הסבירות למיתון בארה"ב גוברת ככל שהאינפלציה מעמיקה

כלכלנים צופים העלאות ריבית שמעלות את הסבירות למיתון ל־44% ב־12 החודשים הקרובים

הסבירות למיתון עלתה במהירות השנה / צילום: Shutterstock, George Rudy
הסבירות למיתון עלתה במהירות השנה / צילום: Shutterstock, George Rudy

כלכלנים שענו לסקר של הוול סטריט ג'ורנל העלו באופן דרמטי את הסבירות למיתון וכעת חושבים שהיא עומדת על 44% ל־12 החודשים הקרובים, רמה שלרוב נראית רק מתי שמיתון ממשי נמצא ממש על סיפו.

● משקיעים צעירים או מבוגרים, כך תתמודדו עם השוק הדובי
● האם יש סכנה למיתון? תלוי איזה בנקאי אתם שואלים
 
● מיתוס "הנחיתה הרכה" של הבנקים המרכזיים

הסבירות למיתון עלתה במהירות השנה כשהלחצים האינפלציוניים נותרו חזקים והפדרל ריזרב נקט בפעולה אגרסיבית יותר ויותר כדי לרסן אותם. כלכלנים קבעו בממוצע את הסבירות לכך שהכלכלה תהיה במיתון מתישהו ב־12 החודשים הקרובים ב־28% בסקר האחרון של הג'ורנל באפריל וב־18% בסקר דומה בינואר.

מאז שהעיתון החל לשאול אל השאלה הזו באמצע 2005, סבירות של 44% למיתון נרשמה לעתים רחוקות חוץ מאשר מתי שהיה מיתון באמת. בדצמבר 2007, החודש בו החל המיתון של 2007-2009, אמרו כלכלנים שהסבירות למיתון עומדת על 38%. בפברואר 2020, כשהחל המיתון האחרון, קבעו סבירות של 26%.

צופי הכלכלה העלו את הסבירות למיתון בגלל מגוון גורמים: עלויות הלוואה גבוהות יותר, קצב אינפלציה מהיר, בעיות בשרשרת האספקה וזעזועים במחירי הסחורות שנובעים מהמלחמה באוקראינה. אבל בעיקר, הם רואים סיכוי נמוך יותר לכך שמסלול תלול יותר של העלאות ריבית על ידי הפדרל ריזרב יצליח לצנן את האינפלציה בלי לגרום לאבטלה גבוהה יותר וירידה בכלכלה.

"הפד לוחץ על הבלמים. קשה להימנע ממיתון... במצב הזה", אמר מייקל מורן, כלכלן ראשי ב־Daiwa Capital Markets America Inc..

תוצאות הסקר האחרון הראו עליה ברורה בתחזיות הכלכלנים לאינפלציה, שהם אומרים שתסיים את השנה ברמה של 7%, בהשוואה ל־5.5% שצפו בסקר של אפריל. הסקר שכלל 53 כלכלנים נערך ביו 16 ל־17 ביוני, אחרי שהפד הצביע להעלות את הבנצ'מרק על קרנות הון פדרליות ב־0.75% לטווח שבין 1.5% ו־1.75%.

"כלכלת ארה"ב נמצאת בדרכה למיתון קל בחודשים הקרובים"

כלכלנים אומרים שהריבית על קרנות פדרליות תגיע ל־3.3% עד סוף השנה, לעומת 2% שחזו בסקר שנערך לפני חודשיים. זה רומז על כך שיש לפחות עוד שלושה חודשים בהם תהיה העלאה של 0.5% ב־2022. הפד ציין שימשיך להעלות את הריבית השנה בקצב המהיר ביותר מזה כמה עשורים על מנת להיאבק באינפלציה הנמצאת בשיא של 40 שנה.

"אנו כעת מאמינים שכלכלת ארה"ב נמצאת בדרכה למיתון קל בחודשים הקרובים", אמר גרג דאקו, כלכלן ראשי ב־EY-Parthenon, חברת ייעוץ. "בזמן שצרכנים ממשיכים להוציא כסף באופן חופשי על פנאי, נסיעות ואירוח בחודשי הקיץ, אינפלציה גבוהה יותר באופן עקבי, זינוק בשיעורי הריבית וירידה במחירי המניות ישחקו את כוח הקנייה, יפגעו מאוד בפעילות הדיור ויגבילו את ההשקעה בעסקים ואת ההעסקה".

כלכלנים צופים שהאבטלה תעלה במקביל להעלאת הריבית של הפד, אם כי הם אומרים שתישאר ברמה נמוכה יחסית בהשוואה למקרים היסטוריים קודמים. בממוצע, הם צופים שהאבטלה תעלה מ־3.6% במאי לממוצע של 3.7% בסוף 2022 ו־4.2% בסוף 2023.

נקודת אור אחת היא שהכלכלנים עדיין צופים שהכלכלה תצמח השנה, אם כי הם קיצצו את תחזיות הצמיחה בחצי בסקר האחרון. בממוצע, הם אומרים שהתמ"ג יצמח לאחר חישוב האינפלציה ב־1.3% ברבעון הרביעי של 2022 לעומת שנה קודם לכן, ירידה מ־2.6% שנצפו בסקר של אפריל. בשנה שעברה צמחה הכלכלה ב־5.5%, הקצב המהיר ביותר מאז 1984, לאחר התכווצות של 2.3% ב־2020 כשהחלה המגיפה.

נתונים מהעת האחרונה רומזים שהכלכלה האמריקאית מתחילה להאט תחת המשקל המשולב של האינפלציה המזנקת והעלייה בשיעורי הריבית - כולל תעריפי המשכנתאות הגבוהים ביותר מאז 2008.

כלכלנים קיצצו בימים האחרונים את תחזיותיהם לצמיחה בתפוקה ברבעון השני. מודל אחד שרבים צופים עליו - מעקב התמ"ג GDPNow של הפדרל ריזרב של אטלנטה - מעריך שהתמ"ג נמצא בדרכו להיוותר ללא שינוי בקצב הצמיחה השנתי בשלושת החודשים שנגמרים ב־30 ביוני. התפוקה ירדה ב־1.5% לפי חישוב שנתי ברבעון הראשון.