פסגות: העלאת הריבית תגרום להתקררות שוק הנדל"ן והצרכנים יהדקו מעט את החגורה

יוני פנינג, כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות: נתוני הפעילות הכלכלית החזקים בארץ, כפי שאלה באים לידי ביטוי בסנטימנט הצרכני, ובנתוני שוק התעסוקה, יאפשרו המשך יישום מדיניות מצמצמת בהמשך הדרך • הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן: תחזית בנק ישראל משקפת את רצונו של הנגיד להביא את ריבית בנק ישראל לרמה ריאלית שכבר איננה שלילית ורצוי שתהיה חיובית במונחים ריאליים

שיעור האינפלציה צפוי להסתכם בשנת 2022 ב-4.5% / צילום: Shutterstock
שיעור האינפלציה צפוי להסתכם בשנת 2022 ב-4.5% / צילום: Shutterstock

בפעם השלישית השנה בנק ישראל מעלה את הריבית במשק על מנת לרסן את קצב האינפלציה שמתקרב ל-5% בשנה. הוועדה המוניטרית החליטה על העלאת הריבית ב-0.5% לרמה של 1.25%, בהתאם להערכות בשוק. בתוך כך, חטיבת המחקר בבנק ישראל הנמיכה את תחזית הצמיחה למשק ב-0.5%, וזאת בהמשך להתכווצות של 1.9% בתוצר ברבעון הראשון של השנה. בבנק ישראל מיישרים כעת קו עם קרן המטבע וה-OECD וצופים כעת צמיחה של 5% השנה, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 5.5%, ובשיעור של 3.5% ב-2023.

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מציין בתגובה כי "שני גורמים מרכזיים, להערכתנו לפחות, שתמכו בהחלטה מעבר לנתוני האינפלציה היו השקל ושוק הדיור. בכל הנוגע לשקל, בבנק ישראל מציינים כי השקל נחלש מול הדולר ב-5.1% ומול הסל ב-3.6%. להערכתנו, בסביבת האינפלציה הגבוהה בישראל, ולאור התנודתיות הגבוהה בשווקים העולמיים, הסיכון הוא להמשך היחלשות השקל ולאור התמסורת המשמעותית מהשקל אל האינפלציה המקומית, בנק ישראל היה חייב להתאים את קצב העלאות הריבית להתפתחויות העולמיות".

במבט קדימה, בבנק ישראל כותבים כי הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית", הם כותבים כי קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה. על פי הבנק, האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תעמוד על 3.3% והריבית תעלה ל-2.75%. תחזית זו, כותב גרינפלד, "מחזקת את ההערכה שלנו כי גם בחודש אוגוסט הם יעלו את הריבית ב-0.5%. העלאת הריבית והמשך העלתה עד סוף השנה תגרום באופן טבעי להתקררות של שוק הנדל"ן בארץ מכיוון שעלויות המשכנתאות הולכות ומתייקרות. גם מי שלקח או מתכוון לקחת הלוואה "רגילה" לכל צורך יצטרך לשלם יותר ולכן סביר להניח שנראה את הצרכן הישראלי מהדק מעט את החגורה ומפחית צריכה במהלך 2023. עם זאת, במבט ל-2023, התמתנות הצריכה והיחלשות האינפלציה בגלל מיצוי של השיבושים בשרשראות האספקה העולמיות, בנק ישראל יעצור כנראה את העלאות הריבית לקראת אמצע השנה, מה שיחזור לתמוך בכלכלה ובשוק ההון".

יוני פנינג, כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות מציין בתגובה כי "כצפוי, בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.5%, לרמת 1.25%. ההעלאה הנוכחית מביאה את הריבית בישראל לכדי 0.25% מהקצה התחתון של ריבית הפד. ומבטאת המשך יישום מדיניות נחושה למאבק באינפלציה בארץ, על רקע היחלשות השקל בשבועות האחרונים. בהסתכלות קדימה בטווח הקצר, העלאת מחירי החשמל והמים, כמו גם הרמה הנוכחית של השקל, צפויים להמשיך לתמוך בתוואי אינפלציה גבוה בתקופה הקרובה. בהקשר זה, נתוני הפעילות הכלכלית החזקים בארץ, כפי שאלה באים לידי ביטוי בסנטימנט הצרכני, ובנתוני שוק התעסוקה, יאפשרו המשך יישום מדיניות מצמצמת בהמשך הדרך".

עם זאת, "אנו צופים כי ההחלטה היום, יחד עם העלאה נוספת, של 0.25%, שסביר שתבוא בהודעת הריבית של אוגוסט, יביאו בקרוב להחזרת ציפיות האינפלציה לתוך טווח היעד של בנק ישראל. ונצפה, לכן, שעיקר המיקוד במסיבת העיתונאים שתתקיים היום ייסוב סביב המדיניות שתיושם לאחר מכן", הוא כותב.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, מציין בתגובה כי לפי תחזית בנק ישראל, שיעור האינפלציה צפוי להסתכם בשנת 2022 ב-4.5% ובשנת 2023 הוא צפוי לרדת ל-2.4%. שיעור האינפלציה בארבעת הרביעים הקרובים המסתיימים ברביע השני של 2023, צפוי לעמוד על 3.3%. "תחזיות אלו דומות לתחזיות לאומי ועל מנת שיתממשו תידרש בלימה נוספת של מחירי הסחורות בעולם, המשך הירידה במחירי התובלה העולמיים והמשך האינדיקציות לפעולות של הגדלה משמעותית של היצע הדיור בישראל. לפי תחזית בנק ישראל, הריבית צפויה לעמוד על 2.75% בממוצע הרביע השני של 2023, מה שיכול לבוא לידי ביטוי בריבית גבוהה מכך בסוף הרביע השני של 2023. הערכה זו של בנק ישראל מבטאת עלייה ניכרת מרמתה הנוכחית של הריבית, והיא תוצאה של התחזית לאינפלציה גבוהה מהגבול העליון של היעד יחד עם צפי להמשך פעילות ברמה גבוהה, וכן על רקע ההעלאה הניכרת הצפויה בריביות בעולם. תחזית זו משקפת את רצונו של הנגיד להביא את ריבית בנק ישראל לרמה ריאלית שכבר איננה שלילית ורצוי שתהיה חיובית במונחים ריאליים".

"תחזית ריבית זו גבוהה במקצת מתחזית לאומי ולפי הערכתנו היא משקפת המשך של העלאות ריבית בכל החלטות שנותרו עד לסוף 2022 ואפשרות להעלאות נוספות בראשית 2023. הנגיד הדגיש את רצונו לתת משקל גדול יותר להעלאות ריבית בטווח הקרוב יותר, זאת כאמצעי בלימה לעליית האינפלציה - FRONTLOADING", הוא כותב.