מחוקקים באיחוד האירופי מאשרים שני חוקים חשובים על רגולציה של תחום הדיגיטל

הצבעה בפרלמנט האירופי מקדמת שני חוקים חדשים הסוללים את הדרך לחודשים או שנים של סכסוכים בין סוכנויות רגולציה וענקית הטכנולוגיה לגבי הדרך הנכונה ליישם את החוקים

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock
בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

מחוקקים באירופה אישרו שני כללי רגולציה מקיפים חדשים וסללו את הדרך להתנגשות בין סוכנויות הרגולציה וכמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם לגבי יישום הכללים האלה.

הפרלמנט האירופי הצביע השבוע לאשר את שני החוקים - אחד הממוקד בהתנהגות אנטי־תחרותית והשני לגבי תוכן שנחשב לא חוקי באירופה - לאחר שהגיעו להסכם לגביהם עם המדינות החברות באיחוד האירופי באביב.

החוקים, המגובים באיום של קנסות על אי ציות שבמקרים חריגים מגיעים ל־20% מהרווח העולמי של חברות, הם המאמצים הנרחבים ביותר לרסן את חברות הטכנולוגיה מזה לפחות דור שלם. הם בונים על מאמצי האיחוד האירופי להרחיב את תפקידו כרגולטור טכנולוגיה כלל־עולמי ומציעים מה שתומכיהם מגדירים כמפת דרכים - ומה שמתנגדיהם אומרים שיהווה סיפור ללמוד ממנו לקח - לחקיקה על תחום הדיגיטל בארה"ב ובמקומות אחרים.

"האיחוד האירופי הוא תחום השיפוט הראשון בעולם הקובע סטנדרט מקיף לרגולציה של המרחב הדיגיטלי", אמר תיירי ברטון, הנציב של האיחוד האירופי לשוק הפנימי של גוש המדינות.

הכללים החדשים יכולים לקבוע רף עולמי לרגולציה על טכנולוגיה, כך אומרים עורכי דין ומומחים למדיניות דיגיטלית. מחוקקים אמריקאים משתי המפלגות הגישו הצעות חוק שכללו מרכיבים שנמצאים בחוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד האירופי, ונועדו לרסן התנהגות אנטי־תחרותית מצד חברות הטכנולוגיה הגדולות. אחד החוקים אוסר על החברות הגדולות בתעשייה להשתמש בפלטפורמות שלהן על מנת לקדם את המוצרים והשירותים שלהן באופן עדיף על פני המוצרים של חברות אחרות. החוק השני עלול לכפות את הפירוק של חלק ממחלקת הפרסומות בגוגל לחברה נפרדת.

חוק השווקים הדיגיטליים יטיל מחויבויות חדשות על האופן בו מספר קטן של ענקיות דיגיטל פועלות, עם כללים המפרטים שליחת מסרים באינטרנט, הצגת פרסומות ואת סביבת העבודה של אפליקציות. חוק השירותים הדיגיטליים יכריח פלטפורמות של הרשתות החברתיות הגדולות לנקוט צעדים להתמודד עם תוכן לא חוקי ותכנים אחרים שהרגולטור רואה כמזיקים, ולתת למשתמשים אפיק לרשום בו תלונות לגבי נהלי סינון התכנים של החברות.

חוק השווקים הדיגיטליים צפוי להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים, אבל כנראה ייקח עד 2024 לפני שחברות הטכנולוגיה הגדולות יצטרכו לציית לכללים.

חוק השירותים הדיגיטליים צפוי להיות מיושם על כל החברות הנתונות לרגולציה כבר בינואר 2024, אם כי באיחוד האירופי אומרים שהחוקים ייכנסו לתוקף מוקדם יותר, אולי באמצע 2023, לגבי הפלטפורמות הגדולות ביותר ומנועי חיפוש.

ברטון כתב בפוסט בבלוג ביום שלישי שפקידים בכירים מקימים צוותים שיתמקדו בהיבטים החברתיים, הטכניים והכלכליים של החקיקה החדשה, ומתכוון לגייס אנשי צוות נוספים בשנה הבאה וב־2024.

