אחרי הפסיקה שביטלה את זכות ההפלה בכל ארה"ב, תאגידים שוקלים בזהירות את נושא הביטוח הרפואי לעובדות

חברות שיש להן תוכניות ביטוח הכוללות הפלות שוקלות כעת האם ואיך לשלם על נסיעות של עובדות למדינות בהן הפרוצדורה עדיין חוקית

הפגנה נגד הביטול החוקתי להפלות באינדיאנפוליס, ארהב / צילום: Associated Press, AJ Mast)
הפגנה נגד הביטול החוקתי להפלות באינדיאנפוליס, ארהב / צילום: Associated Press, AJ Mast)

החלטת בית המשפט העליון להפוך את ההחלטה רו נגד ווייד יוצרת אתגרים חדשים למעסיקים ולחברות ביטוח בריאות הנותנות כיסוי ביטוחי להפלות, ובמיוחד מעוררת שאלות האם ואיך לממן נסיעות למדינות שבהן עדיין מותר לעשות את הפרוצדורה.

● ענקיות הטכנולוגיה מתגייסות למחאה נגד פסיקת בית המשפט העליון בארה"ב: "יום אפל בהיסטוריה של האומה שלנו"
● עבור נשים רבות בארה"ב פסק הדין הופך את "סיפורה של שפחה" למציאות

● עיקר השפעת ביטול ההפלות בארה"ב בשאלה מי מכריע: נבחרי הציבור או השופטים

חברות כולל סטארבקס, אובר, ואמזון הודיעו שיחזירו הוצאות על נסיעות שנעשו כדי לקבל טיפולים רפואיים, כולל הפלות. החברות Just Eat Takeaway.com ,Grubhub ו־ Dick’s Sporting Goods אמרו שיספקו עד 4,000 דולר לכיסוי הוצאות נסיעה עבור שירותים שלא זמינים במדינות בהן נמצאים המשרדים של חברות אלה.

"אנחנו מכירים בכך שהנושא הזה מעורר אמוציות - ויש שחקנים בקבוצות ועובדים שלא יסכימו עם ההחלטה הזו", כתבה מנכ"לית Dick’s לורן הוברט בהודעת דואר אלקטרוני לעובדים ביום שישי.

המעסיקים מחוייבים לנקוט עמדה

הנושא הכאוב של ההטבות מציב אתגר חדש לחברות רבות שכבר מתקשות לנווט בין נושאים פוליטיים וחברתיים המשסעים את העובדים.

חברות שבחרו לכסות את עלות ההפלות - וכל עלות נסיעה שעשויה להיות כרוכה בכך - צריכות לאזן בין ניכור העובדים הרוצים שמעסיקיהם ינקטו עמדה ברורה לעומת הסיכון להתקפות משפטיות או השלכות פוליטיות במדינות שאסרו על הפלות.

"הטבות מעסיקים פתאום החלו להיות מאוד פוליטיות, וזה מכריח את המעסיקים לנקוט עמדה", אמר מייקל טרפין, סגן מנכ"ל ב־ USI Holdings Corp , חברת ביטוח.

יש גם שאלות עד כמה המעסיקים, במיוחד הקטנים יותר, יכולים להרשות לעצמם להשקיע, כך אומרים מנהלי כוח אדם, מנכ"לים ומומחים לביטוח.

ביום שישי, כמה מנהלים מיהרו לפרסם הצהרות לציבור בתגובה להחלטה של בית המשפט העליון. מנכ"ל Yelp ג'רמי סטופלמן, שהתבטא באופן בולט על הזכות להפלות, כתב בהודעה שמנהיגים עסקיים צריכים להתבטא נגד הגל של איסורי הפלות שההחלטה צפויה לעורר.

ג'ולי ג'ונס, מנהלת משרד עורכי הדין Ropes & Gray, שלחה מזכר לעובדים בו אמרה שהחברה תערוך פגישות בימים הקרובים בהן תדון בהחלטה ותספק תמונה כללית של החוק ברמה הפדרלית ורמת המדינה על הזכות להפלות.

עורכי הדין של החברה גם נמצאים בקשר עם קבוצת עורכי דין העובדים פרו בונו על מקרים הקשורים לנושא, כך נכתב בהודעת דואר אלקטרוני שנצפתה על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

"כאישה, יש לי תחושה עמוקה של פגיעות שנגרמה בגלל ביטול של זכות ארוכת שנים לנשים - זכות שמשפיעה על גופן ועל קבלת ההחלטות שלהן", כתבה Ropes & Gray המעסיקה כ־1,400 עורכי דין ברחבי העולם.

מנהלת התפעול הראשית של חברת האם של פייסבוק פלטפורמות מטא שריל סנדברג הגדירה את החלטת בית המשפט העליון כ"נסיגה עצומה" וכתבה בפוסט באינסטגרם שהיא מסכנת את בריאותן של מיליוני נשים ונערות.

