המשכנתאות יתייקרו ועלויות מימון הרכב יזנקו, אבל אפשר גם להרוויח מעליית הריבית

המינוס, ההלוואות והמשכנתאות צפויים להתייקר בכל המסלולים • היקף העסקאות בשוק הדיור יירד (אבל לא בהכרח המחירים) וייתכן שנראה גם פחות מסירות בענף הרכב • העלאת ריבית בנק ישראל השבוע ל־1.25% תתגלגל לארנק של כולנו, ויש גם דרך להרוויח ממנה

העלאת ריבית בנק ישראל מגיעה לכיס של כולנו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
העלאת ריבית בנק ישראל מגיעה לכיס של כולנו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל העלה אתמול בפעם השלישית השנה את הריבית במשק, על מנת לרסן את קצב האינפלציה שמתקרב ל-5% בשנה. הוועדה המוניטרית החליטה על העלאת הריבית ב-0.5% לרמה של 1.25%, ובבנק צופים כעת שהריבית תעמוד על 2.75% בממוצע הרבעון השני של 2023. איך הצעד ישפיע עלינו?

אשראי צרכני | אל תמהרו לקחת הלוואה בריבית קבועה

העלאת ריבית הפריים מייקרת באופן מיידי את האשראי הצרכני, כולל עלות המינוס. חלקו הגדול של האשראי הצרכני ניתן כשהוא צמוד לפריים (ריבית בנק ישראל פלוס 1.5%). אחת התופעות של הריבית האפסית ששררה כאן בעשור האחרון הייתה התנפחות האשראי הצרכני: כאשר הכסף היה זול, היה קל יותר לקחת אשראי למימון מותרות. אבל כעת, ככל שהכסף ילך ויתייקר, עלות החזר ההלוואה תעלה.

התייקרות הכסף מביאה איתה פיתוי להארכת החזרי ההלוואה על מנת לשמור על החזר חודשי נמוך. אבל חשוב לזכור בעניין הזה שככל שההלוואה ארוכה יותר היא יקרה יותר. בנוסף, העלאת הריבית גוררת גידול בהלוואות צרכניות בריבית קבועה, כאשר כאן צריך לזכור שהריבית הקבועה תמיד תהיה יקרה יותר בנקודת הפתיחה מאשר ריבית צמודת פריים. חשוב לקחת בחשבון שריבית בנק ישראל צפוייה להמשיך לעלות כבר במהלך השנה, כך שאם אתם לוקחים הלוואה, אל תעמידו את ההחזר החודשי על קצה יכולת התשלום שלכם. 

אתי אפללו

משכנתאות | תוספת של מאות שקלים בחודש להחזרי המשכנתה 

עלאות הריבית מבשרות גם על המשך עליית הריביות במשכנתאות. העלאת ריבית בנק ישראל השבוע לרמה של 1.25% מייקרת את ההחזר החודשי במשכנתה ממוצעת ב-100 שקל לחודש על רכיב הפריים, כאשר בשלושת החודשים האחרונים ההחזר החודשי עלה בכ-250 שקל על מרכיב זה. אך זהו רק חלק אחד של הסיפור: האינפלציה ועליית ריבית הפריים (ריבית בנק ישראל פלוס 1.5%) למעשה מביאות להתייקרות רוחבית של כל מסלולי המשכנתה.

נסביר: האינפלציה, שעלתה בחדות מתחילת השנה ועומדת על קצב שנתי של 4%, ייקרה את המסלולים הצמודים למדד. בנוסף לכך, עליית ריבית בנק ישראל גרמה לבנקים לתמחר מחדש את הסיכונים במסלולים השונים ולהעלות את התמחור, כך שעבור לווים חדשים ההצעות שהם מקבלים היום בכל המסלולים התייקרו. כך, הריבית הממוצעת במגזר השקלי שעמדה רק לפני שנה על 2.25%, עומדת היום על 2.87%.

אתי אפללו

נדל"ן | העסקאות בשוק הדיור יצטמקו, אבל אל תצפו לירידות מחירים

ירידה ברכישת דירות, ירידה בהתחלות בנייה והתמקדות בסיום ושיווק פרויקטים קיימים - זו התגובה היזמית הרגילה לעיתות משבר, כמו זו שמתהווה בימים אלה.

יזמי הנדל"ן רואים מצד אחד את הבנקים מייקרים את ההלוואות ומכבידים את התנאים שלהם לליווי פרויקטים חדשים; ומצד שני את הרוכשים חוזרים לבדוק את מצבם הכלכלי והיכולות שלהם לגייס הון עצמי ולהחזיר משכנתאות והלוואות, בתנאים החדשים שנוצרו, מתוך ידיעה שאלה יורעו עוד יותר בעתיד הקרוב.

ואכן נראה ש-2022 תהיה שנת מפנה לעומת השיא שנרשם ב-2021. העלאות הריבית הקודמות והמודעות לכך שאנו בתחילת משבר עולמי החלו לעשות את שלהן, ועל פי הכלכלנית הראשית באוצר בשליש הראשון של 2022 נרכשו 43.9 אלף דירות, ירידה של כ-2% לעומת השליש הראשון של 2021. בהמשך השנה הפער הזה יגדל.

