בזן סירבה לשלוח נציגים לדיון בעניינה בכנסת

בבזן, החברה המזהמת ביותר בישראל, בחרו להיעדר מדיון בכנסת בנושא הזיהום במפרץ חיפה • חברי הכנסת זעמו על החלטת החברה וכינו את התנהלותה "זלזול בחברי הכנסת ובציבור הבוחרים"• לא רק נציגי חברת בזן נעדרו: גם חברי הכנסת יוראי להב הרצנו, סמי אבו שחאדה, ווליד טאהא, ישראל אייכלר, בני בגין, איתן גינזבורג, רון כץ, לימור מגן תלם ושירלי פינטו בחרו שלא להגיע

בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף
בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה הבוקר (ד') בהצעה לסדר של חברת הכנסת גבי לסקי בעניין זיהום מפרץ חיפה על ידי קבוצת בזן. להפתעת חברי הכנסת, חברת בזן הודיעה למזכירות הוועדה אמש כי לא תשלח נציגים מטעמה לדיון. חברי הכנסת זעמו על החלטתה של החברה להדיר רגליה מהדיון ובכך לא לספק תשובות לטענות בדבר הזיהום במפרץ ולשאלות חברי הכנסת, וכינו את התנהלות החברה "זלזול בחברי הכנסת ובציבור הבוחרים". ח"כ משה גפני ממפלגת יהדות התורה, אמר על כך: "הממשלות כולן עומדות חסרות אונים מול בזן. הממשלה יודעת להעלות את מחיר הכלים החד פעמיים אבל אין לה אומץ לטפל בבזן. זה שהם לא הגיעו לדיון, זה גרוע ביותר. אי אפשר לעבור על כך לסדר היום".

בזן היא החברה המזהמת ביותר בישראל, כך לפי 'הרשימה האדומה' של המשרד להגנת הסביבה, המדרגת את המפעלים בישראל לפי השפעתם ומסוכנותם לסביבה. בעשיריה הפותחת של אותה רשימה, נמצאים גם כרמל אוליפינים וגדיב, שניהם מפעלים בתשלובת בזן.

"גם בשנת 2019 יש נתוני תחלואת סרטן גבוהים ביותר במפרץ חיפה"

ד"ר איזבלה קראקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות, הציגה בדיון את ההשפעות הבריאותיות האפשריות של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, בסמוך לאוכלוסייה אזרחית. לדבריה, "עשינו סקירת נתונים בריאותיים במשך שנים, והראינו סוגי תחלואה שונים גבוהים יחסית לנתונים ביתר הארץ. לדעתנו, ההשפעה הסביבתית של בזן היא משמעותית מאוד. בדוח שנמצא בשלבים אחרונים של עבודה אצלנו, מראה שגם בשנת 2019 יש נתוני תחלואת סרטן גבוהים ביותר במפרץ חיפה לעומת אזורים אחרים בארץ. מדובר בממצא שלא משתנה לאורך שנים רבות".

חברי הכנסת מרבים להתגאות בכך שהם מחזיקים בדעות סביבתיות, אך רק מיעוטם הגיעו היום לדיון שעסק בנושא בריאותי וסביבתי המטריד אזרחים רבים. חברי הכנסת שנכחו בדיון הם גבי לסקי - יוזמת הדיון, אלון טל, מוסי רז, נעמה לזימי ומשה גפני. דווקא חברי כנסת קבועים שמכהנים בוועדת הפנים והסביבה נעדרו מהדיון: יוראי להב הרצנו, סמי אבו שחאדה, ווליד טאהא, ישראל אייכלר, בני בגין, איתן גינזבורג, רון כץ, לימור מגן תלם ושירלי פינטו.

מתוך כ-1,100 סיורים שנערכו בשל פליטות חריגות לאוויר של בנזן, מזהם הנחשב למסרטן, נמצאו רק מיעוט של מקרים בהם התגלו ממצאים - רובם ככולם לא משמעותיים. מי שיוצא לשטח כדי לבדוק את החריגות זהו צוות חירום של בזן עצמה, שדיווח רק על 20 מקרים שבהם עלו ממצאים בשל החריגות. בזן מעבירה דיווח למשרד להגנת הסביבה, שלא מופיע בשטח לבדיקה רגולטורית עצמאית ובלתי תלויה, אלא ממתין לממצאי צוותי החירום הפנימיים של החברה. כשאיגוד ערים חיפה מנסה להגיע למתחם בעת חריגה, המפעל לא מאפשר לו לבצע את עבודתו.

ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה בחיפה, טענה כי כאשר מנסה האיגוד לפקח על פעילותה של בזן, נאלצים פקחיו להתמודד עם עיכוב פקחים בשער, לפעמים למשך שעה וחצי. "בזמן הזה, יכולה להגיע ביובית ולשאוב שלולית בנזן, וגם אז לא נותנים לפקח ללכת לאן שהוא מבקש", אמרה. "יש התנהגות בריונית כלפי הפקחים וזה הופך גרוע משנה לשנה. הם לא עומדים בהיתרים, מיצו את היכולת להפחית את הפליטות, והרגולטור חלש".

עשרות חריגות בפליטות מזהמים ממפעלי מתחם בזן

לפי איגוד ערים, מתחילת שנת 2022 נרשמו חריגות בריכוזי המזהמים בתחנות הניטור הסביבתיות, מפגעי ריח חמורים ממפעלי בזן ותש"ן - בה מאוחסן נפט עבור בזן, ועשרות חריגות בפליטות מזהמים ממפעלי מתחם בזן. במשך מספר פעמים השנה, גם הזרמות ללפיד בשל תקלה במפעל, גרמו לדקות ארוכות של פליטת עשן שחור ורעש בעוצמה גבוהה, לרבות עשרות ערכי הזרמה מעל התקן. לפי שחר ברמן, בבזן מסרבים להעביר לאיגוד נתונים גולמיים של מערכת הניטור ומונעים גישה של מפקחי האיגוד לחומרים, המועברים לאחר עיבוד וכיול של המפעל. "המשרד להגנת הסביבה צריך להיות אקטיבי יותר מול המזהמים", אמרו הנוכחים.

במסגרת הדיון נדון גם המצב המורכב בנחל הקישון, המצוי בהליך שיקום ארוך. מחד, המשרד להגנת הסביבה החליט לפטור את חברת נמלי ישראל מהגשת תסקיר השפעה על הסביבה ולאפשר לה להקים מחסנים על גדות הנחל באופן שלפי הנהלת רשות הנחל, יהווה איום על הסביבה האקולוגית ועל האפשרות להפוך את אזור הנחל לפארק רצוף ומשמעותי לרווחת הציבור. מאידך, מפעלי בזן השתמשו לאורך שנים רבות בחומרי כיבוי שריפות המכילים PFAS, מזהם מסרטן שכבר הוצא משימוש ברחבי העולם אך מותר לשימוש בישראל בשל התמהמהות המשרד להגנת הסביבה בנושא.

לאחר השימוש בקצף, שטיפתו מתנקזת על הנחל, הרווי היום באותם חומרים, שנמצאו בכל אחת מהדגימות שנלקחו ממנו. תוצאות הדיגום הוצגו לד"ר תום טופז, חוקר במרכז האקדמי רופין. לפי ד"ר טופז, הריכוזים שנמדדו בקישון והצביע הם מעל סף הרעילות לזחלי (לרוות) חרקים, מעל סף השפעה על התפתחותם של ראשני צפרדעים וריכוזים אלו נמצאים על קו התפר לרעילות דגי זברה, כך שישנה השפעה ברורה על המערכת האקולוגית בנחל.

חברי הוועדה קראו למשרד להגנת הסביבה לפעול בתקיפות רבה כנגד גורמים מזהמים, ולהגיש כתבי אישום אישיים נגד בכירים בחברות הפוגעות בסביבה ובבריאות הציבור. עוד קראה הוועדה למשרדי הממשלה לפעול במהירות ליישום החלטת הממשלה לפינוי התעשייה הפטרוכימית מהמפרץ, ולהציג לוח זמנים ליישום ההחלטה, תמ"א 75 ופינוי המפעלים המלא. חברי הוועדה דרשו מבזן לאפשר לאיגוד ערים חיפה ולגורמים האוכפים לבצע את עבודתם לניטור ובחינת אירועי זיהום, ולמסור נתונים כנדרש, בכל שעה וללא הפרעות. "הוועדה מצפה מבזן להתייצב לדיונים בעניינם, התעלמות מחלקם במצב לא תסייע לדבר", סיכמו חברי הכנסת.

מבזן נמסר בתגובה לעניין סמכויות אכיפה: "קבוצת בזן נכונה תמיד לשתף פעולה עם כל גורם בעל סמכויות אכיפה מתאימות בחוק. הקבוצה נוהגת בשקיפות מלאה מול כל רשות המוסמכת לקבל ממנה מידע עפ"י החוק".