איתקה השלימה את רכישת סיקר פוינט וסאמיט ביותר ממיליארד דולר

חברת הנפט והגז שבבעלות קבוצת דלק ממשיכה להיערך להנפקתה בבורסת לונדון, ומכפילה את עתודות הנפט שלה באמצעות הרכישות החדשות • יו"ר איתקה: "אבן דרך חשובה בביסוסה של איתקה כשחקן אנרגיה מוביל בים הצפוני של בריטניה"

אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה
אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה

חברת הנפט והגז איתקה אנרג'י, שבבעלות קבוצת דלק , ממשיכה להיערך להנפקה הראשונית של מניותיה בבורסת לונדון. היום הודיעה איתקה, כי השלימה את העסקאות לרכישת חברת סיקר פוינט וחברת סאמיט תמורת כ-1.08 מיליארד דולר.

מימון העסקה נעשה על בסיס מסגרות האשראי הקיימות (RBL) של איתקה, ולהערכת החברה צפויה ההשקעה להחזיר את החוב הנוסף כבר בשנה הקרובה. לדברי קבוצת דלק, העסקאות מאריכות את פרופיל ההפקה החזוי של איתקה לתקופה של מעל ל-15 שנה.

איתקה (Ithaca) עוסקת בחיפוש, הפקה ומכירה של נפט וגז בים הצפוני. החברה היא ממפיקות הנפט והגז הגדולות בים הצפוני, המשמשת כמפעיל (Operator) בחלק מהנכסים בהם היא שותפה. לאחר ההשלמה, הוכפלו סך עתודות הנפט והגז של איתקה לכ-575 מיליון חביות. 

לדברי קבוצת דלק, העסקאות צפויות להגדיל את קצב ההפקה היומי של איתקה בהיקף של 9,500-8,000 חביות לרמה של 75-85 אלף חביות ביום. לאחר השלמת העסקאות, ה- EBITDAX של איתקה ב-2022 צפוי לעמוד על כ-2 מיליארד דולר, כאשר לסיקר פוינט הפסדי מס צבורים בהיקף של כ-3 מיליארד דולר.

עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, מסר כי "השלמת העסקאות ברבעון השני של השנה הינה בעלת חשיבות רבה עבור איתקה ומהווה צעד משמעותי נוסף בהיערכות שלנו לקראת הנפקתה. זהו מהלך אסטרטגי חשוב, שמבטיח לאיתקה גישה למאגרים איכותיים עם פרופיל הפקה ארוך ותזרים יציב למשך שנים רבות"

גלעד מאירסון, יו"ר איתקה, הדגיש "השלמת העסקאות מהווה אבן דרך חשובה בביסוסה של איתקה כשחקן אנרגיה מוביל בים הצפוני של בריטניה. אנו נרגשים מהפוטנציאל הרב שקיים בנכסים ומברכים את העמיתים המקצועיים החדשים שמצטרפים אלינו היום, לאחר השלמת העסקאות".

החברות הנרכשות מחזיקות בנכסי נפט וגז בים הצפוני

על שני הסכמי הרכישה חתמה איתקה לפני חודשים ספורים וכעת הם כאמור הושלמו. במסגרת העסקה הגדולה בין השתיים, רכשה איתקה את מלוא מניותיה של חברת סיקר פוינט (Siccar Point Energy) המחזיקה בנכסי נפט וגז מפיקים בים הצפוני, לצד זכויות בשתיים מהתגליות המסחריות הגדולות בים הצפוני של בריטניה (Rosebank ו-Cambo).

במסגרת העסקה השנייה, רכשה איתקה את מלוא מניותיה של חברת סאמיט (Summit E&P), המחזיקה ב-2.18% מהזכויות במאגר המפיק Elgin-Franklin, שבו איתקה כבר שותפה (3.9%), ובכך הגדילה את החזקותיה במאגר לכ-6%. עסקאות סיקר פוינט וסאמיט נעשו כחלק מהאסטרטגיה של החברה לפעול להגדלת ההפקה והרזרבות לטווח ארוך, לקראת הנפקה ראשונית (IPO) של איתקה בבורסה של לונדון.

סיקר פוינט מחזיקה בנכסי נפט וגז מפיקים ותגליות מסחריות מוכחות באזור הים הצפוני. אלו כוללים, בין היתר, זכויות בשלושה מאגרים מפיקים שבהם שותפות חלק מחברות האנרגיה המובילות בעולם, כאשר שניים מהמאגרים - MARINER ו-SCHIEHALION - הם מעשרת המאגרים הגדולים בבריטניה.

כאמור, סיקר פוינט מחזיקה בזכויות בתגליות Cambo ו-Rosebank, הנחשבות לתגליות הנפט והגז המוכחות מהגדולות באזור הים הצפוני, שטרם פותחו. על פי דו"ח משאבים שנערך על ידי NSAI (נכון ליום 31.12.2021), כמות העתודות המוכחות, הצפויות והמותנות (ברמות 2 P ו-2 C) בנכסי סיקר פוינט מוערכת בכ-256 מיליון חביות שווה ערך לנפט (MMBOE), מתוכן כ-43 מיליון חביות שווה ערך לנפט (MMBOE) מסוג 2 P, וכ-213 מיליון חביות שווה ערך לנפט (MMBOE) מסוג 2 C.

התמורה הבלתי מותנית בעסקה נקבעה על כ-1.1 מיליארד דולר. לאחר ביצוע התאמות, לרבות יתרות איגרות חוב של סיקר פוינט, יתרת RBL והון חוזר, שילמה איתקה במועד השלמת העסקה סך של כ-970 מיליון דולר, שמומנו באמצעות משיכה של כ-750 מיליון דולר מתוך מסגרות אשראי מבוססות עתודות (RBL), ובאמצעות מזומנים שנצברו בקופת איתקה ובקופת סיקר פוינט החל מינואר השנה. איתקה מעריכה כי תוכל להחזיר את הלוואות ה-RBL שנמשכה למימון העסקה כבר במהלך השנה הקרובה וזאת בהתבסס על נתוני ההפקה ותחזית המחירים הידועים היום. 

המאגר המפיק Elgin-Franklin כולל ארבעה רישיונות, ובשטחו שלושה שדות מפיקים ונכסי נפט נוספים. השותפות של איתקה במאגר כוללות, בין השאר, את חברת טוטאל, אקסון מובייל ופרימייר. התמורה בעסקה הסתכמה בכ-148 מיליון דולר, כאשר בניכוי כספים שהצטברו בקופת החברה ממועד הסגירה, חלוקת דיבידנד, ריבית והתאמות שבוצעו, שילמה איתקה במועד הסגירה סכום של 109 מיליון דולר.