ההפסדים בקופות הגמל והפנסיה: מה כדאי לעשות עם הכסף

קופות הגמל המנייתיות איבדו 15% מתחילת השנה וגם קרנות הפנסיה הציגו תשואות שליליות • בבית ההשקעות מיטב לא סבורים שזו סיבה לשנות מסלולי חיסכון: "כשהשווקים עלו ביותר מ-20%, לא הרבה משקיעים חשבו לצמצם חשיפה למניות או לעבור למסלול שמרני יותר, וגם כעת אין סיבה לעשות זאת"

קופות הגמל מחקו כמחצית מתשואות 2021 / צילום: Shutterstock
קופות הגמל מחקו כמחצית מתשואות 2021 / צילום: Shutterstock

התשואה השלילית של קופות הגמל וקרנות הפנסיה בחודש יוני הייתה צפויה לנוכח  הירידות בשוקי ההון, אך מבט על סיכום התשואות בחצי השנה הראשונה של 2022, מאפשר להבין עד כמה הייתה קשה ההשפעה של אותן ירידות על החיסכון של הציבור.

על פי התחזית של בית ההשקעות מיטב, מי שהעדיף לחסוך את כספו במסלולים המנייתיים, בעלי הסיכון הגבוה יותר, נפגע מאוד, כשאלו סיימו את החודש החולף בתשואה שלילית ממוצעת של 6%, מה שהביא את התשואה השלילית מתחילת השנה ל-15%.

במסלולים הכלליים התשואה גם כן שלילית, אך כיוון שהם סולידיים יותר והחשיפה לשוקי המניות בהם קטנה יותר, כך גם הירידות מתונות יותר, אך עדיין כואבות. חודש יוני לבדו הסתיים בתשואה שלילית ממוצעת של 2.4%, ומתחילת השנה מגיעה התשואה השלילית הממוצעת ל-7.4%. לשם השוואה, מדובר על יותר מחצי מהתשואה החיובית שהושגה בשנת 2021 כולה - בשיעור 14.3%.

אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה, מציין כי בשלב מסוים הירידות בשוקי המניות והאג"ח גררו את הקופות לתשואה שלילית עמוקה של כ-4%, ורק ההתאוששות בכמה מהימים האחרונים של החודש צימקה את התשואה השלילית.

המשך מגמת הירידות בשוקי ההון הגלובליים, והפערים בתשואות בהתאם להיקף החשיפה למניות, מעלים את השאלה האם החוסכים צריכים לשנות את מסלולי ההשקעה שלהם, על מנת לנסות להגן על כספם.

"בגלל שקופות גמל, בניגוד לפנסיה, מהוות לרוב חיסכון לטווח בינוני, מה שקובע היא מטרת השימוש בכסף", אומר אבירם נאה, סמנכ"ל השקעות במיטב ניהול תיקי השקעות. "אם אדם צריך את הכסף לזמן הקרוב, הוא צריך להתאים את רמת הסיכון לטווח הזמן. ככל ששיעור ההשקעה במניות גבוה יותר בתיק, כך אנו מצפים שיהיה לאדם אופק השקעה ארוך יותר. לכן, אם לא חל שינוי באופק ההשקעה, הרי שאין צורך לבצע שינויים במסלול ההשקעות".

לדברי נאה, שינויים, אם יש לבצעם, הם פחות תלויי שווקים ויותר תלויי המצב של המשקיע. "אין לנו כבעלי מקצוע שאיפה או יכולת לתזמן את השוק, ואנו לא מעריכים שלמשקיע יש היכולת לעשות זאת".

"חלק מההשקעה כבר נעשית במחירים הנוכחיים" 

גם בקרנות הפנסיה, כמובן, מחצית השנה הייתה צבועה באדום. המסלולים לבני 50 ומטה, מסלולי הדגל של קרנות הפנסיה, סיימו את ששת החודשים הראשונים עם תשואה ממוצעת שלילית של 6.2%, ואת חודש יוני לבדו עם תשואה שלילית של 2.6%. המסלולים לעומדים בפני פרישה, אלו המיועדים לבני 60 ומעלה, שהם סולידיים יותר, הציגו מתחילת השנה תשואה שלילית של 3.4% וביוני מינוס 1%.

 
  

נאה מסביר כי אסור לחוסכים לפנסיה להזדרז ולבקש לשנות את המסלול שבו הם מושקעים, על אף הצפי להמשך ירידות בשווקים. "כאשר מדברים על נכסי הפנסיה, ההסתכלות היא לרוב ארוכת טווח, ועבור חלק מהחוסכים יעברו עשרות שנים עד שיהיו זכאים להשתמש בכסף", הוא אומר.

"לכן, כמו שאנחנו תמיד אומרים - החלטות ארוכות טווח כאלה לא מתקבלות על סמך מצב שוק בשנה מסוימת. כמו שלדוגמה לא הרבה משקיעים חשבו בשנה שעברה, כשהשווקים עלו ביותר מ-20%, לצמצם חשיפה למניות או לעבור למסלול שמרני יותר, גם עתה אין סיבה לעשות זאת. אלא אם אדם מראש לא נמצא במסלול שמתאים לו ובמדיניות השקעה שהולמת את גילו ומצבו הפיננסי" מדגיש נאה, "אנחנו לא חושבים שירידות בשווקים הן סיבה לבצע שינוי, בעיקר לא לטובת מדיניות שמרנית יותר".

"בנוסף, מכיוון שמדובר בחיסכון שאצל רוב הציבור נובע מהפקדה שהיא חודשית, חלק מהרכישות מתבצעות במחירים הנוכחיים", מסביר נאה, ומכוון בדבריו לכך שלאורך השנה אדם מפקיד לפנסיה 12 פעמים, מדי חודש. נכון שהכספים שצבר עד עתה נפגעו מירידות השערים, אך בהפקדה החודשית שלו קרן הפנסיה שלו תרכוש עבורו השקעות במחירים שתואמים את מחיר השוק כיום, ולא את זה שהיה בחודש הקודם, כך שלפחות חלק מההשקעה לא מבטאת את הירידות החדות.

במסלולים השקליים והמדדיים - יוני היה חיובי

בניגוד למסלולים הכלליים והמנייתיים, שהציגו תשואה שלילית, המסלולים השקליים (אלו עם חשיפה לפיקדונות שקליים, אך גם לאג"ח שקליות, לממשלתיות ולקונצרניות), וכן המסלולים המדדיים (שגם להם חשיפה לאג"ח אך חשיפה קטנה עד לא קיימת למניות) רשמו תשואה חיובית ביוני.

"כידוע, היו ירידות שערים חדות באג"ח מתחילת השנה, הקשות ביותר זה עשרות שנים", אומר נאה. "הגענו בישראל, וכנראה גם בארה"ב, לרמה שהריביות והתשואות בהן נסחרות האג"ח מגלמות את הסיכון, ולכן יותר גופים קנו אג"ח כיוון שהם הרגישו בטוחים. בשל כך ראינו את התשואות החיוביות של האפיקים הללו".

חשוב לציין כי ביום שישי האחרון התרחשה ירידת תשואות חדה מאוד בשוק האג"ח בארה"ב. לדברי נאה ממיטב ניהול תיקי השקעות, ירידה זו "שכבר שייכת למחצית השנייה של השנה, אנו רואים אותה כתגובה לנתונים שפורסמו בשישי ומצביעים על סבירות גבוהה יותר למיתון, ועקב כך אולי הפחתה בצורך להעלות ריבית מצד בנקים מרכזיים, לעומת מה שנראה היה שיהיה רק לפני מספר שבועות".