מאסק, רוביני וגולדמן זאקס מזהירים מפני המיתון שמתקרב

הולכים וגוברים הקולות המתריעים מפני האטה בכלכלה, ובימים האחרונים הזהירו בין היתר האדם העשיר בעולם, נביא הזעם של הכלכלה העולמית ואחד הבנקים הגדולים בארה"ב: המיתון יפגע באמריקה כבר בסוף השנה • כלכלני גולדמן זאקס: סבירות של 30% שהמיתון יפגע בארה"ב כבר בתחילת 2023

רוביני, ''ד''ר DOOM'' של השווקים / צילום: אוריה תדמור
רוביני, ''ד''ר DOOM'' של השווקים / צילום: אוריה תדמור

גוברים הקולות שמזהירים מפני מכה כלכלית קשה לארה"ב ממש בקרוב. בין היתר, בימים האחרונים אילון מאסק, נוריאל רוביני וקבוצת גולדמן זאקס כולם התריעו מפני הסבירות ההולכת וגוברת שכלכלת ארה"ב תיפול בקרוב לתוך מיתון משמעותי. השקפותיהם מלבות את הפחדים הגלובליים מפני נחיתת חירום של הכלכלה הגדולה בעולם, בעוד הפדרל ריזרב ממשיך להעלות את שיעורי הריבית כדי להיאבק באינפלציה, שמתקדמת בקצב המהיר ביותר מזה כמה עשורים.

מנכ"ל טסלה וספייסX, אילון מאסק, אמר כי מיתון נראה בעתיד הקרוב של ארה"ב. "מיתון הוא בלתי נמנע בנקודה מסוימת. האם צפוי מיתון בתקופה הקרובה? הסבירות שכן הרבה יותר גבוהה מלא", אמר מאסק בראיון עם רשת בלומברג בפורום הכלכלי בקטאר, "זה לא ודאי, אבל האפשרות קיימת וברמה גבוהה מאוד".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מאסק, האדם העשיר בעולם, אמר למנהלי טסלה מוקדם יותר החודש כי יש לו "תחושה סופר רעה" בנוגע לכלכלה, כך לפי מייל פנימי שנשלח בחברה.

בתוך כך, כלכלני הבנק גולדמן זאקס חתכו את תחזיות הצמיחה לארה"ב והזהירו במחקר של הבנק כי הסיכון למיתון גובר. צוות האנליסטים של גולדמן זאקס רואה סבירות של 30% שארה"ב תיכנס למיתון בשנה הבאה, פי 2 מהשיעור הקודם עליו דיווח הבנק - 15%. עוד אומרים בבנק שישנו סיכוי של 25% לשנת מיתון שנייה בארה"ב, אם המדינה תימנע משנת המיתון הראשונה ב-2023. כלומר, בסך הכל מדובר בסבירות בשיעור של 48% שארה"ב תיכנס למיתון של שנתיים רצופות החל מ-2023.

"אנחנו רואים עתה סיכון גבוה מאוד למיתון", נמסר מצוות הכלכלנים של הבנק שמובל ע"י יאן הציוס, "הסיבות העיקריות הן שנתיב הצמיחה בארה"ב כעת נראה נמוך יותר והדאגות הגוברות כי הפד ירגיש הכרח להגיב בצורה ניצית לאינפלציה, אם מחירי האנרגיה ימשיכו לעלות".

עוד רואה שחורות הוא הכלכלן האמריקאי פרופ' נוריאל רוביני, שהיה אחד מהבודדים שחזה את המשבר הכלכלי של 2008, שמציין בתחזיתו כי הוא מצפה למיתון בארה"ב עד סוף השנה הקרובה. לפי רוביני, האינדיקטורים של ביטחון הצרכנים, מכירות קמעונאיות, פעילות ייצור ובנייה כולם מאיטים באופן דרמטי בעוד האינפלציה עדיין גואה. בשיחה עם רשת בלומברג רוביני ציין כי "אנחנו מתקרבים מאוד".