"זאת עבודה כזאת שכולם צועקים עליך, ולמחרת זה בעיתון": ביקור במשרד האוצר

רכז התחבורה שמנסה להימלט בעצמו מהפקקים, הפקידה שנמצאת בלב המו"מ עם המורים והתסכול מתקופה נוספת של אלתור תקציבים • ביקור במשרד האוצר

מימין: הראל, טלי, חן, לשכת שר האוצר / צילום: איל יצהר
מימין: הראל, טלי, חן, לשכת שר האוצר / צילום: איל יצהר

ביקור אצל:

משרד האוצר, ירושלים

משתתפים בשיחה:

1. הראל שליסל 34, נשוי +1, רכז  רכז תעשייה, תיירות, מסחר וסיוע כלכלי בקורונה באגף התקציבים. 6 שנים במשרד

2. טלי אוברמן 34, מנהלת תחום חברות ממשלתיות באגף השכר. 5 שנים במשרד

3. חן גבע, 35, נשוי + 3, רכז תחבורה באגף החשכ"ל. 5 שנים במשרד

על מה מדברים? 

איפה אנחנו: "במסדרונות משרד האוצר בירושלים, בין אגף התקציבים, השכר והחשב הכללי (החשכ"ל). "יש פה קצב, אדרנלין ועבודה בווליום גבוה. דברים קורים", אומר הראל, רכז באגף התקציבים.

מאיפה באתם: הראל חלם להגיע לאגף התקציבים כבר בלימודי הכלכלה, והגשים זאת לאחר שהיה העוזר האישי של הנגידה לשעבר קרנית פלוג. "וזה בדיוק כמו שדמיינתי", הוא אומר. חן עבד ככלכלן באינטל והגיע לאוצר דרך תוכנית הצוערים לשירות המדינה, וטלי, שמגדירה עצמה "חריגה בנוף", בכלל עבדה קודם כמתכנתת.

בוקר: הראל התל אביבי מגיע מדי יום ב-9 ברכבת ("זה נהדר כי אפשר לעבוד בנסיעה"), וזה בערך הזמן היחיד שלו מול מחשב: "התפקיד משתנה מרגע לרגע: אתה יכול להיות בכנסת או במו"מ עם השחקנים הגדולים במשק, ואז באמצע היום לשכת השר רוצה עמדה מקצועית תוך שעתיים".

לחץ: חן, רכז תחבורה באגף החשכ"ל, יוצא מראשל"צ ברכב ב-6 כדי להתחמק מהפקקים. למשרד הוא מגיע ב-8 ומיד נכנס לעניינים: "אין קפה עם החברים, כי תמיד יש לי תחושת דחיפות".

תלונות: חן אחראי מטעם האוצר על פרויקטים תחבורתיים ומציין ש"הבייבי שלי זו הרחבת הרכבת הקלה בירושלים". ב-5 שנותיו במשרד, הוא כבר התרגל לספוג תלונות מצד הסביבה: "הטענות על הפקקים זורמות אליי מכל כיוון, ואני מוצא את עצמי לא מעט מדברר את הממשלה".

קורונה: הראל סיים חודשי עבודה אינטנסיביים כאחד ממובילי רפורמת היבוא: "היה זום שנגמר בארבע לפנות בוקר". הפעם האחרונה שעבד כך הייתה כחבר בצוות הקורונה, לגיבוש מענה מיידי למשק. "הגענו לעבודה בשבת, דתיים וחילונים. הייתה אווירה של אירוע קיצון", הוא נזכר. "הייתי אז בתחרות עם אשתי, שעבדה כרופאה במחלקת קורונה. נתנו כיף בסופ"ש".

צהריים: בבניין האוצר יש חדר אוכל, אבל הראל לא מבקר בו יותר מדי: "אנחנו בעיקר אוספים משם חמגשיות או מזמינים תן ביס ואוכלים מול המחשב". טלי דווקא מצליחה לשבת לאכול, לרוב. "באגף השכר יש הרגל לאכול יחד ב-12:00. פשוט תופסים חדר של מישהו ואוכלים".

בלב המו"מ: כאחראית על החברות הממשלתיות טלי נמצאת תדיר בלבם של מאבקי שכר מתוקשרים, ובימים אלה היא מעורבת ברפורמות הדואר ובדיונים על שכר המורים: "העבודה שלנו קשה נפשית - אתה הולך למו"מ וכולם צועקים עליך - הוועדים, ההנהלות, ההסתדרות. לפעמים יורדים לפסים אישיים, למרות שאנחנו רק נציגים". אבל היא לא לוקחת את זה אישית. "בסוף אני קוראת על זה בעיתון ומרגישה סיפוק".

הולכים לבחירות: התקופה שלפני העברת התקציב האחרון עוד טרייה בזכרונם של עובדי האוצר, והם זוכרים היטב כיצד נאלצו להמציא תקציבים יש מאין עבור משרדי הממשלה. השבוע, לאחר קיום הראיון, התבשרנו שאנחנו שוב ניצבים בפני בחירות. העובדים לא מעוניינים להתייחס לכך רשמית, אבל מאחורי הקלעים כבר מביעים דאגה מעוד תקופה מתסכלת שבה לא יוכלו לקדם רפורמות ומהלכים גדולים.