"כל הקיצוץ במכה אחת": 10 העצות של שאול אולמרט לפיטורים בחברות הייטק

"אנחנו בהייטק פחות אוהבים לדבר על הקושי", סיפר שאול אולמרט לקוראים בטוויטר, על רקע ידיעות הפיטורים הבלתי פוסקות מהענף • אולמרט קרא, בעשרה סעיפים, למנהלים בתחום לנהל מהלכי פיטורים בצורה רגישה, חכמה ומכילה

שאול אולמרט / צילום: מתן פורטנוי
שאול אולמרט / צילום: מתן פורטנוי

שאול אולמרט, שפרש מתפקידו כמנכ"ל פלייבאז בסוף 2019, והקים לפני כשנתיים את הסטארט-אפ Piggy, שמפתח אפליקציית מובייל מהפכנית לדור ה-Z שמשלבת יצירה, סושיאל מדיה וכתיבה, כתב היום (א') ברשת טוויטר שרשור ארוך בו נגע בחוסר השיתוף של תעשיית ההייטק בקשיים בענף. 

בציוציו אולמרט נזכר על רקע ידיעות הפיטורים והקיצוצים שמגיעות מהענף ב"יום טראומטי" לפני כ-4 שנים, כשנאלץ לפטר כמה עשרות עובדים מחברתו הקודמת - פלייבאז. למרות שאולמרט זוכר את התהליך כמורכב, קשה ומטלטל, הוא גם סיפק לקוראיו עשרה טיפים על ניהול נכון של מהלך פיטורים בסטארט-אפ וכיצד ממשיכים הלאה לאחר מכן. 

אלו העצות של אולמרט לקראת הפיטורים הבלתי נמנעים:

1. כל הקיצוץ במכה אחת. קחו עוד כמה ימי תכנון, אבל ודאו שאין גל שני לאחר מכן, כי זה הורג סופית את האמון של האנשים שיישארו.

2. היעזרו ביועץ (רצוי אחד המשקיעים) חיצוני - אתם לא מסוגלים לנתק מרכיבים רגשיים מקבלת ההחלטות הזו כי יש לכם לב טוב. דרוש מישהו שיסתכל על הדברים מבחוץ וינטרל פוליטיקות, היסטוריה וחרדות. 

 3. היו 100% שקופים עם העובדים. די למכור סיפורים, אנחנו חברה שיש לה קשיים ובוא נודה בזה שאנחנו לא מושלמים. יוריד מכם טון של משקל מהכתפיים.

4. היו שקופים גם עם התקשורת - תנו את כל המספרים, בלי לחרטט ובלי לעגל פינות. אין הבדל בדימוי בין לפטר ארבעים או חמישים או שישים. יש הבדל גדול בלאבד אמינות.

5. לפני הפיטורים עצמם - קחו לשיחה את העוגנים שלכם- אנשי הצוות שאתם מיעדים להישאר ולהוביל את החברה אחרי השינוי. וודאו שהם איתכם, תנו להם כמה ימים להבין אם הם נשארים או לא, ואם כן- שיהיו מחוייבים ויובילו את המהלך יחד אתכם.

6. מיד לאחר המהלך - כנסו את העובדים. ספרו להם מה עובר עליכם רגשית. חשוב שיראו שקשה לכם מצד אחד, ושיש תכנית אופרטיבית מצד שני.

7. וודאו שיש לכם כתף לבכות עליה. בן זוג, חבר, אח, פסיכולוג - אל תהיו סופרמנים. קשה לכם כי אתם בני אדם ובני אדם צריכים מישהו להישען עליו.

8. ברגע שעובדים שעזבו מוצאים בית חדש - שתפו את העובדים האחרים. הראו להם שאכפת לכם ושאתם תמיד תדאגו להם גם אם תיאלצו יום אחד לפטר אותם.

9. זכרו שהמצוקה מייצרת הזדמנויות- עת לקדם מישהו צעיר, עת לתת לאנשים יותר אתגר ואחריות. וודאו שהאנשים שנשארו מקבלים אופק.

10. חזרתם הביתה אחרי כל החוויה הקשה הזו? דבר ראשון - שתו אלכוהול. ג'וינט (רק עם מרשם רפואי חוקי כמובן!), סרט בנטפליקס, שירים של וולט ויטמן, חריימה של אימא. מגיע לכם לפנק את עצמכם, התמודדתם עם אתגר גדול ומגיע לכם קצת נחת. אוהב אתכם, כל מי שבסיטואציה תמיד מוזמן ליצור קשר ולשתף. אני כאן.

את השרשור אולמרט סיכם בתודה לקוראיו על המילים היפות שקיבל בתגובות והדגיש כי "מנהל צריך להיות בן אדם ואמפתי לעובדיו" ואף יותר מכך, הוא ציין כי "זה קשה יותר לעובדים המפוטרים. הם המרכז והם הפוקוס, לך עדיין יש עבודה והם מתמודדים עם סיטואציה קשה".