החולשה בשוק ההנפקות: אורבניקה מוותרת על גיוס ההון בת"א

החברה האם קסטרו: בשל המצב בשווקים החליטה אורבניקה להשהות בשלב זה את המשך קידום מהלך ההנפקה

סניף של רשת אורבניקה / צילום: מארק פלר
סניף של רשת אורבניקה / צילום: מארק פלר

קבוצת האופנה קסטרו, שבשליטת משפחת רוטר, מוותרת על הנפקת החברה הבת אורבניקה. קסטרו דיווחה על השהיית הליך ההנפקה בעקבות הירידות בשווקים בעת האחרונה.

"בשים לב למצב השווקים הכלכליים, האורגנים המוסמכים של אורבניקה החליטו בשלב זה להשהות את המשך קידום מהלך ההנפקה. ככל שהחברה תמצא לנכון, היא תשוב ותבחן בעתיד חידוש מהלך מסוג זה", הודיעה קסטרו.

אורבניקה פועלת בתחום אופנת ההלבשה ואביזרי אופנה ומפעילה רשת חנויות מותג הנושאת את שמה. החברה הושקה בשנת 2015 על ידי קבוצת הודיס, עוד בטרם מוזגה האחרונה עם קסטרו.

גיוס לצורך הקמת 32 סניפים נוספים

אורבניקה מציעה פריטי אופנה ואקססוריז מוזלים ב-19 חנויות בישראל, בעלות שטח ממוצע של 1,900 מ"ר, אשר פועלות לצד אתר מכירות מקוון. קסטרו פעלה להנפיק את אורבניקה, בין היתר, כדי לגייס כסף לפתיחת 32 סניפים נוספים, בהשקעה כוללת של 125 מיליון שקל, וזאת כשהיעד הוא להגיע ל-50 סניפים עד שנת 2025.

לדברי הנהלת קסטרו, הקבוצה תמשיך להוציא לפועל את התוכנית האסטרטגית של אורבניקה ממקורותיה העצמיים. במקביל, הודיעה קסטרו-הודיס כי תחלק בעוד כשבועיים לבעלי מניותיה דיבידנד של כ-84 מיליון שקל.

בסוף חודש מרץ השנה דיווחה קסטרו לראשונה כי אורבניקה פועלת לקידום הנפקה ורישום מניותיה למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. חודשיים לאחר מכן פרסמה אורבניקה טיוטת תשקיף ראשונה, שממנה עלה כי סיימה את 2021 עם הכנסות של 338 מיליון שקל ועם רווח נקי של 30 מיליון שקל.

נוסף על כך הציגה החברה ב-2021 רווח תפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) של 74 מיליון שקל, או EBITDA מתואם של 51 מיליון שקל, אשר כולל גם את דמי השכירות ששולמו למשכירי הסניפים.

אורבניקה גם סיפקה תחזית ל-2022, שכללה עלייה של 23% בהכנסות ל-416 מיליון שקל, גידול של 16.5% ב-EBITDA המתואם ל-69 מיליון שקל וצמיחה של 57% ברווח הנקי ל-47 מיליון שקל.

כל זאת, לאחר שסיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הכנסות של 72 מיליון שקל, EBITDA מתואם של 4 מיליון שקל ורווח נקי של 3 מיליון שקל. קבוצת קסטרו כולה רשמה ברבעון הראשון הכנסות של 302 מיליון שקל והפסד נקי של 26 מיליון שקל.

קסטרו נסחרת בבורסה לפי שווי של 777 מיליון שקל, לאחר שאיבדה מתחילת השנה כ-22% מערכה. עם זאת, בסיכום שלוש השנים האחרונות רשמה מניית החברה תשואה חיובית של כ-65%.

המוסדיים מקשיחים עמדות

ביטול הנפקת אורבניקה היא עוד סממן של החולשה בשוק ההנפקות הראשוניות בת"א לאחר שנת השיא אשתקד. רק עשר חברות חדשות השלימו הנפקה ראשונית במחצית הראשונה של 2022, על רקע החולשה בשווקים.

חתם בכיר בשוק ההון אומר בעקבות הדיווח על ביטול הנפקת אורבניקה, כי שוק ההנפקות נקלע לבצורת, בשל הקשחת עמדות מצד הגופים המוסדיים. "לפני שנה ושנתיים תנאי השוק היו יותר משוחררים וגל של חברות עם הערות עסק חי הגיעו לבורסה, אולם עם הטלטלות האחרונות בבורסות, אנחנו רואים בניסיונות ההנפקות האחרונים הקשחה ותמחור-חסר משמעותי מצד המוסדיים. גופים כמו אורבניקה, שהיא רשת קמעונאית יציבה עם מודל טוב, פשוט תגיע בעוד שנה לשוק במחירים גבוהים יותר. זו החמצה שלהם".

לדברי אותו גורם, שוק ההנפקות נקלע לפרשת דרכים, ואולם חלק מההנפקות, כמו הנפקת חברת מוצרי הפלסטיקה חוליות, עדיין על הפרק, ומקודמות. הוא ציין כי מדובר ב"שאלה של תמחור מצד המוסדיים והצורך של החברות הללו להיפגש עם הכסף. במרבית המקרים החברות שמגיעות כיום לשוק יציבות וטובות, לכן יכולים לקרות מקרים כמו המקרה של חברת סטורנקסט, שבו רגע לפני הנפקה מתוכננת בבורסה בת"א רכשה קרן פורטיסימו את החברה כולה, בהנחה של 10% על מחיר ההנפקה המתוכנן".