בוריס ג'ונסון התפטר מתפקיד ראש ממשלת בריטניה

ג'ונסון חווה ביממה האחרונה השפלה פומבית שלא זכור לה תקדים בבריטניה, כאשר יותר מ-55 חברי ממשלה הודיעו כי כהונתו אינה מקובלת יותר • ראש הממשלה הבריטי סירב עד הרגע האחרון להודות בתבוסה ולפרוש, אולם לאחר שרוב השרים הבכירים בקבינט שלו נפגשו איתו והציבו לו אולטימטום, הוא הודיע כי הוא מתפטר • מי המועמדים העיקריים להחליף אותו?

בוריס ג'ונסון נכנס לדאונינג 10 לאחר שהתפטר מתפקיד ראש הממשלה / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
בוריס ג'ונסון נכנס לדאונינג 10 לאחר שהתפטר מתפקיד ראש הממשלה / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום (ה') על התפטרותו, בתום שתי יממות סוערות שבהן עשרות שרים ממשלתו התפטרו במחאה על המשך כהונתו וקראו לו לפרוש באופן מיידי. בשעה 12:30 (שעון בריטניה) התייצב ג'ונסון מול המצלמות במעון ראש הממשלה בדאונינג 10, ואמר כי יפרוש מתפקידו.

"זה בבירור הרצון של מפלגה שיהיה לה מנהיג חדש, ולפיכך ראש ממשלה חדש. התהליך צריך להתחיל עכשיו. בשבוע הבא נודיע על לוח הזמנים. אני רוצה לומר למיליונים שהצביעו בעדנו, רבים מהם בפעם הראשונה, תודה על המנדט הזה. זכינו ברוב הגדול ביותר מאז 1987. רגשתי שזו היתה המחויבות שלי לקיים את כל מה שרצינו לעשות ב-2019. אני גאה מאוד בהישגים של הממשלה... בברקזיט, ביציאה המהירה ביותר ממגיפת הקורונה ובהובלת המערב נגד פוטין.

"אני מתחרט שלא הצלחתי לראות הרבה מהפרויקטים מתממשים. אבל כאשר העדר זז, הוא זז. בפוליטיקה אף אחד אינו בלתי ניתן להחלפה. המערכת הדרווינית שלנו תספק מנהיג או מנהיגה חדשה. להם אני אומר- אני אעניק לכם כמה תמיכה שאוכל. אני עצוב על כך שאני מוותר על המשרה הכי טובה בעולם". הוא אמר לציבור כי "העתיד שלנו, העתיד של בריטניה, הוא מוזהב".

רק כ-30 חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית, פחות מ-10% מהסיעה בפרלמנט, כיבדו את הודעת הפרישה בנוכחותם. לצדם עמדה גם רעיית ראש הממשלה קארי ג'ונסון, והתינוקת שלהם במנשא.

ג'ונסון חווה ביממה האחרונה השפלה פומבית שלא זכור לה תקדים בבריטניה, כאשר יותר מ-55 חברי ממשלה, ביניהם שרים בכירים, שרים זוטרים וחברי ממשלה, הודיעו כי כהונתו אינה מקובלת יותר ועליו להתפטר. את המסמר האחרון תקע שר האוצר הטרי, שמונה רק אתמול, יצא באופן פומבי לתקשורת וקרא לג'ונסון להתפטר באופן מיידי. נדים זהאווי, שרק אתמול בבוקר הגן על ג'ונסון בתוכניות הטלוויזיה שבהן התארח כשר האוצר החדש, פירסם מכתב בו ביקש ממנו להתפטר. "אתמול הבהרתי לראש הממשלה ביחד עם עמיתי שיש רק דרך אחת לפתרון המצב, ושהוא צריך לעזוב את התפקיד בכבוד. מתוך הערכה, ותקווה שהוא יקשיב לידיד ותיק במשך יותר מ-30 שנה, שמרתי את הפרטים לעצמי". "אני שבור-לב שג'ונסון לא הקשיב לעצה", כתב זהאווי.

שער החליפין של הליש"ט  מול הדולר והאירו עלה אחרי ההודעה על הפרישה הקרובה, וגם מדד המניות הבריטי (FTSE ) הציג עליות בשעות האחרונות.

בשעה זו מתנהל דיון עד מתי ג'ונסון יישאר בתפקידו. הוא שואף להישאר עד ועידת המפלגה השמרנית באוקטובר, וכך לעקוף את משך הכהונה של תרזה מיי. עם זאת, מקורות במפלגה הציעו כי ימונה ראש ממשלה חליפי, או שג'ונסון יפרוש מוקדם יותר. ראש האופוזיציה קיר סטארמר בירך היום על המהלך "אלה חדשות טובות, אבל זה היה צריך לקרות הרבה לפני זה. הוא מעולם לא היה כשיר לכהן במשרד ראש הממשלה". הלייבור מובילים בסקרים, לו היו נערכות בחירות כיום.

המאבק על ראשות המפלגה השמרנית נפתח

כעת צפויה להיפתח ההתמודדות על מי שיחליף אותו בתפקיד ראש המפלגה השמרנית, ויוביל את הממלכה המאוחדת בתקופה קריטית מבחינה כלכלית, בעוד המדינה מתמודדת עם מיתון מאיים, ועדיין נאבקת למצוא את מקומה אחרי הפרישה מהאיחוד האירופי. האינפלציה בבריטניה עברה את רף ה-9%, הליש"ט נמצא בשפל מול מטבעות אחרים, ולא ברור עדיין מה יכלול התקציב מבחינת מדיניות מיסוי והשקעות.

הליך ההתמודדות על התפקיד יתקיים בשני שלבים, שיכולים להמשך כמה חודשים: בתחילה ינופו שני המועמדים המובילים בסדרת הצבעות על ידי חברי הסיעה השמרנית, ולאחר מכן תיערך הצבעה כוללת בקרב חברי המפלגה השמרנית, באמצעות הדואר, בנוגע למי מבין שני המועמדים נבחר לתפקיד. באופן היפותטי, מי שייבחר יכול להוביל את בריטניה עד ינואר 2025, מועד הבחירות המתוכנן. עם זאת, ייתכן כי הוא או היא יחליטו להוביל את המדינה לבחירות כדי לקבל מנדט מחודש מהציבור.

בין המועמדים המובילים להחליף אותו, במרוץ שצפוי להיות פתוח לחלוטין בניגוד למרוץ שבו ג'ונסון ניצח בבחירות הפנימיות הקודמות, נמצאים שר ההגנה בן וואלאס, שרת החוץ ליז טראס, שרת המסחר פני מורדונט, יושב ראש ועדת החוץ טום טוגדנהאט וגם שר האוצר המתפטר רישי סונאק ושר הבריאות הקודם ג'רמי האנט.