נשיא ארה"ב במאמר מיוחד לוול סטריט ג'ורנל: "זו התוכנית שלי למלחמה באינפלציה"

עם אינפלציה בשיעור של 8.3%, העלאות ריבית, משק בהאטה ומיתון שנושף בעורפו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מציג במאמר מיוחד לוול סטריט ג'ורנל את האסטרטגיה שלו להפחתת יוקר המחייה • "אני לא אתערב בהחלטות הפד, אבל אנחה את המעבר של הכלכלה לצמיחה יציבה" • תרגום בלעדי לגלובס 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

הכלכלה העולמית עומדת בפני אתגרים רציניים. האינפלציה גבוהה, ומחריפה בעקבות מלחמתו של ולדימיר פוטין באוקראינה. שווקי האנרגיה סוערים. שרשראות אספקה ​​שלא נרפאו לגמרי גורמות למחסור ולעליות מחירים.

האמריקאים חרדים. אני מכיר את ההרגשה הזאת. גדלתי במשפחה שבה הייתה משמעות גדולה למתי מחיר הדלק או המצרכים עלה. הרגשנו את זה סביב שולחן המטבח. אבל לעם האמריקני צריך להיות ביטחון שהכלכלה שלנו מתמודדת עם האתגרים האלה מעמדה של כוח.

● לראשונה בהיסטוריה של ארה"ב: הנשיא מזמין את הנגיד להכביד על הכלכלה |יואב קרני, פרשנות
● לאסטרטג הראשי של סיטי יש תיאוריה שמסבירה את כל מה שקורה בשווקים
● שרת האוצר האמריקאית מודה שטעתה בהערכת עוצמת האינפלציה

בינואר 2021, כשנכנסתי לתפקיד, ההתאוששות נעצרה והקורונה יצאה משליטה. תוך פחות משנה וחצי, התוכניות הכלכליות ותוכנית החיסונים של הממשל שלי עזרו להשיג את ההתאוששות החזקה ביותר בהיסטוריה המודרנית. שוק העבודה הוא החזק ביותר מאז העידן שלאחר מלחמת העולם השנייה, עם 8.3 מיליון מקומות עבודה חדשים, הירידה המהירה ביותר באבטלה שנרשמה, ומיליוני אמריקאים שעובדים בשכר טוב יותר.

 
  

"כלכלת ארה"ב במצב טוב כמעט מכל מדינה אחרת"

מאז שנכנסתי לתפקיד, משפחות הגדילו את החסכונות שלהן ויש להן פחות חובות: דוח של הפדרל ריזרב מהזמן האחרון מצא שאחוז גבוה יותר מהאמריקאים דיווחו בסוף 2021 שהם מרגישים בנוח כלכלית יותר מאשר בכל עת מאז החל הסקר ב-2013. השקעות עסקיות עלו ב-20% ומשרות הייצור צומחות בקצב המהיר ביותר מזה 30 שנה. היו יותר בקשות חדשות לפתיחת עסקים קטנים בשנת 2021 מאשר בכל שנה קודמת.
ארה"ב נמצאת במצב כלכלי טוב יותר כמעט מכל מדינה אחרת. לפי קרן המטבע הבינלאומית, כלכלת ארה"ב תהיה גדולה יותר בסוף השנה הנוכחית - ביחס לגודלה מלפני המגיפה - מכל אחת מ-7 הכלכלות החזקות. כלכלת ארה"ב עשויה לצמוח השנה מהר יותר מכלכלת סין, לראשונה מאז 1976.

עם המדיניות הנכונה, ארה"ב יכולה לעבור מהתאוששות ליציבות ולצמיחה יציבה, ולהוריד את האינפלציה מבלי לוותר על כל ההישגים ההיסטוריים הללו. במהלך המעבר הזה, הצמיחה תיראה אחרת. סביר להניח שנראה פחות מספרי שיא של יצירת מקומות עבודה, אבל זה לא יהווה סיבה לדאגה. במקום זאת, אם יצירת מקומות עבודה חודשית ממוצעת תזוז בשנה הבאה מרמות נוכחיות של 500 אלף למשהו קרוב יותר ל-150 אלף, זה יהיה סימן שאנו עוברים בהצלחה לשלב הבא של ההתאוששות - שכן סוג זה של גידול משרות עולה בקנה אחד עם שיעור אבטלה נמוך וכלכלה בריאה. הדברים צריכים להיראות אחרת גם לעומת העשורים שלפני המגיפה, כאשר לעתים קרובות מדי היו לנו צמיחה נמוכה, הכנסה פנויה נמוכה וכלכלה שעבדה הכי טוב עבור האמריקאים העשירים ביותר.

"יש לנו הזדמנות לבנות התאוששות היסטורית"

התמודדתי לנשיאות כי נמאס לי ממה שנקרא כלכלת הטפטוף. כעת יש לנו הזדמנות לבנות על התאוששות היסטורית, עם כלכלה שעובדת למען משפחות עובדות. הדבר החשוב ביותר שאנו יכולים לעשות כעת כדי לעבור מהתאוששות מהירה לצמיחה יציבה הוא להוריד את האינפלציה. זו הסיבה שהפכתי את ההתמודדות עם האינפלציה לעדיפות הכלכלית העליונה שלי. התוכנית שלי כוללת שלושה חלקים:

ראשית, לפדרל ריזרב יש אחריות עיקרית לשלוט באינפלציה. קודמי זלזל בפד, ונשיאי העבר ביקשו להשפיע על החלטותיו בצורה בלתי הולמת בתקופות של אינפלציה מוגברת. אני לא אעשה את זה. מיניתי אנשים משתי המפלגות, בעלי כישורים גבוהים להוביל את המוסד הזה. אני מסכים עם הערכתם כי המלחמה באינפלציה היא האתגר הכלכלי העיקרי שלנו כרגע.

