להיחשף למימון מיזמי נדל"ן דרך הבורסה: בינתיים ההשקעה מאכזבת

החברות הציבוריות מענף האשראי החוץ בנקאי בעיקר מאכזבות בתקופה האחרונה, אך השקעה בקרנות הפרטיות אינה פתוחה לציבור הרחב ומיועדת בעיקר למוסדיים ולבעלי כיסים עמוקים • אילו חברות בורסאיות פועלות בתחום ומה היו הביצועים שלהן?

שוק הדיור / צילום: Shutterstock
שוק הדיור / צילום: Shutterstock

המצוקה שאליה צפויים להיקלע יזמים בענף הנדל"ן, לנוכח עליית הריבית והקשחת מדיניות האשראי של הבנקים, עתידה לעלות להם בגיוס של מימון יקר יותר על מנת למנוע הסתבכות עסקית. משקיע מהציבור, שמעוניין להיחשף להעמדת אשראי שכזו דרך קרנות ההשקעות הפרטיות, דוגמת ריאליטי ו-JTLV, מנוע מכך. זאת משום שההשקעות בהן אפשרית רק לגופים מוסדיים או למשקיעים כשירים עם מיליוני שקלים נזילים בחשבון הבנק.

עם זאת, כמה מהחברות הציבוריות הפועלות בענף האשראי החוץ-בנקאי מתמקדות במימון לענף הנדל"ן, וחלקן אף מנוהלות בידי דמויות מוכרות מעולמות הבנקאות וההשקעות. פעילותן של אותן חברות דומה לזו של קרנות החוב הפרטיות, הגם שהתשואות שהניבו עד היום למשקיעים בהנפקותיהן מאכזבות בלשון המעטה.

 
  

אחת החברות הבולטות בתחום האשראי החוץ-בנקאי לענף הנדל"ן היא מכלול מימון , שהונפקה באוגוסט 2021 לפי שווי של 390 מיליון שקל (אחרי הכסף) ומנוהלת על ידי אורי פז, בעברו מנכ"ל בנק ירושלים, והיו"ר צבי זיו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים. בעלת המניות הגדולה בחברה היא כלל ביטוח, שמחזיקה ב-25%. 

נכון לסוף הרבעון הראשון דיווחה החברה, שמנייתה ירדה בשיעור חד-ספרתי מתון מאז ההנפקה, על ליווי פעיל של 130 פרויקטים ועשרות נוספים שטרם נכנסו לליווי רשמי. היקף האשראי שהעמידה לאותם פרויקטים עמד על 382 מיליון שקל. תיק האשראי הכולל של מכלול עומד על 668 מיליון שקל, והכנסותיה ברבעון הראשון של 2022 ירדו ב-4% ל-19.6 מיליון שקל, בעוד שהרווח הנקי הרבעוני ירד ב-5% ל-7.5 מיליון שקל.

ברקת: עלייה של 58% בהכנסות המימון ברבעון 

חברת מימון בורסאית אחרת היא ברקת , שהוקמה על ידי צמד מייסדי בית ההשקעות אקסלנס, רוני בירם וגיל דויטש, לצד המנכ"ל עדי גזית. כיו"ר החברה משמש זאב ילנק, שניהל את סקטור חברות הבנייה בבנק לאומי בעברו ומגיע עם 40 שנות ניסיון בבנקאות.

ברקת, שהונפקה ביוני אשתקד (ומאז תחילת המסחר צנחה ב-40%), מעניקה מימון לקבוצות רכישה, ומלווה בין היתר את פרויקט כיכר המדינה, שיכלול הקמת שלושה מגדלי מגורים בני 40 קומות כל אחד במרכז תל אביב. תיק ההלוואות שלה עומד על 590 מיליון שקל. הכנסות המימון של החברה עלו ברבעון הראשון השנה ב-73% ל-4.6 מיליון שקל, והרווח הנקי עלה ב-6 לכמיליון שקל.

חברה בורסאית שלישית הפועלת בתחום המימון לנדל"ן היא גמלא הראל נדל"ן , שבעלי השליטה בה הם קבוצת הביטוח הראל ועו"ד אפרים שפיטלני. החברה, שהונפקה במאי שעבר, נוסדה ב-2006 והיא מהוותיקות בתחומה. מאז תחילת המסחר בת"א נפלה המניה ב-43%.

גמלא הראל מעמידה מימון הון עצמי בפרויקט נדל"ן, מה שמכונה הלוואות מזנין. גם פעילות זו דומה לפעילויות קרנות החוב שמקימות קרנות ההשקעה הפרטיות בנדל"ן. תיק האשראי שלה עומד נכון לסוף הרבעון הראשון על 721 מיליון שקל, והחברה רשמה הכנסות של 12.9 מיליון שקל ברבעון הראשון.