"אתגר יומיומי": הקימה משרד לייעוץ מס, ומתמודדת עם הרשויות, הבנקים, בתי המשפט והמחסור בכוח אדם

אורנה בכר מבני ברק • בזוגיות פלוס 3 • מייסדת "אורנה בכר-מומחי מס" • "לא פחדתי לקפוץ למים, סמכתי על עצמי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אורנה בכר, מייסדת ''אורנה בכר–מומחי מס'' / צילום: תמונה פרטית
אורנה בכר, מייסדת ''אורנה בכר–מומחי מס'' / צילום: תמונה פרטית

אחרי שנים של ניסיון ברשות המסים ובשוק הפרטי, אורנה בכר החליטה להקים משרד ייעוץ. משרד הבוטיק שייסדה מספק ייעוץ מס לחברות ישראליות ורב לאומיות, משלב בניית מבנה החברות, דרך תכנון מבנה המס האפקטיבי ועד לשלב ייצוג החברות מול רשויות המס השונות, בהליכי שומה ובמתן פרה-רולינג של הרשות בנושאים השונים (שינויי מבנה, הטבות מס למפעלים, אופציות ומיסוי בינלאומי).

"לא חששתי לפתוח את משרד הבוטיק שלי. ידעתי שהניסיון איתו אני מגיעה יביא לי לקוחות - יש מומחים לייעוץ מס בעלי שם בישראל, רובם מגיעים מהרקע שלי. לכן, לא פחדתי לקפוץ למים ולגמרי סמכתי על עצמי".

כשאורנה מדברת על הרקע שלה, היא מתכוונת להיותה סגנית פקיד שומה נאמנויות ולאחר מכן שותפה בפירמת EY במשך 9 שנים. במסגרת התפקיד היא ניהלה צוות שעסק בליווי חברות ויחידים בארץ ובעולם, בשלל נושאי המס.

הרקע שלה והביטחון בהחלטה לפתוח משרד, לא מנעו מהאתגרים הכרוכים בניהול עסק פרטי מלהגיע. "חלק נכבד מהעשייה הינו ייצוג מול רשויות המס, מה שדורש התמודדות יום יומית ומהווה אתגר רציני. אני צריכה לתווך בין דרישות הרשות ועמדתה המקצועית לבין עמדת המס של הנישומים. הכל ביצירה וביצירתיות".

אורנה אף מצביעה על המחסור בכוח אדם בתחום ראיית החשבון. "זה משפיע גם על כמות המפקחים הקטנה ברשות המסים, מה שבהכרח פוגם ביכולתם לתת שירות לנישומים, החזרים ודיונים. בנוסף, קיימת רגולציה בנקאית כבדה, המקשה על יכולת הלקוחות להניע כספים בעולם למטרות השקעה ופנאי, ללא סבב שאלות ודיונים עם קציני ציות ועוד".

במסגרת עבודתה אורנה גם נתקלת בקשיים בפסיקות בית המשפט בנושאי מס. לדבריה, לפי הסטטיסטיקה, מספר הפסיקות לטובת הנישומים קרוב לאפס. "גם כשבית משפט מחוזי כבר פוסק לטובת נישום, במרבית המקרים בית המשפט העליון מחליט להפוך את פסק הדין. הסיטואציה הזאת יוצרת מצב קיצון, שמשפיע מאוד על יכולת ההתדיינות מול פקידי השומה שמשתמשים "בקלף" הזה - הם יודעים שלנו, יועצי המס, לא יהיה כדאי במצב הזה להגיע לבית המשפט.

"ההתנהלות הזאת, יחד עם המחסור בכוח אדם, מביאים למצב שבו בלית ברירה יתקשו במשרדי השומה לנהל התדיינות ארוכה ולעיתים העברת תיקים לבית המשפט תהווה פתרון. לצערנו, זה מייצר קושי נוסף ביכולת שלנו לייצג נישומים".

למרות כל הקשיים שהיא חווה במקצוע, אורנה ממשיכה להסתכל קדימה. "השאיפה שלי היא להמשיך ולפתח את משרד הבוטיק שלי, המהווה בית ליחידים ולחברות בכל תחומי המס, כמו שאני עושה ביום יום ממש עכשיו. החלום שלי הוא לעסוק 90% מהזמן בבניית מבני מס ותכנון מס, ומינימום במגננה מול רשויות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il