התחדשות עירונית ברמת השרון: "דירת תמורה שהייתה שווה בהתחלה 2.4 מיליון שקל, שווה כיום כבר 4 מיליון שקל"

בשכונת מורשה ברמת השרון ייבנו 687 דירות קיימות במקום 180 דירות ישנות • הדיירים יקבלו דירה גדולה יותר ב-53 מ"ר מהדירה הישנה

התחדשות עירונית בשכונת מורשה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ
התחדשות עירונית בשכונת מורשה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

סיפור הפרויקט: 

שכונת מורשה נמצאת בצד המזרחי של העיר רמת השרון, ומדורגת 5 בדירוג הסוציו־אקונומי של הלמ"ס.

בתחילת 2014 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תוכנית פינוי בינוי לשכונת מגורים המכונה "מתחם אילת" שכללה 180 בניינים ישנים על שטח של כ־35 דונם. בניינים אלה ייהרסו ובמקומם ייבנו שישה מגדלים בני 20 קומות, שיכילו 687 יחידות דיור.

גור ורבין, יושב ראש ועד הדיירים, מספר שהניסיונות לשקם את השכונה התחילו כבר לפני יותר מ־15 שנה. לדבריו, "בשכונת מורשה הבתים מתפוררים, היו סתימות ביוב, סדקים בקירות, והמצב רק החמיר כי לאנשים אין יכולת כלכלית לתקן או לשפץ".

התחדשות עירונית בשכונת מורשה ברמת השרון / הדמיה: Viewpoint
 התחדשות עירונית בשכונת מורשה ברמת השרון / הדמיה: Viewpoint

איך הצלחתם לקדם את הפרויקט?
"דרך החברה הכלכלית של העיר. בחרנו ועד ומינהלת ויצאנו לפרויקט בשת"פ עם העירייה". ורבין מוסיף שבשכונה היו שני פרויקטים בשלבים מתקדמים אולם מדגיש כי היו הרבה התנגדויות, בעיקר מצד דיירים אבל גם מצד השלטון המקומי הנוכחי.

מה אתה ממליץ למי שמתחיל תהליך דומה?
"אני ממליץ על הרבה אורח רוח והרבה סבלנות. עיקר הקושי הוא בהמתנה והמתנגדים. זה לא פרויקט שלוקח יומיים, המתנו המון זמן, אבל היום שני הבניינים נמצאים כבר בשלב השלד, ואנחנו מחכים לשלבים ב' ו־ג'".

עורכת הדין קרן פרשקר ממשרד רז־כהן, פרשקר ושות' המייצגת את הדיירים בפרויקט, מספרת כי "בעוד שדיירי שלב א' שבחרו את דירותיהם החדשות לפני עידן הקורונה נטו לבחור את דירות התמורה הסטנדרטיות, דיירי שלב ב' אשר בוחרים את דירות התמורה כיום, מבקשים כולם להרחיבן אף מעבר לתוספת 53 המטרים שמקנה להם ההסכם עם הקבלן בתוספת תשלום, וכן מבקשים להרחיב את שטח המרפסות".

פרשקר מציינת שמחירי דירות התמורה כמעט שהכפילו את עצמם. "אם בתחילת הפרויקט עמד מחירה של דירת תמורה סטנדרטית על כ־2.4 מיליון שקל, כיום עומד מחירה על כ־4 מיליון שקל".

 יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל אאורה: "פרויקט הדגל שלנו ברמת השרון, ששלב ב' שלו משווק בימים אלה, מביא בשורה אמיתית לפיתוח אזורי ברמה גבוהה, בניינים חדשים, יוקרתיים, בשכונה חדשה ומפנקת ולצד זה המשך חוויה של הקסם שיש ברמת השרון. זוהי הזדמנות מצוינת למשפחות ולזוגות צעירים לחזור לעיר שהם אוהבים ולhהנות משכונה חדשה באיכות בנייה וביצוע ברמות הגבוהות בישראל. שילוב מנצח של שכונה חדשה, במיקום מרכזי, מרחק הליכה ממוסדות חינוך מצוינים וממרכזי בילוי ופנאי". 

התמורה ליזם:

507 דירות בתמהיל מגוון, מ־3 חדרים ועד פנטהאוז.

התמורה לבעלים:

תוספת של 53 מ"ר ביחס לדירה המקורית, חניה תת קרקעית, מחסן, דמי שכירות מלאים לתקופת הבניה ומימון ההובלות.

לו"ז:

ההיתר לבניית שני המגדלים הראשונים התקבל ב־2019, כיום נבנים שני המגדלים של שלב א' בפרויקט.

כתובת: רחוב אילת, סמטת אופיר, תמנע ובית גוברין בשכונת מורשה ברמת השרון
הפרויקט: תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה)
המצב הקיים: בנייני שיכון של 3 קומות הכוללים 180 דירות ללא חניות, שלושה בנייני רכבת בני שלוש קומות.
היזם: אאורה
הקבלן המבצע: דניה סיבוס
האדריכל: כנען שנהב אדריכלים
עו"ד יזם: אטרקצ'י ושות'
עו"ד הדיירים: משרד עו"ד רז־כהן, פרשקר ושות'