דובר של מטא אמר שהחברה מתכננת להציע החזר הוצאות נסיעה לקבלת גישה לשירותי בריאות ומרפאות הפלות במדינות אחרות, וכמו כן שמטא "נמצאת בתהליך הערכה איך לעשות זאת באופן המיטבי, בהתחשב במורכבויות הכרוכות בזה".

הפלות זה יקר

ללא ביטוח בריאות שיכסה את החשבון, להשיג הפלה יכול להיות יקר. בארה"ב, המחיר החציוני להפלה באמצעות גלולה ב־2020 היה 560 דולר, והמחיר החציוני של הפלה כירורגית בשלישון הראשון היה 575 דולר, על פי מחקר שפורסם באפריל בירחון לענייני רפואה.

מעסיקים רבים, בייחוד בחברות הגדולות במדינה, מכסים עלויות של הפלות. כ־10% מהעובדים והעובדות בארה"ב נמצאים בתוכניות ביטוח שקבעו יוצא מן הכלל במיוחד לגבי הפלות או הגבילו את ההטבה עליהן מאוד, על פי סקר מ־2019 שערכה קרן משפחת קייזר.

כשנעשה ברור שבית המשפט העליון יהפוך את הפסיקה התקדימית מ־1973, חברות רבות אחרות עבדו בשקט מאחורי הקלעים והכינו תגובות שהיו מוכנות לשליפה מיד עם ההכרזה הרשמית מצד בית המשפט, כך אומרים יועצים על הטבות מעסיקים.

כ־14% מהמעסיקים הגדולים שענו לסקר בתחילת יוני אמרו שיש להם הטבת נסיעות, ו־25% אחרים אמרו שהם שוקלים זאת, על פי תגובות של כמעט 300 מעסיקים לסקר שנערך על ידי חברת ייעוץ ההטבות Mercer .

מעסיקים שיש להם לפחות 20 אלף עובדים היו בסבירות גבוה יותר להעניק הטבת נסיעות ואש"ל לעובדות שנוסעות לעשות הפלה, נכתב בתוצאות הסקר.

חברות ביטוח גדולות המספקות הטבות בריאות למעסיקים גדולים,  UnitedHealthCare  ,Cigna Corp ו־ Aetna של CVS , מאשרים בפני לקוחות שרכשו ביטוח פרטי שיוכלו לעזור במימון נסיעות, כך אומרים יועצי הטבות מעסיקים.

ב־ Cigna וב־ CVS אמרו שרוצים לתמוך בצרכי הכיסוי של הלקוחות והצרכנים. ב־ UnitedHealthGroup אמרו שנותרו מחויבים לעזור לחברים ולמטופלים לקבל גישה להטבות והשירותים של החברה.

בנוסח טיוטה ש־ UnitedHealthCare שלחה לאחרונה למעסיק לשימוש במסמך של החברה לעובדים המתאר את ההטבות שהיא מכסה עבורם, ונצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל, נכתב שתוכנית הכיסוי הבריאותי תכלול כיסוי הוצאות נסיעה ושהות במדינה סמוכה על מנת לקבל שירותי בריאות שאין להם כיסוי משפטי במקום בו העובדים מתגוררים.

הטבת נסיעות גדולה מידי עלולה להפוך להוצאת מיסים לעובדות

בהתחשב ברגישות הנושא, מעסיקים רבים מנסים לנתח חוקי מדינה וחוקים מקומיים הקשורים לגישה להפלות, וכן ניהול של הטבות בריאותיות שחברות נותנות לעובדים שממומנות על ידי החברה לעומת כיסוי על ידי תוכנית ביטוח חיצונית, כך אמרו מומחי ביטוח, מנהלים בכירים ומנהלי כוח אדם.

"חברות מחליטות איך לפעול עם התגלגלות האירועים. הנוף שלפנינו לא פשוט", אמרה מישל רואיז, מנכ"לית BiasSync , יצרנית תוכנה מלוס אנג'לס.

מעסיקים כנראה יצטרכו להיות זהירים באופן בו הם מעבירים מסרים לגבי תוכניות הביטוח, ולגבי האופן בו יתכננו הטבות נסיעות בעתיד. הם יצטרכו לנווט בין כל מיני גורמים, כולל זה שהטבת נסיעות גדולה מדי עלולה להיהפך להוצאה שעובדות יצטרכו לשלם עליה מיסים.

גם, על מנת להימנע מניכור אנשים, חברות עשויות לנסח את ההטבה כך שתהיה נרחבת יותר מהנושא של מימון הפלות, אמרו מומחי הטבות מעסיקים.