"השאלה הגדולה נותרה האם כל החברות יהיו באמת מסוגלות לציית לכל הכללים"

חברות הטכנולוגיה החלו להשמיע דעתן על האופן בו יש ליישם את החוקים האלה. חלק הגישו מסמכי מדיניות מפורטים למועצה האירופית, הזרוע המבצעת של גוש המדינות, אשר תהיה אחראית על אכיפת החוקים על החברות הגדולות ביותר, על מנת להציע איזה מהשירותים שלהן - או של חברות המתחרות בהן - צריכים להיות כפופים לדרישות חוק השווקים הדיגיטליים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

מבחינה ציבורית, חברות הטכנולוגיה ברובן נמנעו מלהתבטא או הביעו תמיכה בחוקים, שיצריכו מהן דיאלוג נרחב עם רשויות פיקוח. פלטפורמות מטא, למשל, אמרה ביום שלישי שתעבוד עם הרגולטור על מנת לציית לכללים החדשים. אמזון אמרה שהיא עדיין מבצעת הערכות מה כרוך בציות לחוק התחרות הדיגיטלית מבחינת החברה, והוסיפה שהיא מחויבת לספק את שירותיה במסגרת הסביבה הרגולטורית שאירופה מקיימת. בטוויטר אמרו שמקדמים בברכה את ההתמקדות הגוברת של האיחוד האירופי על מה שהגדירה החברה כמרחבים דיגיטליים בריאים יותר.

אבל חלק מהחברות שהן היעד של החוקים החדשים הדגישו חששות שיש להן לגבי סעיפים ספציפיים שהם אומרים שיהיו קשים מאוד ליישום או שעלולות להיות להם השלכות לא מכוונות. אפל אמרה במרץ שהיא חוששת מכך שכמה סעיפים בחוק השווקים הדיגיטליים עלולים לכפות עליה להרשות חנויות אפליקציות מצד שלישי ושירותי תשלום בתוך האפליקציה במכשירי אייפון, דבר שיגרום ל"נקודות תורפה מיותרות בפרטיות ובביטחון המשתמשים שלנו" ועלול לשלול מהחברה רווחים על הקניין הרוחני שלה. באפל סירבו להגיב.

איגוד תעשיית המחשבים והתקשורת, קבוצת מסחר שכוללת את פלטפורמות מטא, את אמזון ואת גוגל מבית אלפאבת, גם הוא העלה את הנושא של מורכבות הציות לשני הכללים, ואמר שאחד מהם מצריך שינוים מבניים. "השאלה הגדולה נותרה האם כל החברות, גם גדולות וגם קטנות, יהיו באמת מסוגלות לציית לכל הכללים המורכבים החדשים האלה בפועל", נמסר מהקבוצה לגבי אחד החוקים.

בגוגל לא הגיבו מיד לבקשת תגובה.

קנסות על הפרת המחויבויות הקבועות בחוק השווקים הדיגיטליים יכולות להגיע עד 10% מההכנסות העולמיות של החברה ואפילו 20% לחברות שיימצאו בהפרה חוזרת, כל כתוב בחוק. הקנס המקסימלי לפלטפורמה דיגיטלית גדולה או מנוע חיפוש המפרים את הכללים הקבועים בחוק השירותים הדיגיטליים מגיע ל־6% מההכנסות העולמיות של החברה המפרה.

במקרים חריגים, הרגולטור יכול גם לפרק חברות. חברות מסוימות שהתלוננו על הכוח של ענקיות הדיגיטל לרסק תחרות ביטאו אופטימיות לגבי החוקים החדשים.

ספוטיפיי, שהגישה תביעה בנושא הגבלים עסקיים נגד אפל ב־2019, אמרה שהיא מקווה שלרגולטור יהיו הכלים הנחוצים. "חשוב מאוד שלמועצה יהיו מספיק משאבים לבצע את דרישות החוק באופן יעיל ומהיר", אמרה דוברת של החברה.