לונדון, אמסטרדם, פרנקפורט ופריז: מזוודות נטושות, בידוק ביטחוני של ארבע שעות והתפרצויות זעם

התאוששות ענף התעופה תפסה את רוב שרשרת התיירות באירופה לא ערוכה • בבריטניה, בצל שביתת הרכבות, העומסים מתחילים כבר בכבישים בדרך לטרמינלים • מנכ"ל לופטהנזה קרסטן שפור לגלובס: "נידרש להתנצלויות בקיץ, בשל ביטולי טיסות" • הכאוס בתעופה, פרויקט מיוחד

עומס של נוסעים בשדה התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein
עומס של נוסעים בשדה התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein

הכאוס בענף התעופה

במשך שנתיים ארוכות של מגבלות קורונה, ציפו עשרות מיליונים ברחבי העולם לחידוש שגרת הטיסות. אלא שבינתיים נוצר מחסור אדיר בכוח אדם בנמלי התעופה ובחברות התעופה. התוצאה: שיבושי טיסות קשים, ביטולים, עיכובים, תורים בלתי נגמרים ועשרות אלפי מזוודות אבודות. החברות נאבקות לתת מענה לנוסעים המיואשים, ובמקביל מתמודדות עם הפסדי השנים הקודמות, כשלכל אלה נוסף הזינוק במחירי הדלק

לא כך דמיינו תושבי אירופה את הקיץ הראשון שבו ניתן לשוב ולטייל בחופשיות, ללא הגבלות קורונה משמעותיות. לאחר יותר משנתיים של גבולות סגורים וחופשות מבוטלות, התאוששות הבזק של התחום תפסה את רוב שרשרת התיירות האירופית לא ערוכה להתמודדות עם מסות המטיילים. תורי בידוק ביטחוני שנמשכים שעות, ביטולי טיסות יזומים או ברגע האחרון, עיכובים משמעותיים וקריסות מזדמנות של מערך המזוודות מאפיינים את השבועות האחרונים. בדומה לישראל, גם אירופה חווה בימים אלה כאוס תעופתי.

נראה כי בבריטניה המצב חמור במיוחד. שביתת רכבות מקיפה מונעת מתיירים להגיע לנמלי התעופה, וגורמת לעומסים בכבישי הגישה אליהם. מי שלא חידש דרכון שלושה חודשים או יותר לפני הנסיעה, נאלץ לבטל אותה. בנמלי התעופה עצמם, הית’רו, גטוויק וסטנסטד שבלונדון, וכן בריסטול ומנצ’סטר, משתרכים תורים עצומים של שלוש וארבע שעות. תמונות מתעדות רבבות מזוודות נטושות של תיירים שייאלצו להסתדר בלעדיהן. "אלה זמנים רעים להיות מטייל בריטי", סיכם השבוע ה"טלגרף".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הגורם העיקרי, לפי התקשורת הבריטית, הוא מחסור חמור בכוח אדם. צוותי האוויר של בריטיש איירווייז וחברות התעופה הזולות צומצמו במהלך מגפת הקורונה, וטרם חזרו להיקפי ההעסקה שהיו לפניה. גם נמלי התעופה מתמודדים עם מחסור בכוח אדם לטיפול בכבודה, ומספר דיילי הקרקע דל. במסגרת צעד חירום, נמל התעופה הית’רו הורה לחברות התעופה לבטל בין 10% ל-15% מהטיסות היומיות. בכל הנוגע לכשל בניהול הכבודה, הנהלת הנמל הטילה את האחריות על המערכת הממוחשבת.

לוח טיסות שמלא בביטולי טיסות בשדה התעופה בבריסל / צילום: Associated Press, Olivier Matthys
 לוח טיסות שמלא בביטולי טיסות בשדה התעופה בבריסל / צילום: Associated Press, Olivier Matthys

"חנינה" לחברות שנאלצות לבטל טיסות

הממשלה הבריטית מתכוונת להעניק "חנינה" לחברות שמבטלות טיסות, ולהבטיח כי לא יפסידו את ה"סלוטים" (מועדי ההמראות והנחיתות) יקרי הערך. מנגד, בחברות התעופה מנסים למתן את זעם הנוסעים ולהודיע על ביטולים מראש, כדי לאפשר לנוסעים לתכנן את חופשתם מחדש.

