האם יש סכנה למיתון? תלוי איזה בנקאי אתם שואלים

אי הסכמה מתעוררת בעת שהכלכלה מכילה במקביל גם ביצועים טובים וגם איתותי אזהרה בולטים

סניף של בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
סניף של בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

למנהלי בנקים יש תובנות טובות יותר לגבי הכלכלה מרוב האנשים. והם לא מסכימים על מה שהם רואים.

המצב של הכלכלה האמריקאית הוא תערובת של נתונים חזקים ואיתותים מדאיגים. רמת האבטלה היא 3.6%, כמעט שפל של כל הזמנים. הוצאת הצרכנים ונתוני ייצור תעשייתיים היו חזקים כל השנה. מכירות של בתים קיימים האטו קצב באפריל, אבל מחירי הבתים עדיין עולים. ועדיין, ישנם סימני אזהרה לכך שההאטה בדרך.

● שיא של 41 שנה: האינפלציה בארה"ב זינקה במאי מעל הציפיות ל-8.6% 
● וול סטריט נכנסה לשוק דובי וההיסטוריה מלמדת שאנחנו בדרך למיתון

האינפלציה הגיעה במאי ל־8.6%, שיא של 40 שנה, ומחירי המזון והאנרגיה מזנקים. הפרעות בשרשראות אספקה ברחבי העולם והמלחמה באוקראינה גורמים לתמונה להיות עוד יותר מורכבת. שווקי אג"ח ומניות מצביעים על כך שיש בעיות בפתח. מדד S&P 500  צנח לשוק דובי השבוע, כשירד יורד מ־20% מהשיא האחרון שלו, ומשקיעים עצבניים דחפו את התשואה על אג"ח אוצר אמריקאיות לעשר שנים לרמה הגבוהה ביותר מזה יותר מעשור.

ציפיה לחודש של טלטלה כלכלית

הפדרל ריזרב העלה את הריבית בשלושת רבעי אחוז ביום רביעי בניסיון להרגיע את האינפלציה, אבל ריביות גבוהות נועדו לצנן את הכלכלה באופן נרחב יותר - ואף אחד לא יודע בוודאות באיזו מהירות ייכנסו לפעולה ומה תהיה ההשפעה שלהן.

"אני חושב שזה אולי הסביבה הכי מורכבת ודינמית שראיתי בקריירה שלי", אמר בכנס משקיעים החודש נשיא קבוצת גולדמן זאקס ג'ון וולדרון.

על רקע זה הזהיר מנכ"ל ג'י פי מורגן צ'ייס ג'יימי דיימון החודש מהטלטלה הכלכלית הצפויה, אם כי הוא לא היה ספציפי מה היא תהיה. "יש הוריקן בהמשך הדרך והוא בדרכו אלינו", אמר דיימון. "אנחנו פשוט לא יודעים אם זה משהו קטן או סופה כמו סנדי, אבל צריך להתכונן".

בנקאים בכירים אחרים אומרים דברים דומים לשל דיימון. "הולך להיות קשה להימנע מסוג כלשהו של מיתון", אמר מנכ"ל וולס פארגו צ'רלי שארף בחודש שעבר בכנס "העתיד של הכל" של הוול סטריט ג'ורנל.

ארה"ב עשויה להתחמק ממיתון אבל אירופה כנראה כבר בדרך לשם

מנהלת  סיטיגרופ ג'יין פרייזר אמרה בחודש שעבר שארה"ב עשויה להתחמק ממיתון אבל צפתה שאירופה בדרך למיתון. מנכ"ל מורגן סטנלי ג'יימס מורגן אמר השבוע שהסבירות למיתון בארה"ב עומדת על 50% בהתחשב בניסיון ההיסטורי, אבל הוא "די רגוע" לגבי ההשפעה האפשרית של זה.

מנכ"ל גולדמן דיוויד סולומון אמר בריאיון עם רשת  CNBC בחודש שעבר שהסיכויים למיתון או צמיחה כלכלית חלשה הם "מתקבלים על הדעת", כלומר שיש מקום ליותר זהירות מצד מנהלי חברות.

"אם אתה מנהל חברה גדולה, אתה צריך להסתכל דרך עדשה יותר זהירה כרגע ממה שהיה אם היינו יושבים כאן לפני שנה", אמר.

חברות מנסות להסתגל. טרגט הוציאה אזהרת רווח בשבוע שעבר לאחר ירידה בביקוש הצרכנים למוצרים כמו רהיטי גינה וכמה מוצרי אלקטרוניקה שעזבו את דלתות הרשת לצד מלאי אחר שאין לו דרישה. במיקרוסופט הודיעו לאחרונה שיש לצפות לירידה ברווחים בגלל חוזק הדולר ושערי המטבע שפועלים לרעת החברה, איתות אזהרה לחברות אמריקאיות אחרות המנהלות עסקים במדינות זרות.

חברות פיננסיות גדולות המשרתות לקוחות אמידים אומרות שהצרכנים עומדים בתשלומים: מנכ"ל אמריקן אקספרס סטיבן סקורי אמר החודש שהוא מצפה שפיגור או אי עמידה בתשלומים בקרב לקוחותיו יישאר נמוך מהרמה שהייתה לפני המגיפה עד סוף השנה.

מנכ"ל בנק אוף אמריקה בריאן מויניהן אמר החודש שההוצאות גדלות מהר יותר מהאינפלציה בכל התחומים חוץ מדלק. הוא הוסיף שלקוחותיו עדיין לא מדברים על מיתון.

דיימון העריך שלצרכנים נותרו בחשבונות הבנק בין שישה לתשעה חודשים מבחינת יכולת ההוצאה.