יצחק אברג'יל נדון לשלושה מאסרי עולם ו-30 שנה: "פעילותו העבריינית של הארגון שינתה את פני הפשיעה בארץ"

יצחק אברג'יל הורשע בין השאר בניהול ארגון פשיעה ורצח, ושבע שנים לאחר שהוגש כתב האישום, נגזר הבוקר עונשו: 3 מאסרי עולם ו-30 שנות מאסר מהם 15 בחופף ליתר המאסר • השופטת גיליה רביד: "גזר הדין היום הוא אקורד הסיום של תיק עצום ומורכב"

יצחק אברג'יל, בעת קבלת גזר הדין / צילום: ניצן שפיר
יצחק אברג'יל, בעת קבלת גזר הדין / צילום: ניצן שפיר

7 שנים מאז הוגש כתב אישום בפרשה הפלילית החמורה ביותר שהיתה בישראל, היום (ג') נגזרו על ראש ארגון הפשיעה יצחק אברג'יל 3 מאסרי עולם ו-30 שנות מאסר מהם 15 בחופף ליתר המאסר.

אברג'יל הורשע בניהול ארגון פשיעה, שלושה מעשי רצח ועבירות נוספות. בנוסף לאברג'יל, נגזר דינם של אבי רוחן יחד עם 16 נאשמים נוספים בביצוע מעשים פליליים מן החמורים בספר החוקים, הכל במסגרת חברותם בארגון פשיעה בראשותו של אברג'יל.

על עופר בוהדנה שהורשע במעשי הרצח נגזרו 3 מאסרי עולם שירוצו בחופף. על אבי רוחן, לגביו נקבע כי היה בעל ארגון פשיעה משלו והחליף את אברג'יל בהיעדרו, נגזרו 25 שנות מאסר. על אילן בן שטרית נגזרו 10 שנות מאסר.

לפני הקראת גזר הדין אמר אברג'יל כשהוא מוקף באנשי שב"ס רבים: "תרבות השקר מושרשת במשטרה ובפרקליטות. היום זה יצחק אברג'יל, מחר זה מישהו אחר צריך לנקות את תרבות השקר".

ראש ההרכב גיליה רביד אמרה כי "גזר הדין היום הוא אקורד הסיום של תיק עצום ומורכב. ההליך חשף ארגון פשיעה אלים ורב-עוצמה, שפעילותו חובקת עולם. בוצעו מעשי אלימות לרבות רצח, תוך התעלמות מוחלטת מהאפשרות לפגיעה בחפים מפשע. פעילותו העבריינית של הארגון שינתה את פני הפשיעה בארץ. ביצע עבירות אלימות שיטתיות נגד יריביו שנועדו להעצים את כוחו".

עו''ד ניסים מרום / צילום: ניצן שפיר
 עו''ד ניסים מרום / צילום: ניצן שפיר

13 אישומים שונים

בית המשפט המחוזי הרשיע בנובמבר 2021 את אברג'יל והשותפים בארגונו בעבירות חמורות, הכוללות רצח, במסגרת פרשת 512" שהיוותה תיק הדגל של פרקליטות מחוז תל אביב בעשור האחרון. בכתב האישום שהוגש ב-2015 הועמדו לדין הנאשמים במסגרת חברותם בארגון פשיעה בראשותו של אברג'יל ותחת הנהגתו והנחייתו. כתב האישום מונה 13 אישומים שונים שבמסגרתם מיוחסים לנאשמים, כל אחד על פי חלקו, עבירות לפי חוק מאבק בארגוני פשיעה, רצח, ניסיון רצח, חבלה בכוונה מחמירה, עבירות סמים בהיקפים עצומים, הלבנת הון, עבירות מס ועוד.

בהכרעת הדין שניתנה על ידי הרכב השופטים גיליה רביד, ירון לוי ושי יניב צוין כי כתב האישום הוגש לאחר חקירה ממושכת, רחבת היקף ומורכבת שהתקיימה בארץ ובחו"ל לאורך תקופה של כ-10 שנים. חקירה זו הניבה חומר ראיות בהיקף עצום וחסר תקדים שכלל עשרות אלפי שיחות שנקלטו בהאזנות סתר, בעיקר בחו"ל, עשרות אלפי מסמכים, אינספור עדויות ביניהן שישה עדי מדינה.

השופטים קבעו כי בעקבות רצח יעקב אברג'יל ביוני 2001, הכריז יצחק אברג'יל בשיתוף אחיו מאיר אברג'יל על סכסוך מול קבוצות עברייניות אחרות כלומר, זאב רוזנשטיין, משפחת אבוטבול ומשפחת אוחנה. לצורך כך חברו אברג'יל ואנשיו לאבי רוחן ולאנשי קבוצתו בברית של שיתוף פעולה. מלחמה אלימה זו גבתה בשעתו קורבנות בנפש משני הצדדים, לרבות גרימת מותם של אנשים חפים מפשע.

למול ראיות התביעה הציבו הנאשמים חזית מחלוקת רחבה שכללה הכחשה מוחלטת לגבי כל האישומים. כפירה מוחלטת זו הצטרפה לשתיקת כל הנאשמים בחקירה ולאי מסירת גרסה עניינית עד לשלב פרשת ההגנה.

השופטים קבעו כי הארגון היה בעל מבנה היררכי, מחולק לקבוצות תחת הנהגו של אברג'יל כאשר על פיו יישק דבר. הוא זה שהכווין את פעילות הארגון והגדיר את יעדיו. "הוכח לפנינו שעסקינן בארגון פשיעה רב עוצמה, ששלח זרועות בארץ ובחו"ל, שכלל פעילים רבים שהיו מאוגדים בתת קבוצות ואשר פעל לאורך שנים כמערכת עצמאית ובת קיימא. הארגון עסק במקביל בהימורים, סחר בינלאומי בסמים בהיקפים עצומים ואגב כך ביצע עבירות אלימות מתוכננות ושיטתיות כדי להילחם באויביו או מתחריו".

אברג'יל הורשע ברצח של שלושה בני אדם ב"פיגוע הפלילי" ברחוב יהודה הלוי בשנת 2003 ובנסיונות לרצח יריבו זאב רובינשטיין. אברג'יל לא השתתף בפועל בארוע אך בית המשפט קבע שהשתתף כראש ארגון פשיעה. הרצח בוצע בעסק לחלפנות כספים ברח' יהודה הלוי במרכז תל אביב, כאשר הוטמן והופעל מטען חבלה רב עוצמה שהוטמן על גגון העסק וגרם למותם של נפתלי מגד ז"ל, רחמים צרויה ז"ל ומשה מזרחי ז"ל, וכן לפציעתם של עשרות רבות של אנשים, ביניהם זאב רוזנשטיין ומאבטחיו, תוך שהוא זורה הרס רב סביבו.