מאות הסתייגויות הוגשו: מאבק על חוק המטרו מאיים לדחות את פיזור הכנסת

בקואליציה דורשים להכניס את חוק המטרו לרשימת החוקים שיאושרו במליאת הכנסת הערב ומגישות מאות הסתייגויות • ח"כ אחמד טיבי: "יש לנו אינטרס שהחוק יתעכב עד מחר בחצות ותקנות מסוימות (יו"ש) יפוגו" • הצעת חוק התפזרות הכנסת עברה להכנה בוועדת הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית שם גם יוכרע תאריך הבחירות

מליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר
מליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר

החוק לפיזור הכנסת מתעכב: הן האופוזיציה והן בקואליציה הגישו מאות הסתייגויות על החוק. סיעות הקואליציה שדורשות להכניס את חוק המטרו לרשימת החוקים שיאושרו הערב במליאה בהסכמה. בישראל ביתנו מאיימים לדחות את פיזור הכנסת בימים וכך גם במפלגת העבודה, מה שמרחיק את יאיר לפיד מכיסא ראש הממשלה לפחות ביממה נוספת אם החוק לא יאושר עד רביעי בחצות.

בליכוד דורשים לקבוע את תאריך הבחירות ל-25 באוקטובר ואילו בקואליציה מתנגדים, בשל כך באופוזיציה מטילים וטו על חוק המטרו וחוק הכניסה לישראל של שקד. כל עוד אין הסכמות בגזרה הזו טוענים במפלגות העבודה וישראל ביתנו אין להם בעיה לעכב את פיזור הכנסת כל זמן שנדרש. אלא שעבור מפלגות הימין יש דדליין מסוג אחר: עד יום חמישי בחצות, אם לא יעבור חוק פיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, יפקע חוק תקנות יו"ש והמצב המשפטי שם יהפוך סבוך עבור חצי מיליון ישראלים שמתגוררים מעבר לקו הירוק.

נזכיר כי חוק תקנות יו"ש עומד בבסיס הפלונטר הפוליטי שהוביל להפלת הממשלה. בשל העובדה שהקואליציה לא הייתה מסוגלת לאשר את החוק - היא התפזרה וכך גם אמר ראש הממשלה בנט בנאומו ביום שני שעבר. גורמים בקואליציה שמוטרדים גם הם מהמצב ביהודה ושומרון אמרו היום כי בסופו של דבר יופעל סעיף 98 בכנסת לקיצור סדרי הדיון ולא יתאפשר "למרוח" את הפיזור על פני ימים נוספים.

נכון לכתיבת שורות אלה המשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה על המטרו תקוע ואין התקדמות בשיחות בין הצדדים. בינתיים מי שהצטרף בצהריים לחגיגה הפוליטית הוא ח"כ אחמד טיבי שהגיש ערימה נוספת של הסתייגויות ליו"ר ועדת הכנסת על חוק פיזור הכנסת ואמר: "יש לנו אינטרס שהחוק יתעכב עד מחר בחצות ותקנות מסוימות (יו"ש) יפוגו". עם זאת, ניר אורבך ביטל את כל ההסתייגויות של טיבי לאחר כמה שעות. 

חוק פיזור הכנסת עבר מוקדם יותר ברביעי בקריאה ראשונה, יחד עם חוק מימון מפלגות של ח"כ יואב קיש. 74 חברי כנסת תמכו מול 5 שהתנגדו. בתוך כך, בהמלצת הוועדה הציבורית יחידת המימון תגדל מ-1.38 ל-1.6 במקום 1.66, כפי שדרשו הח"כים בהתחלה.

בעת הכנת הצעת החוק לקריאה הראשונה החליטה ועדת הכנסת לציין שני מועדים חלופיים למועד הבחירות לכנסת העשרים וחמש. גרסה א': ביום ל' בתשרי התשפ"ג (25 באוקטובר 2022), גרסה ב': ביום ז' בחשוון התשפ"ג (1 בנובמבר 2022). המועד יוכרע כאמור בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "עקב קיום חמש מערכות בחירות לכנסת כאמור, המפלגות מתמודדות עם קושי ניכר בניהול המשאבים הציבוריים המוקצים להן בחוק. משאבים אלה נועדו לשמש את המפלגות לפרקי זמן ממושכים יותר בין תקופת בחירות אחת לאחרת, ולפיכך מוצע להתאים לנסיבות הייחודיות שנוצרו את הכללים לעניין ההלוואות שניתנות לסיעות הכנסת על חשבון מימון ההוצאות השוטפות".