ברע"ם צריכים לחשוש? מפלגה חדשה בחברה הבדואית

בסקרים רע"ם נמצאת סביב אחוז החסימה, וכעת יש לה עוד כאב ראש: רשימה חדשה של אנשי ציבור בכירים מהחברה הבדואית הנגב • אם אחוז החסימה לא יירד, אומרים במפלגה החדשה, פניהם לאיחוד עם מפלגה קיימת ולאו דווקא במגזר הערבי

יו''ר רע''ם, ח''כ מנסור עבאס / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ
יו''ר רע''ם, ח''כ מנסור עבאס / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

יום בלבד לאחר הודעתו של ראש הממשלה בנט על הקדמת הבחירות ופיזור הכנסת, הגישו אנשי ציבור בכירים מהחברה הבדואית בנגב רשימה חדשה לרשם המפלגות: "עתיד הנגב להכרה ושוויון". הגשת רשימה זו היא מחאה ישירה על התנהלות ממשלות ישראל לדורותיהן בסוגיית הבדואים, וביתר שאת נגד מנסור עבאס ורע"ם שלטענת המייסדים הזניחו את הסוגייה לאחר מותו של סעיד אלחרומי.

אחד מהמייסדים אמר לגלובס כי הפוליטיקאים המכהנים מתייחסים לחברה הערבית בנגב כמאגר קולות בלבד. "אחרי מותו של אלחרומי המנוח, עבאס יכול היה להכניס את המועמד הבדואי שנמצא במקום השביעי ברשימה, והוא לא עשה את זה". הכעס בחברה הבדואית על נציגי החברה הערבית בכנסת עובר דרך מספר מהלכים של הממשלה האחרונה - החל מחוק החשמל שמדלג על הפזורה הבדואית ודרך הניסיון של משרד הרווחה "להעלים עין" מעבירות הבנייה בפזורה, שהסתיימה לבסוף בהוראת היועמ"ש להידוק אכיפה.

"רוצים להשפיע על העתיד"

העובדה כי רע"ם עומדת על ארבעה מנדטים בלבד, הובילה השבוע את ח"כ וואליד טאהא להצהיר שכמו במערכת הקודמת מדובר בטעות דגימה. אלא שלאור האכזבה בחברה הבדואית, ברע"ם צריכים לחשוש מאוד באשר לעתידם הפוליטי.

"ההצהרות של מנסור עבאס לא הגיעו דרומה מצומת בית קמה", אמר אחד מהמייסדים בזלזול. מדובר בכ-300 אלף תושבים שצריכים ייצוג, מעל 60% מהם מתחת לגיל 20. הפיגוע שהוציא לפועל בן המגזר בגל הפיגועים האחרון הוא ההוכחה לאיבוד האחיזה של ישראל בנעשה בנגב. לכל אלה, מתברר, יש דורשים שלא מצאו את מקומם ברשימה המשותפת או ברע"ם.

מי שנמצאים בראש רשימת המייסדים, אך לאו דווקא יהיו אלו שיישלחו לכנסת, הם ראש עיריית רהט לשעבר טלאל אלקרינאווי, מנכ"ל הארגון "תמאם יוזמות", אברהים נסאסרה, ראש מועצת ערעארה, נאיף אבו עראר ומסלח אבו עסא ממועצת תל שבע ונציגים נוספים מהמגזר הבדואי. אם אחוז החסימה לא יירד, אומרים במפלגה החדשה, פניהם לאיחוד עם מפלגה קיימת ולאו דווקא במגזר הערבי. "אנחנו פתוחים להצעות. רוצים להשפיע על עתיד הילדים שלנו".