הסדר ניגוד העניינים של מנהלת רשות החברות: לא תעסוק בנמלים וברכש הגז של חברת החשמל

בין ההגבלות הבולטות שעולות מהסכמי ניגודי העניינים עליהם חתמה עו"ד מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות החדשה עם כניסתה לתפקיד: עיסוק במהלכים אסטרגיים של נמלי ישראל, לרבות הפרטת נמל חיפה ועיסוק בנושאים הקשורים לחברת החשמל

עו''ד מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: אלעד מלכה
עו''ד מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: אלעד מלכה

מנהלת רשות החברות הממשלתיות החדשה, מיכל רוזנבוים, לא תוכל לעסוק במהלכים אסטרגיים של נמלי ישראל, לרבות הפרטת נמל חיפה. עוד יימנע ממנה באופן עקיף עיסוק בנושאים הקשורים לחברת החשמל. אלה ההגבלות הבולטות שעולות מהסכמי ניגודי העניינים עליהם חתמה עם כניסתה לתפקיד.

עו"ד רוזנבוים הייתה בעלים של משרד עורכי דין טרם כניסתה לשירות המדינה, אותו מכרה למשרד מיתר. במסגרת עבודתה הקודמת נתנה ייעוץ משפטי לשלוש חברות ממשלתיות אחרות, תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה), החברה הממשלתית לתיירות והחברה לשירותי איכות הסביבה, אך היא תהיה מנועה מעיסוק בעניינם רק במספר נושאים ספציפיים בהם עסקה, שהסתיימו בין השנים 2018-2021.

בן זוגה של רוזנבוים הוא היועץ האסטרטגי אלי קמיר. בין רשימת הלקוחות להן מייעץ קמיר נמצאת חברת SIPG הסינית, זכיינית ההפעלה של נמל המפרץ החדש בחיפה. בשל כך, מנהלת רשות החברות לא תוכל לעסוק בעניינים מהותיים הנוגעים לנמלים הממשלתיים המתחרים, כמו הפרטת נמל חיפה או הרחבת הפעילות הפעילות באשדוד, ובכלל בפעילות חברת נמלי ישראל (חנ"י). סמכויותיה בנושאי מינוי נושאי משרה, ממשל תאגידי וגיוס חוב בנמלים לא ייפגעו.

לקוחה גדולה נוספת של קמיר המשיקה לגזרת הפעילות של רוזנבוים היא שברון, ענקית האנרגיה האמריקאית בעלת האחזקות במאגרי הגז לויתן ותמר. חברת החשמל לא מופיעה במפורש ברשימה המצומצמת של הגופים שרוזנבוים מנועה מעיסוק בהם. אבל התלות של חברת החשמל בה במאגרי הגז צפויה להצריך לא מעט זהירות במקרים מסוימים. כבר עם החודשים הראשונים לכניסתה של רוזנבוים לתפקיד, התקבלה החלטה של הממשלה בנוגע להסכם רכש הגז של חברת החשמל ממאגר תמר. רוזנבוים הייתה מנועה מהתערבות בשל החשש מניגוד אינטרסים אישי, כפי שהוסבר לה על ידי היועצת המשפטית של הרשות.