גם בנמלי תעופה גדולים אחרים באירופה, בבריסל, באמסטרדם, בפרנקפורט ובפריז, נרשמים שיבושים חמורים. בנמלי התעופה של בירת צרפת, למשל, דווח כי עובדים רבים לא שבו למשרותיהם אחרי המגפה, והצורך בבדיקות ביטחוניות מוביל לעיכובים בגיוס מהיר של עובדים. משך הבדיקה הממוצע לעובד בתחום רגיש ביטחונית בנמלי התעופה אורך חמישה חודשים.

בשארל דה גול שבפריז, למשל, מתמודדים עם מחסור של כ-4,000 עובדים. נמל התעופה סחיפול שסמוך לאמסטרדם הודיע כי יצמצם את מספר הנוסעים, ולפיכך את מספר הטיסות, ב-15% בחודשים הקרובים. כל ביטול שכזה מוביל לא רק לשיבוש תוכניות של הנוסעים, אלא גם לצמצום במושבים ולהתייקרות מחירי הטיסה שנוסקים ממילא - לאור עלויות הדלק.

המספרים מאחורי המשבר

 
  

בין האתגרים הרבים של חברות תעופה כיום, בולטת ההתמודדות של החברות הזולות עם מאבקי עובדים על שכר גבוה יותר ותנאים סוציאליים טובים. מאבק זה הוא חלק מדרישות איגודי עובדים אירופיים להעלות את השכר בתגובה לאינפלציה.

חברת ריאנאייר מתמודדת עם שביתות חזויות בספרד, באיטליה ובבלגיה בסוף השבוע הקרוב. המחסור בעובדים משפיע משמעותית גם על חברת איזי ג’ט, שלפי הערכות ביטלה או שתבטל יותר מ-5,000 טיסות החל מחודש יולי ועד ספטמבר. החברה ביטלה, בין השאר, קווים שלמים - כמו כל טיסות הקיץ מבריטניה להורגדה שבמצרים במהלך חודשי הקיץ, אף שהכרטיסים כבר נמכרו ליעד. במקרים אחרים מדובר על צמצום מספר הטיסות בנתיבים קיימים, מה שמכריח נוסעים להקדים או לאחר את טיסותיהם ולשנות הזמנות. בה בעת, בוויז אייר נערכים לביטול של מאות טיסות בלו"ז הקיץ.

נמלי תעופה בגרמניה מתקשים לעמוד בעומס

בתוך כך, בגרמניה נרשמו תורים ארוכים מהרגיל בנמלי התעופה וטיסות מעוכבות מאז חג הפסחא באפריל. כעת, מזהירים כלי התקשורת מפני סצינות של כאוס עם תחילת חופשת הקיץ בכמה מדינות מחוז. באתרי נמלי התעופה הגרמנים מבקשים להקדים הגעה, לפחות שעתיים וחצי לפני הטיסה. בנמל התעופה של המבורג, למשל, תועדו סצינות מוכרות מהשבועות האחרונים של מאות מזוודות נטושות שלא הספיקו לעלות על הטיסות היוצאות. בדיסלדורף, נרשמו זמני המתנה של ארבע שעות לבידוק הביטחוני, והמשטרה נקראה לנמל התעופה אחרי התפרצויות זעם של נוסעים. התקווה היא שעם הזמן המחסור בכוח אדם יצטמצם.

מנכ"ל לופטהנזה קרסטן שפור אמר לגלובס כי הוא יודע כעת כי בקיץ יידרשו ממנו התנצלויות רבות בשל טיסות שהחברה תיאלץ לבטל, אף שכבר מכרה אליהן כרטיסי טיסה.