הכנסת אישרה חקיקה שתשים סוף לפרסום אנונימי בזמן בחירות

הבוקר אושר חוק המחייב שקיפות בקמפיינים פוליטיים בתקופת בחירות • על פי החוק החדש, תחול חובת השקיפות על כל פרסום של מפלגה או פרסום המופץ בתשלום, כולל טוקבקים • "חובת זיהוי מפרסמי תעמולה בדיגיטל בבחירות הקרובות היא לא פחות מרעידת אדמה"

בחירות / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ
בחירות / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

רגע לאחר פיזור הכנסת ה-24 ולמרות התנגדות המפלגות הגדולות בשנים האחרונות, אושר הבוקר חוק המחייב שקיפות בקמפיינים פוליטיים בתקופת בחירות, גם ברשת. ועדת חוקה של הכנסת, בראשות ח"כ גלעד קריב, דנה בהמלצות הוועדה בראשות השופטת בדימוס דורית בייניש, שהתכנסה לראשונה ב-2015. מאז לא הצליחה הכנסת לסיים את מלאכת החקיקה שתעגן את ההמלצות ותחייב את הפוליטיקאים בשקיפות.

אם מערכת הבחירות לכנסת ה-21 התאפיינה, בין השאר, בחקירות ועדת הבחירות המרכזית אודות "מערך הבוטים" של הליכוד, במערכת הבחירות לכנסת ה-25 תחוייב כל תגובה ברשת שמקורה באחת המפלגות להזדהות ככזו. סעיף השקיפות תוכנן לעבור בכנסת על ידי קריב כמעין מבצע צבאי. הוא והצוות הקרוב אליו הקפיד שלא לדבר על עבודת ההכנה בוועדה במשך שבועות ארוכים, כדי שמאמציו לא יסוכלו ולא בפעם הראשונה. נזכיר כי בעבר ממשלת נתניהו העבירה חקיקה דומה בקריאה ראשונה אך היא נתקעה על שולחן הכנסת. הפעם, המלאכה הושלמה.

ח''כ גלעד קריב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ח''כ גלעד קריב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"עזים" שהוכנסו לחוק הבחירות על ידי קריב הוצאו ממנו באישון ליל אחרי שעות דיונים ארוכות בוועדה. למשל, החיוב בשקיפות שלא רק בתקופת בחירות. כעת, על פי החוק החדש, שכולל רק חלק קטן מהמלצות אותה הוועדה, תחול חובת השקיפות על כל פרסום של מפלגה או פרסום המופץ בתשלום, כולל טוקבקים.

על פי הכתוב בחוק "לא יפרסם אדם מודעת בחירות בלי שהיא נושאת את שמו של האדם האחראי להזמנתה ואת הדרכים ליצירת קשר עימו, ולגבי מודעה מודפסת - גם את שמו של המדפיס אותה והדרכים ליצירת קשר עימו, ואם פעל האדם האחראי להזמנתה מטעם מתמודד בבחירות או גוף אחר - תישא המודעה את שם המתמודד או הגוף כאמור, את האות או הכינוי של הסיעה או את רשימת המועמדים ושמה של המפלגה שהגישה את רשימת המועמדים".

בתגובה לאישור החקיקה לשקיפות תעמולת בחירות שאושרה, ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומומחית למשפט וטכנולוגיה, וד"ר גיא לוריא, עמית מחקר במכון, שהיו מעורבים בתהליך ניסוח הצעת החוק, ציינו כי "חובת זיהוי מפרסמי תעמולה בדיגיטל בבחירות הקרובות היא לא פחות מרעידת אדמה", והוסיפו כי "החקיקה קובעת חובה חוקית להזדהות מצד המפרסם על כל תוכן תעמולה, לרבות בדיגיטל - לא רק של פרסומות אלא כל תוכן בתשלום, גם כזה שמתחזה להיות תוכן אורגני. האיסור על פרסום אנונימי יסייע לצמצם מניפולציה על הבוחרים באמצעות תוכן שיווקי, פרופילים מזויפים, תגובות ולייקים קנויים ורשתות הדהוד של מסרים באופן מתוזמן".