב של חברות ומגזרים. 

גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק הפועלים