מנכ"ל ג'יי.פי מורגן מזהיר: תכינו את עצמכם ל"הוריקן כלכלי"

ג'יימי דיימון מזהיר כי הצעדים שנוקט הפד והמלחמה באירופה מייצרים אתגרים חסרי תקדים לכלכלה העולמית • "המלחמה באוקראינה גרמה לקפיצה במחירי הסחורות ותמשיך כנראה להשפיע בשנה הקרובה. מחיר של חבית נפט יכול להגיע ל-150-175 דולר בקרוב"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

"הוריקן כלכלני בדרך אלינו והמשקיעים צריכים להתכונן. כיום השמש עדיין זורחת והתנאים עדיין טובים יחסית בכלכלה, אבל זה הולך להשתנות בקרוב". כך אמר היום ג'יימי דיימון, מנכ"ל בנק ג'יי.פי מורגן, בכנס משקיעים ואנליסטים בניו יורק, שנערך היום (ד'). "אנחנו לא יודעים אם זו אחת קטנה או סופת העל סנדי. כדאי שנתכונן".

■ מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב מזהיר מהוריקן כלכלי. האסטרטג הבכיר שלו חושב אחרת
ביידן במאמר מיוחד לוול סטריט ג'ורנל: "זו התוכנית שלי למלחמה באינפלציה"
לאסטרטג הראשי של סיטי יש תיאוריה שמסבירה את כל מה שקורה בשווקים  

לפי דיימון, הסערה תגיע בעיקר בגלל שני גורמים מרכזיים: צמצום המאזן של הפד והמלחמה באוקראינה. "הפד חייב לצמצם את המאזן הענק שלו, בכדי להפחית את הנזילות העצומה בכלכלה. במקביל, גם בנקים מרכזיים אחרים יצמצמו את המאזנים שלהם בשנים הקרובות כנראה. זה אירוע שלא היה אף פעם בעבר ויכול לגרום לזעזועים רציניים בשווקים", אמר דיימון.

בנוסף, "המלחמה באוקראינה גרמה לקפיצה במחירי הסחורות ותמשיך כנראה להשפיע בשנה הקרובה. מחיר של חבית נפט יכול להגיע ל-150-175 דולר בקרוב וכמובן שתהיה לזה השפעה שלילית על הכלכלה".

עוד הוא אמר ש"קברניטי הפד חושבים שהם יכולים לשלוט במצב ולא לגרום למיתון אבל זה לא ממש נכון. אנחנו בג'יי.פי מורגן נוקטים כבר עכשיו בגישה מאוד שמרנית ומתכוננים לסערה".

דיימון אמר בכנס המשקיעים של ג'יי.פי מורגן בחודש מאי כי "ענני סערה" מתנשאים על כלכלת ארה"ב, אך עדכן מאז את התחזית הזו, לאור האתגרים העומדים בפני הפדרל ריזרב בניסיון לרסן את האינפלציה. "כרגע נראה שמשי, הדברים מסתדרים בסדר, כולם חושבים שהפד יכול להתמודד עם זה", אמר דיימון. ובכל זאת, דיימון ציין גם ישנם "עננים בהירים" במשק, והתייחס לכוח הקנייה של הצרכן, מגמת העלייה בשכר וריבוי המשרות הפנויות.

לאחר דבריו של דיימון, מניית ג'יי.פי מורגן  ירדה בכ-2, והשלימה ירידה של כ-18% מתחילת השנה.