שוברת שיאים: האינפלציה באיחוד האירופי זינקה ל-8.6% ביוני

התחזית היתה שהאינפלציה תעלה ל-8.4%, מ-8.1% שנרשמו בחודש מאי • הנתונים המפתיעים מגבירים את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי (ECB) לפעול באגרסיביות רבה יותר נגד האינפלצי

נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Shutterstock
נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Shutterstock

למרות שורת צעדים מצד ממשלות ביבשת להקל על התושבים, האינפלציה בגוש האירו זינקה גם בחודש יוני, ועומדת על 8.6% בחישוב שנתי (בהשוואה ליוני 2021). הנתונים פורסמו היום (ו'), וצפויים להגביר את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי להעלות ריבית בצורה אגרסיבית יותר בפגישתו הקרובה במהלך חודש יולי. התחזית היתה שהאינפלציה תעלה ל-8.4%, מ-8.1% שנרשמו בחודש מאי. העליות היו גדולות מהצפוי במגזרי האנרגיה (עלייה של 41.9% בשנה) והמזון (עלייה של 8.9% בשנה).

הנתונים הפתיעו רבים מהאנליסטים, בין היתר משום שהאינפלציה בגרמניה - הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו - דווקא ירדה בכמה שברי אחוז בחודש החולף. ואולם, הדבר ככל הנראה נובע מסבסוד מסיבי של התחבורה הציבורית (כרטיס "חופשי-חודשי" בכל גרמניה בתשעה אירו בחודש) וכן סבסוד של הבנזין והדיזל במדינה. ברמת גוש האירו, האינפלציה עלתה ב-0.5% בחודש אחד בלבד. מדובר בהערכות ראשוניות של הלשכה האירופית לסטטיסטיקה (אירוסטאט), שיכולות להשתנות בשבועות הקרובים. שיעור האינפלציה הגבוה ביותר נרשם באסטוניה, עם 22%. בבלגיה עומדת העלייה במדד המחירים על 10.5%, בספרד על 10% ובפורטוגל על 9%, לפי ההערכות.

הנתונים המפתיעים מגבירים את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי (ECB) לפעול באגרסיביות רבה יותר נגד האינפלציה, ולהעלות את הריבית ביולי ב-0.5%, במקום ב-0.25% כפי שהודיע במהלך החודש הקודם. נשיאת הבנק, כריסטין לגארד, אמרה השבוע במפגש נגידי הבנקים המרכזיים המערביים בפורטוגל כי הבנק "יתחשב בנתוני האינפלציה" שהתפרסמו היום. היא אמרה כי ייתכן שהבנק יזנח את הגישה "ההדרגתית" להעלאת ריבית, ויאמץ מדרגות גבוהות יותר, בדומה לצעד שביצע ה"פד" האמריקאי בחודש שעבר, כשהעלה את הריבית ב-0.75%, במקום ב-0.5% כפי שתיכנן. פגישת נגיד הבנק המרכזי האירופי צפויה להתקיים ב-21 ביולי. כעת עומדת הריבית על הפקדונות בגוש האירו על מינוס 0.5%.

עם זאת, הבנק המרכזי האירופי צריך להתמודד במקביל עם משבר חוב אפשרי למדינות דרום אירופה שהעלאת ריבית שכזו יכולה לגרור. שיעור החוב מהתמ"ג של מדינות כמו יוון ואיטליה גבוה מכפי שהיה במהלך משבר החוב של 2011 באיחוד, והעלאת הריבית צפויה לאיים על מצבן הפיננסי. ה-ECB הודיע כי הוא "עובד" על השקת תוכנית רכש אג"ח של מדינות דרום-אירופה, שתתמוך בחוב שלהן. עם זאת, לצעד עשויה להיות השפעה מנוגדת על האינפלציה, ולמנוע ירידה משמעותית שלה.