הייתם ילדים מורדים או מרצים? מה קורה כשהעבר המשפחתי מפריע לנו להתקדם

התפקידים שמילאנו בתקופת הילדות יכולים גם לעזור וגם לעכב התפתחות וצמיחה מקצועית. איך לזהות את ההשפעות, למקסם את החיוביות ולהימנע מהשליליות

הרווארד בגלובס. מה קורה כשהעבר המשפחתי מפריע לנו להתקדם / צילום: Shutterstock
הרווארד בגלובס. מה קורה כשהעבר המשפחתי מפריע לנו להתקדם / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת: דבורה אנקונה

דבורה אנקונה היא מרצה בכירה בבית הספר סלואן לניהול של MIT ומייסדת מרכז המנהיגות במוסד. דניס נ.ט. פרקינס הוא מנכ"ל של קבוצת Syncretics וחבר סגל לשעבר בביה"ס לניהול ובחוג לפסיכולוגיה של ייל 

צמיחה מקצועית יכולה להיעצר מכל מיני סיבות. אבל באחת החשובות שבהן דנים רק לעתים רחוקות: רוחות הרפאים מהעבר. גישות והתנהגויות בסיסיות שהתפתחו מהדינמיקה המשפחתית של הילדות ליוו אותנו אל ההווה, ואל המשרד.
רוחות הרפאים האלו לא רק אורבות במצולות ים הזכרונות. הן יוצרות תחושות רעב שצריך להאכיל, והן מנווטות אותנו באופן פעיל בעולם. הן מתעוררות לחיים בכל יום באמצעות מה שפסיכולוגים מכנים העברה, תהליך שבמהלכו מחשבות, רגשות ותגובות שנלמדו במסגרת אחת, נכנסות לפעולה באחרת.

 
  


המערכת המשפחתית

משפחות הן מערכות, ובני המשפחה מחוברים באופן דינמי: מה שאדם אחד במשפחה עושה, משפיע על כולם. במהלך עבודתנו זיהינו כמה אלמנטים של דינמיקה משפחתית, שנוטים לצוץ גם במקום העבודה.

1. ערכים ואמונות. לכל משפחה אופי ייחודי המועבר לילדים באמצעות מסגרת משותפת של ערכים ואמונות, למשל - "חינוך זה הכי חשוב", "אל תוותרו לעולם" או "התחשבו באחרים". נסו לזהות את ערכי הליבה והאמונות של המשפחה שלכם. כמה מהם נשארו, ואיזה? מתי הם עזרו לכם?

2. תפקידים.
כל חברי המשפחה נוטים למלא תפקיד, שנקבע בחלקו על ידי אישיותו של האדם ובחלקו על ידי הצרכים של המערכת המשפחתית בשיווי משקל דינמי. משפחה עשויה לתייג ילד אחד כהצלחה, אבל אחר כאכזבה או כמורד או טיפש.

באופן לא מפתיע, התפקיד שאנו ממלאים במשפחות שלנו נוטים להיות כאלה שאנחנו מתמקמים בהם בקלות גם בעבודה. אילו תפקידים שיחקת במשפחתך בצעירותך? מתי התפקידים האלה הועילו, ומתי עצרו אותך?

3. סודות
. לרוב המשפחות יש סודות, והם משפיעים על האופן שבו בני המשפחה מתקשרים ומתנהגים. בחנו את סודות המשפחה שלכם בתקופת הילדות. אילו נושאים או אנשים היו טאבו? מה מזה נשאר מחוץ לתחום עד היום? איך הם משפיעים על היכולת שלך להוביל?

4. גבולות.
לעתים קרובות אנשים מגלים שהם מרגישים יותר בנוח בארגונים שיש להם גבולות דומים לאלה של המשפחות שלהם. איך זה היה אצלכם? האם הדינמיקה היתה מובנית מאוד, עם כללים ברורים, תפקידים וסמכות מקבלת החלטות? או שדברים היו רופפים וגמישים יותר, אפילו כאוטיים? איך ההרגשה לחיות במערכת כזו, ובאילו דרכים זה יכול היה להשפיע על סגנון המנהיגות ובחירות העבודה שלך כיום?

5. משולשים.
אלה הם מרכיבים חשובים מאוד בקביעת הדינמיקה של כל מערכת משפחתית. ילדים הם אשפים במשחק המשולש, ומשחקים במומחיות בהורה אחד כנגד האחר כדי להשיג מה שהם רוצים.

חשבו על דפוסי המשולשים שאפיינו את המשפחה שלכם. האם אתם יכולים לראות דפוסים חוזרים בהתנהגותכם במשרד? האם הם עוזרים או מעכבים?

6. ציפיות ושליטה.
לכל ההורים יש ציפיות מילדיהם. מה היו הציפיות של המשפחה שלך? האם מימשת אותן? האם אתם עדיין מנסים? ואיך זה משפיע על הדרך שבה אתם מגיבים כעת לציפיות בעבודה?

הדרך לשינוי

רוחות הרפאים המשפחתיות שלכם הן חלק מכם. אבל הן לא חייבות להגדיר אתכם. אם אתם יכולים לזהות את הדינמיקה שעיצבה את חייכם המוקדמים, אתם יכולים גם ליצור לעצמכם נתיב התפתחותי חדש. הנה כמה צעדים מועילים לעשות זאת:

זהו את רוחות הרפאים שלכם. עיינו בשאלות שהצגנו, ורשמו סיכום של הדינמיקה המשפחתית שלכם. מה מפתיע אותך? מה מבלבל אותך? מה שעלול להיות קשה או מפחיד להשאיר מאחור, גם כשאתם שואפים להשתנות?

הגדירו יעד לשינוי. שקלו כיצד רוחות הרפאים המשפחתיות שלכם משפיעות עליכם בעבודה. יש רוחות רפאים שעושות אותך חסין והן עמודי התווך של הצלחתך. עכשיו חשבו על הרוחות שמפריעות לכם. אם הייתם יכולים לגרש אחת מהן, איזו מהן זאת היתה?

פתחו גרסאות חדשות של עצמכם. עם הבנה טובה יותר איך רוחות רפאים שליליות מעכבות את ההתפתחות שלך, ייפתח מרחב להתבוננות עצמית ולשינוי. אחת הדרכים לעשות זאת היא ליצור "אני זמני", גרסאות חדשות של עצמך, שאינן מעוררות את רוחות הרפאים שלך. המפתח כאן הוא לזהות מודלים לחיקוי שמצליחים לעשות את הדברים שאתם רוצים לעשות. גם התבוננות עצמית חשובה.

האם דרכי הפעולה החדשות הובילו לשינויים חיוביים? התשובות לשאלות הללו תעזור לנוע בהמשך לכיוונים חדשים.

לבסוף, זכרו שמנהיגות היא לדמיין את העתיד שאתם רוצים ליצור, עבור הארגון ועבור עצמכם. כדי למצות את מלוא הפוטנציאל שלכם בעבודה, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות: איזה סוג של מנהיג ועמית אני רוצה להיות בעוד 10 שנים מהיום? האם אני יכול למצוא או ליצור מקום שיטפח את האדם שאני מקווה להיות? אילו רוחות רפאים משפחתיות עלי לאמץ ולחגוג - ואילו, סופסוף, להשאיר מאחור?

© Harvard Business School Publishing Corp