ראש ממשלת סרי לנקה: כלכלת המדינה "התרסקה לחלוטין"

22 מיליון אזרחי סרי לנקה מתמודדים עם מחסור חמור במזון, תרופות ודלק, בעוד יתרות המט"ח של המדינה נמחקות והאפשריות לתשלום על יבוא אוזלות • 11 בני אדם נהרגו בשבוע האחרון בתורים לדלק • ראש הממשלה הודיע בפרלמנט כי יפנה לקרן המטבע העולמית בבקשה לסיוע

הפגנה נגד קריסת הכלכלה בסרי לנקה, מול בית ראש הממשלה / צילום: Reuters, Dinuka Liyanawatte
הפגנה נגד קריסת הכלכלה בסרי לנקה, מול בית ראש הממשלה / צילום: Reuters, Dinuka Liyanawatte

ראש ממשלת סרי לנקה, ראניל וויקרמסינג, הודיע אמש (ד') בפרלמנט כי כלכלת המדינה "התרסקה לחלוטין". המצב במדינה מוכת המשברים הולך ומחריף בעוד מיליוני אזרחים מתמודדים עם מחסור חמור במזון, חשמל ודלק.

"כלכלתנו בהתרסקות מוחלטת", אמר וויקרמסינג בנאומו בפרלמנט והוסיף כי הממשלה פנתה כבר לעזרה משותפותיה הגלובליות וקרן המטבע הבינלאומית (IMF) כדי לנסות ולייצב את הכלכלה. עם זאת, ראש הממשלה הזהיר את 22 מיליון אזרחי סרי לנקה כי הוא צופה ל"מצב רציני בהרבה" מעבר לחוסרים.

סרי לנקה נמצאת בעיצומו של המשבר הכלכלי החמור ביותר במדינה מזה שבעים שנה לאחר שרזרבות המט"ח צנחו לשפל, כשהדולרים בקופת המדינה הולכים ואוזלים, כך שהיא לא יכולה לשלם על יבוא של מוצרי בסיס ותרופות.

תורים בלתי נגמרים, האורז נעלם מהמדפים ועימותים עם המשטרה

בשבועות האחרונים ממשלת סרי לנקה נוקטת בצעדים דרסטיים כדי לנסות להתמודד עם המשבר, כולל אישור שבוע עבודה של ארבע ימים בלבד למגזר הציבורי כדי לאפשר לעובדים לגדל יבול משלהם. עם זאת, צעדי הממשלה אינם אפקטיביים מול המשבר שמשתק את רוב מגזרי המדינה. בכמה ערים מרכזיות, ביניהן הבירה המסחרית קולומבו, מאות עומדים בתורים בלתי נגמרים כדי לרכוש דלק. לעתים אף מתפתחים עימותים אלימים עם המשטרה והצבא המוצבים ברחובות.

תכיפות הרכבות בסרי לנקה הופחתה, מה שמכריח את האזרחים להידחס בקרונות ואף לשבת על גגותיהם בעודם מנסים להגיע לעבודה. חולים לא מסוגלים להגיע לבתי החולים בשל המחסור בדלק ומחירי המזון גואים. האורז לחלוטין נעלם מהמדפים ברבים מהסופרמרקטים במדינה.

11 בני אדם נהרגו בשבוע האחרון בלבד בתורים לדלק, לפי נתוני המשטרה.

שיירת רכבים ממתינה לדלק בקולומבו, בירת סרי לנקה / צילום: Reuters, Dinuka Liyanawatte
 שיירת רכבים ממתינה לדלק בקולומבו, בירת סרי לנקה / צילום: Reuters, Dinuka Liyanawatte

ראש הממשלה וויקרמסינג נבחר כמה ימים לאחר שמהומות אלימות הכריחו את קודמו מהינדה ראג'פאקסה להתפטר, ובנאומו ברביעי הוא הטיל את האשמה הבלעדית במשבר על הממשלה הקודמת. "זו לא מטלה קלה להחיות מדינה עם כלכלה שהתמוטטה לחלוטין, במיוחד אחת שאין לה רזרבות מט"ח רבות", אמר וויקרמסינג ברביעי, "אם לפחות היו נוקטים בצעדים להאטת ההתרסקות של הכלכלה בתחילתה, לא היינו ניצבים מול המצב הקשה הזה היום".

בשבוע שעבר שר האנרגיה של סרי לנקה אמר בשיחה עם כתבים כי במדינה יש דלק שיספיק כרגע לחמישה ימים בלבד.

"אפילו הודו לא תוכל לתמוך בנו באופן מתמשך"

סרי לנקה הסתמכה בעיקר על השכנה הודו כדי לנסות ולהשאיר את הראש מעל המים, ולוותה ממנה 4 מיליארד דולר בקווי אשראי, אך וויקרמסינג ציין כי זה עשוי לא להספיק. "ביקשנו עוד סיוע בהלוואות מחברינו ההודים, אבל אפילו הודו לא תוכל לתמוך בנו באופן מתמשך במשבר הזה", אמר ראש הממשלה וציין כי השלב הבא יהיה לנסות להגיע לעסקה עם קרן המטבע הבינלאומית. "זאת האפשרות היחידה שלנו. אנחנו חייבים לקחת את המסלול הזה. המטרה שלנו היא לקיים דיונים עם IMF ולהגיע להסכם על מנת לקבל עוד אשראי", הוסיף.

וויקרמסינג אמר בנאומו כי המדינה במשא ומתן בין השאר עם הבנק העולמי, בנק הפיתוח האסייתי וארה"ב כדי "לאפשר הלוואות קצרות טווח" עד שסרי לנקה תקבל תמיכה מקרן המטבע. צוות של נציגי האוצר האמריקאי יגיעו לסרי לנקה בשבוע הבא, כך לפי ראש הממשלה.

בנוסף, ראש הממשלה אמר כי סרי לנקה תפנה לעזרה מסין ויפן, שתיים מה"מלוות העיקריות" של המדינה. "אם נקבל את האישור של IMF, העולם שוב ייבטח בנו", אמר וויקרמסינג, "זה יעזור לנו לקבל סיוע הלוואתי וריביות נמוכות כאשר נפנה למדינות אחרות בעולם".