בג'יי.פי מורגן מעריכים: המלחמה באוקראינה תעלה לבנק בהפסד של מיליארד דולר

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ענק הבנקאות האמריקאי ג'יי.פי מורגן צ'ייס, הזהיר במכתב לבעלי המניות שהחשיפה של הבנק לרוסיה עלולה לעלות לו בהפסד של מיליארד דולר • "אמריקה חייבת להיות מוכנה לאפשרות של מלחמה ממושכת. עלינו להתכונן לגרוע מכל ולקוות לטוב ביותר"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה תעלה לענק הבנקאות האמריקאי ג'יי.פי מורגן  כמיליארד דולר, כך עולה מהמכתב של היו"ר והמנכ"ל ג'יימי דיימון לבעלי המניות. זו הפעם הראשונה שדיימון מפרט לגבי היקף ההפסדים הפוטנציאליים כתוצאה מהסכסוך האוקראיני והחשיפה של הבנק לרוסיה.

"אמריקה חייבת להיות מוכנה לאפשרות של מלחמה ממושכת באוקראינה עם תוצאות בלתי צפויות. עלינו להתכונן לגרוע מכל ולקוות לטוב ביותר", כתב דיימון והפציר בממשל האמריקאי להגביר את הנוכחות הצבאית באירופה ולפתח תוכנית שתסייע בהפחתת התלות האנרגטית של אירופה ברוסיה. "המלחמה והסנקציות המערביות שנועדו לעצור אותה לכל הפחות יאטו את הכלכלה העולמית", הוסיף.

דיימון התייחס גם לסביבה המקרו-כלכלית, והזהיר מפני "שווקים תנודתיים מאוד" שיגיעו בשל החמרת המדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב. דיימון כתב שמספר העלאות הריבית של הפד "יכול להיות גבוה משמעותית ממה שהשוק צופה" ואמר שהוא "לא מקנא בבנק המרכזי" על הצעדים שיצטרך לנקוט כדי לסיים את המדיניות המרחיבה. יחד עם זאת דחק בפד "לא לדאוג לגבי שווקים תנודתיים, אלא אם כן הם משפיעים על הכלכלה בפועל" וציין שזה יכול להוביל לשנים של צמיחה ולהורדת האינפלציה.

דיימון התייחס גם למערכת היחסים בין ארה"ב לסין ואמר כי על ארה"ב לחדש את שרשרת האספקה ​​שלה כדי להגביל את היקפה לספקים בתוך ארה"ב או לכלול רק "בעלי ברית ידידותיים לחלוטין". 

ממכתבו של דיימון עולה שהוא לא מודאג במיוחד מהחשיפה של הבנק לרוסיה, וציין שהוא בילה יותר מעשור בבניית מה שהוא מכנה "מאזן המבצר" של הבנק, ולדבריו הבנק מספיק חזק כדי לעמוד בהפסדים של 10 מיליארד דולר או יותר ו"עדיין יהיה במצב טוב מאוד". יחד עם זאת אמר שהמלחמה באוקראינה תאט את הכלכלה העולמית ותשפיע על הגיאופוליטיקה במשך עשרות שנים.