"עלינו להגביר את יכולת הייצור שלנו לאורך זמן"

שנית, עלינו לנקוט בכל צעד מעשי כדי להפוך את הדברים לזולים יותר עבור משפחות, ברגע זה של אי ודאות כלכלית - ולהגביר את יכולת הייצור של הכלכלה שלנו לאורך זמן. מחיר הדלק גבוה במידה רבה מכיוון שהנפט, הגז ויכולת הזיקוק של רוסיה נמצאים מחוץ לשוק. אנחנו לא יכולים לוותר על המאמץ הגלובלי שלנו להעניש את פוטין על מה שהוא עשה, ועלינו למתן את ההשפעות הללו עבור הצרכנים האמריקאים. זו הסיבה שהובלתי את השחרור הגדול ביותר בהיסטוריה של מאגרי הנפט העולמיים. הקונגרס יכול לעזור מיד על ידי אישור זיכוי המס על אנרגיה נקייה והשקעות שהצעתי. תריסר מנכ"לים של חברות השירותים הציבוריים הגדולות באמריקה אמרו לי מוקדם יותר השנה שהתוכנית שלי תפחית את החשבונות השנתיים של המשפחה הממוצעת ב-500 דולר, ותאיץ את המעבר שלנו מאנרגיה המיוצרת על ידי אוטוקרטים.

אנחנו יכולים גם להפחית את העלות של סחורות יומיומיות על ידי תיקון שרשראות אספקה ​​משובשות, שיפור תשתיות והפסקה של העמלות המופרזות שגובות חברות הובלה ימית ​​זרות עבור שינוע מוצרים. תוכנית הפעולה שלי לאספקת דיור תהפוך את הדיור לבר השגה, על ידי בניית יותר ממיליון יחידות נוספות, ותסגור את מחסור הדיור לחמש השנים הקרובות. אנחנו יכולים להוזיל את המחיר של תרופות מרשם על ידי מתן כוח ל-Medicare לנהל משא ומתן עם חברות תרופות ולהגביל את עלות האינסולין. ואנחנו יכולים להוזיל את עלות הטיפול בילדים ובקשישים כדי לעזור להורים לחזור לעבודה. עשיתי בעצמי מה שיכולתי כדי לעזור למשפחות עובדות בתקופה מאתגרת זו - ואמשיך לפעול להורדת העלויות היכן שאוכל - אבל עכשיו גם הקונגרס צריך לפעול.

"הגירעון יצטמצם השנה ב־1.7 טריליון דולר"

שלישית, אנחנו צריכים להמשיך לצמצם את הגירעון הפדרלי, מה שיעזור להקל על לחצי המחירים. בשבוע שעבר, צפה משרד התקציבים הלא מפלגתי של הקונגרס כי הגירעון יירד השנה ב-1.7 טריליון דולר - הירידה הגדולה ביותר בהיסטוריה. זה ישאיר את הגירעון כחלק מהכלכלה, נמוך מהרמות שלפני המגיפה ונמוך מהתקציב שצפוי לשנה זו, לפני שעברה תוכנית החילוץ האמריקאית. התקדמות הגירעון הזו לא נקבעה מראש. בנוסף לסיום תוכניות החירום בצורה אחראית, כמחצית מהפחתת הגירעון מונעת על ידי עלייה בהכנסות - כאשר המדיניות הכלכלית שלי הניעה התאוששות מהירה.

התוכנית שלי תפחית את הגירעון עוד יותר על ידי ביצוע רפורמות של שכל ישר בחוקי המס. למוסד מס הכנסה צריכים להיות המשאבים לגבות מסים שהאמריקאים כבר חייבים. עלינו לאזן את שדה המיסוי הבינלאומי כך שלחברות לא יהיה עוד תמריץ להעביר מקומות עבודה ורווחים אל מעבר לים. וצריך לשים קץ לחוסר ההגינות המקומם בחוק המס, שמאפשר למיליארדר לשלם תעריפים נמוכים יותר מאשר מורה או כבאי.

אני מברך על דיון סביב התוכנית שלי להתמודד עם האינפלציה ולהניע את הכלכלה לצמיחה יציבה. יש לי גישה שונה מאוד מהרפובליקנים בקונגרס, בראשם הסנטור ריק סקוט, שתוכניתו תעלה מסים לאנשים שמרוויחים פחות מ-100 אלף דולר ותדרוש מהקונגרס לאשר מחדש תוכניות יסוד כמו Medicare, Social Security ו-Medicaid כל חמש שנים. זה יהפוך משפחות אמריקאיות לעניות יותר וליותר חסרות ביטחון כלכלי.
בחירות המדיניות הכלכלית שאנו עושים היום יקבעו האם התאוששות מתמשכת שתועיל לכל האמריקאים היא אפשרית. אני אעבוד עם כל אחד - דמוקרט, רפובליקני או עצמאי - שמוכן לקיים דיון פתוח וכן שיספק פתרונות אמיתיים לעם האמריקאי.