"זה לא הופך הפלות ליוצאות דופן, אבל הפלות כלולות בזה", אמר בריאן מרקוט, יועץ בריאות ובעבר מנכ"ל Business Group on Health . חברות "יביעו את השינוי כשדרוג של הטבת הנסיעות, וכך הן מתייחסות לנושא אבל לא באופן ישיר, ונמנעות מלעורר מהומה".

למעסיקים ולמבטחים ייתכן סיכון משפטי בכיסוי הפלות

חברות שאומרות שהן מחויבות לספק הטבות כאלה אומרות שהמורכבות המשפטית של הבטחת כיסוי הן טעונות.

אבל כיסוי להפלות לעובדות המתגוררות במדינות בהן הן אסורות, ובייחוד הקלת הגישה בעזרת מימון נסיעות, עלולה ליצור סיכון משפטי למעסיקים ולמבטחים המספקים להם תוכניות ביטוח רפואי - ואולי אפילו לעובדות מסוימות, מנהלים או דירקטורים, כך אמרו מומחים משפטיים.

"יכול להיות מישהו שירדוף אותם על זה שהם עוזרים ומסייעים להפלות", אמר דיוויד כהן, פרופסור למשפטים באוניברסיטת דרקסל. "גם מעסיקים הולכים להיות על הכוונת המשפטית".

לפני החלטת בית המשפט העליון, ממשלות של המדינות השונות בארה"ב יצרו שמיכת טלאים של כללים הקשורים לכיסוי הפלות.

תוכניות Medicaid של מדינות רבות מגבילות מאוד את הכיסוי להפלות, בזמן שתוכניות כיסוי פדרליות כמו Medicare מממנות אותן רק בנסיבות מאוד מסוימות.

מדינות גם הגבילו כיסוי הפלות בביטוחים פרטיים, וב־11 מדינות אסור לספק כיסוי הפלות בכל תוכניות הביטוח, על פי קרן משפחת קייזר. אבל כללי הביטוח של המדינות לא נוגעים לסוג הכיסוי שהכי נפוץ אצל מעסיקים בינוניים וגדולים, המוכר כתוכניות במימון עצמי.

תוכניות כאלה, בהן המעסיקים משלמים תביעות בריאות של העובדים בכספי החברות, נתונות לרגולציה רק ברמה הפדרלית.

רגולציות פדרליות על תוכניות ביטוח פרטיות לא מפרטות כללים הנוגעים להפלות, כך אומרים עורכי דין. ישנו צו פדרלי נגד אפליה המכריח את כל המעסיקים לספק כיסוי בריאותי לתשלום על הפלה במידה וחיי האם בסכנה בגלל ההיריון, אמר סת' פרטה, עורך דין ב־ Groom Law Group המייעצת למעסיקים ולחברות המספקות ביטוחי בריאות.

אם מדינות יחליטו לאכוף או ליישם חוקים המשפיעים על מעסיקים המבטחים את העובדים במימון עצמי, הן יכניסו עצמן למאבקים משפטיים. מעסיקים צפויים לטעון שסמכותה של המדינה כפופה לכללים הפדרליים במסגרתם מנוסחות תוכניות הביטוח, אבל עורכי דין אומרים שהם לא יודעים מה יקרה אם מדינות ינסו לתבוע את המעסיקים בתביעות פליליות.

חוקים פליליים המנוסחים באופן נרחב עשויים להיות מסוגלים לגבור על האתגר של קדימות הכלל הפדרלי, אומרים עורכי דין.

"זה הולך לעורר הרבה נושאים חוקתיים ומשפטיים", אמרה קרי וויליס, סגנית נשיאה בכירה ביחידת פתרונות הבריאות של Aon PLC . "הולכת להיות לנו ליטיגציה של שנים על הנושאים האלה".

שיוויונות בטיפולי בריאות

בנק אמריקה, סיטיגרופ וקבוצת גולדמן סאקס וכן ג'י פי מורגן צ'ייס כבר מכסים הפלות לעובדות המקבלות את ההטבות הרפואיות שלהם. הבנקים אמרו לאחרונה לעובדים שישלמו על נסיעות במידה ואנשים יצטרכו לנסוע רחוק מהבית לקבלת טיפול. הבנקים, שמעסיקים עשרות אלפי אנשים ברחבי המדינה, תיארו את ההחלטות האלה כהבטחת גישה שוויונית לטיפולי בריאות.

בג'י פי מורגן אמרו שיתחילו לכסות עלויות נסיעה לכל ההליכים הרפואיים שיש להם כיסוי ב־1 ביולי, כך נכתב במזכר פנימי. בעבר כיסה הבנק הוצאות נסיעה רק במקרים מוגבלים, כמו השתלות איברים וניתוחים לקיצור קיבה. ההטבה מכסה עלויות של נסיעה במרחק של יותר מ־80 ק"מ.

הת'ר האדון השתתפה בהכנת הכתבה.