האם הצטמצמות השוק תביא גם לירידת מחירי דירות? לא כדאי לבנות על זה, שכן ירידת מחירי דירות לא מתרחשת כל כך מהר, מה עוד שבזמני בחירות ואי יציבות פוליטית גדלים הלחצים לעליות מחירים.

אריק מירובסקי

שוק הרכב | הלקוחות שיעברו גמילה ממכוניות יוקרה

היקף האשראי למימון רכב של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי כנגד שיעבוד הרכב מסתכם כיום בכ-12 מיליארד שקלים. את הסכום הזה ניתן לתרגם בקירוב ובממוצע לכ-100 אלף כלי רכב. לא כולל עוד כמה עשרות אלפי כלי רכב שנרכשו בסיוע חוץ בנקאי וב"הלוואות לכל מטרה".

הבעיה היא שבשנים האחרונות התרגלה המערכת הבנקאית והחוץ בנקאית לשווק מימון בגובה 100% ממחיר הרכב. כתוצאה, לקוחות ששאיפות הסטטוס המוטורי שלהם עלו משמעותית על כושר ההשתכרות שלהם, עלולים להגיע לחדלות פירעון לנוכח הריבית הנוסקת ורכבם יחולט.

כרגע במערכת הבנקאית לא מודאגים עדיין מעליה בשיעור חדלות הפירעון בעיקר מכיוון, שרכבי הלקוחות המשועבדים הם מוצר שערכו זינק בשנתיים האחרונות ומכירתם תכסה במלואה את ההלוואה. אבל אין ספק שהרבה לקוחות חדשים, וגם מלווים, יתחילו לחשוב פעמיים לפני נטילת או מתן מימון לרכב. 

דובי בן גדליהו

חיסכון | אפשר גם להרוויח מהעלאות הריבית: הציבור יחזור לפקדונות?

המרוויחים המידיים מעליית הריבית הם הבנקים, שיקבלו החזרים גבוהים יותר בגין ההלוואות והמשכנתאות, בעיקר אלה הצמודות לריבית הפריים. זו עלתה עקב העלאת ריבית בנק ישראל לרמה של 1.25% כשעל פי חטיבת המחקר של בנק ישראל בעוד 12 חודשים תעמוד ריבית הבסיס על 2.75%, מה שאומר שריבית פריים תעמוד על 4.25%.
אבל לא רק הבנקים יכולים להרוויח. העלאת ריבית בנק ישראל מייצרת גם ריביות גבוהות יותר על הפיקדונות של הציבור. עד כה הפיקדונות הללו הוצמדו לריביות כמעט אפסיות, וכעת יש כבר בנקים שמציעים 3% ו־4% ריבית.

כך, העלאת הריבית מצד אחד, והירידות בשוקי ההון מהצד השני, עשויות להפוך את הפיקדונות בתקופה הקרובה לאפיק השקעה משתלם יותר מקופות גמל להשקעה, ואפילו שוק הנדל"ן.

רועי ויינברגר

אג"ח | עלויות המימון יזנקו: חברות המנפיקות אגרות חוב ישלמו יותר

העלאת ריבית בנק ישראל גררה אחריה עלייה גם בתשואה השנתית לפדיון של אג"ח. כך, אג"ח ממשלתית שקלית ל-10 שנים בריבית קבועה, עלתה מרמה של 2.6% לרמה של 2.7%. לשם השוואה, בתחילת 2022 עמדה התשואה לפדיון של האג"ח הממשלתית ל-10 שנים על 1% בלבד.

תשואות האג"ח הממשלתיות משקפות את התחזית הנוכחית לגובה ריבית הבסיס בטווחי הזמן השונים (בהתאם לאורך חיי האיגרת). מתשואות אלו, גוזרים המשקיעים בשוק ההון את הריביות הנדרשות מהחברות העסקיות, אשר מבקשות לגייס כספים באמצעות הנפקת אגרות חוב קונצרניות לטובת מימון פעילותן.

העלאת ריבית בנק ישראל, ועוד יותר מכך התחזיות להעלאות נוספות של הריבית במהלך השנה הקרובה (אפילו יותר מהצפי של חטיבת המחקר בבנק ישראל) מובילות לדרישה מהחברות הציבוריות לשלם ריביות גבוהות יותר עבור אגרות החוב שהן מנפיקות.

מה ההשלכות? עליית הריבית, גוררת עמה ירידה במחירי אגרות החוב שהונפקו בעבר בריביות נמוכות יותר, ועקב כך הפסדים למשקיעים שמחזיקים באותן אגרות חוב.

עליית התשואות על האג"ח הקיימות גם מסמנת את התייקרות הריבית שיידרשו החברות לשלם בעת הנפקת אגרות חוב חדשות. משמעות הדבר היא עלויות מימון גבוהות יותר לחברות העסקיות ושחיקה של רווחיותן.

עומרי כהן