ראדא נמכרת בפרמיה של עשרות אחוזים על השוק - אז למה המניה יורדת

נראה שהמשקיעים בוול סטריט התקשו להבין, או לקבל, את החישובים שנוגעים לפרמיה בעסקה לרכישת החברה הבטחונית מישראל היות שהרוכשת היא חברה פרטית

דב סלע, מנכ''ל ראדא / צילום: שלומי יוסף
דב סלע, מנכ''ל ראדא / צילום: שלומי יוסף

שוק המניות האמריקאי העניק קבלת פנים צוננת ומפתיעה למיזוג עליו הודיעו החברות הביטחוניות לאונרדו DRS וראדא הישראלית. מניית ראדא  נחלשה במסחר ביום שלישי ב-2.4% (לאחר שהירידות במניה התמתנו במשך היום). זאת אף שלפי הודעת החברות, המיזוג משקף לראדא פרמיה של מעל 30% לעומת מחיר המניה - כלומר שווי חברה של כ-775 מיליון דולר. ראדא מתמזגת ללאונרדו בעסקת מניות, ובעלי המניות הקיימים שלה יחזיקו לאחר השלמת המיזוג ב-19.5% מהחברה הממוזגת.

החברה הביטחונית ראדא הייתה על סף פשיטת רגל, עכשיו היא נמכרת באקזיט ענק

לאונרדו DRS ניסתה בעבר לחזור לשוק הציבורי

נראה שבשוק התקשו להבין, או לקבל, את החישובים שנוגעים לפרמיה בעסקה. לאונרדו DRS היא חברה פרטית, שנמצאת בבעלות החברה האיטלקית לאונרדו SpA, כך שאין לחברה מחיר מניה ושווי שממנו ניתן לגזור חד-משמעית את שווייה של ראדא בעסקה.

בשיחת ועידה שערכו לאחר ההודעה על המיזוג נשאלו מנהלי החברות על כך, ומנכ"ל לאונרדו השיב: "אני חושב שהיינו שמרנים במונחי המכפילים שאנחנו משתמשים בהם, השתמשנו בדיסקאונט לעומת קבוצת ההשוואה. אנחנו חושבים שאפילו במקרה זה, המיזוג מספק לבעלי המניות של ראדא פרמיה מסוימת לעומת מחיר המניה הנוכחי. אנחנו גם מעריכים שנראה לאורך זמן התרחבות המכפילים של החברה הממוזגת לכיוון המכפילים של קבוצת ההשוואה, כשנציג צמיחה בשיעור דו-ספרתי ב-EBITDA. המכפילים יעלו ל-mid teens (סביב 15%, ש.ח.ו) וזה מספק הזדמנות משמעותית".

למעשה, אם התוכנית המקורית של לאונרדו DRS הייתה מתממשת, היא הייתה היום נסחרת כחברה ציבורית בבורסת ניו יורק. החברה שהוקמה בארה"ב ב-1969 תחת השם DRS נסחרה בעבר בבורסה, מ-1981 עד שנרכשה ב-2008 על-ידי לאונרדו האיטלקית (שנקראה אז Finmeccanica) תמורת כ-5 מיליארד דולר.

ב-2021 היה ניסיון של לאונרדו DRS לחזור לשוק הציבורי: החברה האיטלקית תכננה למכור מניות תמורת 640-700 מיליון דולר ולאונרדו DRS הייתה אמורה להתחיל להיסחר לאחר מכן בשווי של 2.9-3.2 מיליארד דולר. אולם ביום ההנפקה במרץ 2021 התקבלו ביקושים במחירים נמוכים מאלה שהחברה כיוונה אליהם, והיא החליטה לעכב את ביצוע התהליך.

עם זאת, היא המשיכה לפרסם דיווחים כפי שנדרש מחברות ציבוריות.
מאז עברה למעלה משנה ועד כה לא היה ניסיון נוסף להנפיק את לאונרדו DRS, אך כעת התהליך למעשה מתייתר: המיזוג עם ראדא, שהיא חברה ציבורית, יכניס את לאונרדו "בדלת האחורית" למסחר בנאסד"ק (וגם בבורסה בתל אביב).

"כלכלני ג'פריס: הזדמנות בזמן שהשוק 'מעכל'"

כנגזרת משווי של כ-775 מיליון דולר לראדא בעסקה, שווייה של החברה הממוזגת יגיע לכ-4 מיליארד דולר, כלומר שווייה של לאונרדו DRS לבדה מוערך בעסקה ב-3.2 מיליארד דולר, כפי שרצתה להשיג בשנה שעברה. מניית החברה האם לאונרדו SpA עלתה בבורסה האיטלקית בתגובה לדיווח על המיזוג.

בבנק ההשקעות Jefferies התייחסו לנושא הירידה במחיר מניית ראדא וכתבו שהם רואים ערך בעסקה, וסבורים שהירידות במניה מגיעות על רקע שני גורמים: העובדה שהפרמיה בעסקה נגזרת משוויה של DRS, והעובדה ששיעורי הצמיחה הממוצעים השנתיים בהכנסות החברה הממוזגת יהיו נמוכים יותר משל ראדא עצמה.

"אנחנו רואים זאת כהזדמנות, כשהשוק 'מעכל' את העסקה", כתבו כלכלני ג'פריס. להערכתם, העסקה משקפת מחיר מניה של כ-15.5 דולר לראדא, וזאת בהשוואה למחיר של כ-11.4 דולר בנעילת המסחר ביום שלישי. בג'פריס מעריכים שהחברה הממוזגת תצמח ב-6% בשנה בהכנסות וב-12% ב-EBITDA, בעוד שראדא לבדה הייתה מציגה צמיחה של 19% בממוצע בהכנסות ושל כ-27% ב-EBITDA. להערכת ג'פריס, המיזוג שמתבצע במניות בלבד מייצר גמישות מאזנית בהיעדר חוב למימון העסקה.

חברת ההשקעות DBSI שיקמה את ראדא

ראדא הישראלית היא חברה ותיקה, שלאורך רוב שנות הפעילות שלה פעלה בתחום פתרונות האוויוניקה (מערכות לכלי טיס). לפני למעלה מעשור נכנסה החברה לתחום חדש, בו היא מייצרת ומשווקת מכ"מים טקטיים שמיועדים לכוחות המתמרנים. מדובר במכ"מים שנמצאים על כלי הרכב של הכוחות, ופועלים תוך כדי תנועה. בכך הם מגינים על כוחות הגנה אקטיבית, למשל מפני פצמ"רים או רחפנים שעלולים לתקוף אותם.

באמצע העשור הקודם נקלעה ראדא לקשיי נזילות ונסחרה בשווי של מיליוני דולרים בודדים. מי שהובילה מהלך לשיקומה הייתה חברת ההשקעות DBSI של יוסי בן-שלום וברק דותן, שרכשה את השליטה (שמאז מכרה את רוב החזקותיה ברווח של פי 7 על ההשקעה). זו שיקמה את החברה הביטחונית והעלתה אותה על פסי צמיחה, מה שהוביל לזינוק של אלפי אחוזים במניית ראדא.