התוכנית החדשה של המערב נגד האינפלציה: קביעת מחיר גג לנפט ולגז הרוסי

מדובר במעין התאגדות צרכנים ענקית, הנקראת "מונפסון" בכלכלה, שתהווה משקל־נגד לכוח המונופולי של רוסיה ביצוא משאבי האנרגיה שלה, ולסירוב של קרטל אופ"ק להגדיל את תפוקת הנפט ולהוריד המחירים במסגרת הסכם עם המדינה

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EYEPRESS
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EYEPRESS

בקרב נגד הכנסות־העתק של רוסיה ממכירת אנרגיה ומהאינפלציה המזנקת במערב בשל עליות מחירי האנרגיה, מדינות המערב מגבשות כעת אסטרטגיה חדשה: אימוץ תקרת־מחיר לנפט ולגז הרוסי. מדובר במעין התאגדות צרכנים ענקית, הנקראת "מונפסון" בכלכלה, שתהווה משקל־נגד לכוח המונופולי של רוסיה ביצוא משאבי האנרגיה שלה, ולסירוב של קרטל אופ"ק להגדיל את תפוקת הנפט ולהוריד המחירים במסגרת הסכם עם המדינה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הרעיון לקבוע מחיר־גג צץ בתחילת העימות באוקראינה, כחלופה לאמברגו כולל על נפט וגז, שככל הנראה אינו אפשרי מבחינה כלכלית לאיחוד האירופי, אך שב ועלה בימים האחרונים. לפי הדיווחים, מדינות ה-7G אף ידונו בו בפסגה השנתית של ראשי המדינות שתחל ביום ראשון הקרוב בגרמניה בטירת אלמאו שבבוואריה.

רוסיה צמצמם בחצי את היצוא לאירופה

במצב העניינים הנוכחי, למשל, רוסיה צמצמה את יצוא הגז הטבעי לאירופה במחצית בימים האחרונים כדי למנוע ממנה למלא את המאגרים לחורף, אך נהנית מקבולים גבוהים יותר בעבור הכמות המופחתת כי מחירי הגז זינקו פי חמישה לפחות. שר הכלכלה הגרמני, רוברט האבק, הודה ש"ידה של רוסיה על העליונה" בשל התלות של גרמניה ושל אירופה בה.

ההצעה שתידון, לפי הדיווחים האחרונים, תכלול גיבוש חזית אחידה של מדינות בתוך האיחוד האירופי וגם מחוצה לו - שיסרבו לרכוש גז רוסי ונפט רוסי במחיר השוק, ויציבו מחיר־גג קבוע. ארה"ב ובריטניה כבר התחייבו שלא לקנות נפט רוסי, אך הן יוכלו לנצל את השפעתן כדי לשכנע מדינות נוספות בעולם להתחייב לתקרת המחיר שתיקבע. הורדת המחיר לרוסיה יכולה גם להוריד את המחיר בעבור ספקיות הנפט האחרות, וכך לסייע גם לארה"ב.

שרת האוצר האמריקאית, ג'נט יילן, שנשאלה על היוזמה, אמרה במהלך ביקור בטורונטו השבוע כי אכן מדובר באפשרות שנדונה בימים אלה יחד עם קנדה ומדינות נוספות. "אנחנו מדברים על קביעת מחיר־גג... שיגביר ויחזק את ההגבלות שהוטלו על אנרגיה רוסית", אמרה.

לדבריה, אימוץ המנגנון "יוריד את מחיר הנפט הרוסי ויפגע בהכנסות של פוטין, אך יאפשר יותר אספקה לשוק הגלובלי". עד לתחילת המלחמה באוקראינה, הייתה רוסיה ספקית הנפט השלישית בגודלה בעולם.

גרמניה תומכת אך מזהירה מפני סיבוכים

הרעיון צבר פופולריות באיחוד האירופי בשבועות האחרונים, והוא נתמך במיוחד על ידי איטליה. שר הכלכלה האיטלקי אמר השבוע כי "מדובר בפתרון הבר-קיימא היחיד" ואמר כי הנציבות האירופית כבר עובדת על הכללתו במסגרת סיבוב הסנקציות השישי על רוסיה. בגרמניה הזהירו מהסיבוכים שההצעה תעורר מבחינת לכידות האיחוד, אך הביעו תמיכה עקרונית בו.

"הרעיון הוא שנגיע להסכם שבמסגרתו נוכל לומר 'זה המחיר שלנו, ולא נשלם יותר'", אמר שר הכלכלה רוברט האבק. האיחוד כבר החליט על אמברגו חלקי על נפט רוסי, שממנו יוחרגו מדינות כמו הונגריה וסלובקיה המקבלות נפט בצינורות ולא דרך הים. יישום האמברגו יהיה הדרגתי ויימשך חודשים ארוכים.

עד כה, רוסיה מצאה שווקים חדשים לנפט שלה, במיוחד בסין ובהודו שקונות כמויות חסרות־תקדים של נפט רוסי, בהנחות של 20%-30% או יותר בהשוואה לנפט ממקורות אחרים. השאלה היא אם רוסיה תזדקק לתקבולים שהיא מקבלת ממכירות נפט לאירופה. בנושא הגז, שבו אין עדיין תשתיות ליצוא גז טבעי למזרח, רוסיה תלויה יותר באירופה.