משבר הדיור - האם יש פתרון בהישג יד?

מחירי הנדל"ן הגיעו לשיאים חסרי תקדים, משך זמן הבנייה רק הולך ועולה והחלום של הישראלים לדירה בבעלותם מתרחק • כנס משבר הדיור של גלובס דן בפתרונות האפשריים ובחשיבות של מדיניות דיור לאומית

מחירי הנדל"ן בישראל בשנה החולפת הגיעו לשיאים חסרי תקדים. מדיניות מכירת הקרקעות, היצע שאינו תואם את הביקוש ומשך זמן הבנייה שהולך ועולה מרחיקים מישראלים רבים את החלום על דירה בבעלותם. כנס משבר הדיור של גלובס שמתקיים היום דן בפתרונות האפשריים ובחשיבות הרבה של מדיניות דיור לאומית. בכנס משתתפים ח"כים, רגולטורים, ראשי ערים וחוקרים.

את כנס פותח עו"ד שרגא בירן, מייסד המכון לרפורמות מבניות, יחד עם אלונה בר און מו"ל גלובס.

עם דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון ועם חבר הכנסת ויו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, גלעד קריב, נדון בסיבות לכשלון של מדיניות הדיור הממשלתית להורדת מחירי הדיור. אליהם יצטרף יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, עם תוכנית משלו לייצוב השוק. בנושא פילוח ובינוי המגורים בישראל נדון עם עם ורד סולומון ממן, האדריכלית הראשית במשרד הבינוי והשיכון, ארז בן אליעזר, מתכנן מחוז תל אביב ושירה תלמי באבאי, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים.

ינקי קווינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל ושלומי הייזלר, יו"ר מטה התכנון הלאומי, יתייחסו לביקורת על המדיניות הממשלתית והשפעת הטלטלה הפוליטית על הרפורמות המתוכננות.

עוד נעסוק בחשיבותו של דיור בר השגה כמנוף לצמצום הפערים החברתיים והכלכליים ההולכים וגדלים, בשיחה משותפת עם ציפי ברנד, סגנית ראש העיר תל אביב, ד"ר אורה בלום מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, אריג' סרחאן, אדריכלית ויועצת לקידום תכנון ובנייה בחברה הערבית ועו"ד נועם מוניס, איתו נתמקד בנושא מימון בהישג יד.

תהליך התחדשות עירונית נפוץ בערים רבות ככלי לצמצום פערים ועלייה לאיכות החיים, אך הוא לא תמיד עולה בקנה אחד עם המדיניות הממשלתית. על המתח בין הממשלה לשלטון המקומי נדבר עם תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון, עו"ד יעלה מקליס, ראש עיריית יהוד מונוסון, חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, כרמן אלמקייס עמוס, מנכ"לית שותפה בתנועת "שוברות קירות" ועו"ד אילן סופר, שעתר לבג"צ בדרישה לבטל את יישום ההחלטות שנוגעות להתחדשות עירונית במסגרת חוק ההסדרים, בטענה לפגיעה בזכויות קניין של בעלי דירות בפרויקט של פינוי בינוי.

את הכנס מנחה דרור מרמור, סגן עורכת גלובס, והוא מתקיים במרכז ענב בתל אביב החל מהשעה 10:00.

גילוי מלא: הכנס בשיתוף המכון לרפורמות מבניות