סופו של טרנד: שוק הנפקות ה־SPAC בוול סטריט חזר לרמתו מלפני 2020

היקף גיוסי ההון בהנפקות ראשוניות נחתך במחצית השנה ב-95% • Renaissance: "שוק ה-SPAC המשיך להתרסק ברבעון השני, ורק 14 חברות הונפקו" • שווי פאגאיה הישראלית נחתך לרמה של כ-4 מיליארד דולר על פי בלומברג

טקס פתיחת המסחר של פאגאיה בנאסד''ק / צילום: יח''צ - עידו איז'ק
טקס פתיחת המסחר של פאגאיה בנאסד''ק / צילום: יח''צ - עידו איז'ק

מספר ההנפקות הראשוניות (IPO) שבוצעו בוול סטריט במחצית הראשונה של שנת 2022 ירד ב-82% בהשוואה למחצית הראשונה של 2021, והיקף הגיוסים בהנפקות אלה נחתך ב-95%: ב-39 הנפקות גויס סכום מצטבר של 4.2 מיליארד דולר, בעוד שבמחצית המקבילה, ב-219 הנפקות גויסו 79.9 מיליארד דולר.

את הנתונים מפרסמת חברת המחקר Renaissance Capital שעוסקת בתחום, והם לא כוללים הנפקות של חברות SPAC ולא מיני-הנפקות שבהן גויס סכום נמוך מ-50 מיליון דולר. הנפקות קטנות כאלה בוצעו במהלך המחצית, ביניהן גם של חברות מישראל, כמו סייברוואן, ברנמילר ואקטליס.

הרבעון השני של השנה היה הרבעון השני החלש ביותר בהנפקות ראשוניות מאז משבר 2009. לפי Renaissance, גויסו בו 2.1 מיליארד דולר, בדומה לרבעון הראשון. כבר מתחילת הרבעון השני השוק היה איטי, אך המגמה רק התגברה לקראת סוף חודש מאי, כשהחששות ממיתון התגברו.

חברות מיקרו-קאפ (כאמור, כולל ישראליות) היוו את רוב העסקאות, ובמהלך הרבעון השני, רק שש חברות גייסו למעלה מ-100 מיליון דולר, והן היוו 86% מהיקף הגיוסים ברבעון. כרגיל ברבעונים האחרונים, מגזרי הבריאות והטכנולוגיה הובילו במספר ההנפקות.

 
  

התרסקות הנפקות ה-SPAC

במקביל, מסכמים אנשי Renaissance את הנפקות ה-SPAC ברבעון השני. חברות SPAC הן חברות שאין להן פעילות, והן מגייסות כסף בהנפקות בבורסה במטרה לרכוש חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל.

עבור חברות פרטיות, מיזוג לחברות SPAC מהווה חלופה להנפקה רגילה בהגעה לשוק. הנפקות SPAC היו טרנד מרכזי בשוק ההנפקות בוול סטריט בין אמצע 2020 לתחילת 2021, אך מאז השוק התקרר מאוד. לפי הנתונים, "שוק ה-SPAC המשיך להתרסק ברבעון השני, כאשר רק 14 חברות הונפקו, וגייסו 1.6 מיליארד דולר - בחזרה לרמות של לפני 2020", הם כותבים.

מתחילת 2022 היו 67 הנפקות SPAC, לעומת לא פחות מ-362 הנפקות כאלה בתקופה המקבילה ב-2021. היקף הגיוסים נחתך ב-90% במחצית וב-87% ברבעון. בעוד שבחודשים ינואר-יוני 2021 גויס סכום מצטבר של 99.5 מיליארד דולר על ידי חברות SPAC בוול סטריט, בתקופה זו ב-2022 גויס סכום של 10.4 מיליארד דולר בלבד.

לפי Renaissance, "תשואות חלשות של חברות שמוזגו, זינוק בשיעורי הפדיון וגל של ביטולי מיזוגים - הובילו לביטול תוכניות הנפקות של חברות SPAC, ו-33 חברות משכו את תוכניות ההנפקה שלהן". במקביל הם מזכירים שהידוק רגולציה על ידי ה-SEC, רשות ניירות ערך בארה"ב, הוביל כמה בנקים להימנע מתחום החיתום בשוק ה-SPAC.

שווי פאגאיה נחתך ביותר מחצי

בסוף הרבעון השני, 600 חברות SPAC עדיין מחפשות יעד לרכישה; הם מעריכים כי מספר חברות ה-SPAC שייאלצו להחזיר את הכסף למשקיעים לאחר שלא ימצאו עסקה מתאימה יגדל בהמשך, לאחר שברבעון השני היו חמש כאלה.

במהלך הרבעון השני, 17 חברות בלבד השלימו מיזוגים לחברות SPAC והחלו להיסחר, ירידה לעומת 29 חברות ברבעון הקודם. רובן, כצפוי, הניבו תשואות שליליות ניכרות. בהקשר זה אפשר להזכיר את חברת הפינטק הישראלית פאגאיה, שבשבוע שעבר השלימה מיזוג לחברת SPAC.

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
 מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

שווי החברה בעסקה נקבע על 8.5 מיליארד דולר ולא הופחת למרות קשיים בשוק וקשיים ספציפיים בעסקה שלה (בנק ברקליס שליווה את ה-SPAC התפטר והתנער מהעסקה זמן קצר לפני השלמתה).

התיקון לשווי פאגאיה  הגיע מהשוק: מחיר המניה במיזוג היה 10 דולרים אך המסחר בה נפתח במחיר נמוך יותר ובסיום השבוע ננעל על פחות מ-6 דולרים, לאחר שבשני ימי המסחר הראשונים מניית פאגאיה איבדה 16% מערכה (ביום המסחר הראשון היא נסחרה כבר בירידה של מעל 20%, שהתמתנה במשך היום). שווי השוק של פאגאיה מוערך כעת על פי בלומברג בכ-4 מיליארד דולר.

היקף גיוס ההון במיזוג עמד על 350 מיליון דולר, כאשר שיעורי הפדיון של משקיעי ה-SPAC (שהעדיפו לוותר על עסקת המיזוג ולקבל את כספם חזרה) היה גבוה מאוד. מכיוון שבעבר דיווחה פאגאיה ש-350 מיליון דולר יהיה סכום הגיוס ב-PIPE, ההנפקה הפרטית הנלווית למיזוג, המשמעות היא שמכספי משקיעי ה-SPAC הקולט הסכום שהגיע היה זניח, אם בכלל.

פאגאיה (Pagaya) הוקמה בשנת 2016 על ידי המנכ"ל גל קרובינר, מנהל הטכנולוגיה אביטל פרדו ומנהל ההכנסות הראשי יהב יולזרי. החברה פיתחה טכנולוגיה מבוססת למידת מכונה וביג-דאטה שמאפשר ניתוח מידע לצורך הענקת אשראי על ידי גופים מוסדיים ובנקים.

פאגאיה מתמקדת בתחום החוב הצרכני בשוק האמריקאי, ומנתחת פרמטרים רבים הכוללים מידע מאקרו-כלכלי ומידע על תנאי השוק, כחלק מתהליך החיתום וניהול הסיכונים של ההלוואה.