מיתון לא רק בארה"ב: התחזית הקשה של חברת הפיננסים היפנית

חברת נומורה היפנית צופה כי רוב הכלכלות המובילות בעולם ייקלעו למיתון במהלך 12 החודשים הקרובים, ולצד ארה"ב יהיו גם מדינות כמו בריטניה, יפן, קנדה ואוסטרליה • "בנקים מרכזיים רבים עברו למנדט יחיד, כדי להוריד את האינפלציה. אמינות המדיניות המוניטרית היא נכס יקר מכדי להפסיד, אז הם הולכים להיות מאוד אגרסיביים"

העולם בדרך למיתון / אילוסטרציה: Shutterstock
העולם בדרך למיתון / אילוסטרציה: Shutterstock

חברת הפיננסים היפנית נומורה מעריכה כי מדינות רבות ייכנסו למיתון בשנה הקרובה. לפי התחזית של החברה, הבנקים המרכזיים ברחבי העולם צפויים להדק את מדיניותם המוניטרית בתגובה לאינפלציה המתמשכת - מה שיוביל למיתון של הכלכלות המובילות.

"בשלב זה, בנקים מרכזיים רבים עברו למנדט יחיד, כדי להוריד את האינפלציה. אמינות המדיניות המוניטרית היא נכס יקר מכדי להפסיד, אז הם הולכים להיות מאוד אגרסיביים", כך אמר רוב סובארמן, ראש מחקר שווקים גלובלי ואסיה בנומורה, ל-"CNBC". "זה אומר עלייה של שיעורי הריבית בקצב גובר. אנחנו מצביעים כבר כמה חודשים על הסכנה של הדרדרות למיתון וכעת אנחנו רואים שהרבה מהכלכלות המפותחות נקלעות למעשה למיתון".

הבנקים המרכזיים ברחבי העולם שמרו על "מדיניות מוניטרית רופפת במיוחד" במשך זמן רב מדי, בתקווה שהאינפלציה תהיה זמנית ותחלוף, אמר סובארמן. כעת הממשלות צריכות להתעדכן ולנסות להחזיר את השליטה על נרטיב האינפלציה, הוסיף. "דבר נוסף שאני מציין כאשר יש כלכלות רבות שמאטות ונחלשות, הוא שלא ניתן יותר לסמוך על ייצוא כדי להגיע צמיחה. זו סיבה נוספת שבגללה אנחנו חושבים שסיכון המיתון הנוכחי הוא מאוד אמיתי וסביר שיקרה".

בארה"ב, נומורה צופה מיתון רדוד אך ארוך של חמישה רבעונים, החל מהרבעון האחרון של 2022. "ארה"ב תיפול למיתון - צמיחה שלילית של התמ"ג מרבעון לרבעון, החל מהרבעון הרביעי השנה", אמר סובארמן.

הפדרל ריזרב והבנק המרכזי האירופי הם בין אלה המבקשים לבלום את האינפלציה השוברת שיאים באמצעות העלאות ריבית. הפד העלה את הריבית שלו ב-75 נקודות בסיס לטווח של 1.5%-1.75% ביוני, והיו"ר ג'רום פאוול רמז על העלאה נוספת של 50 או 75 נקודות בסיס ביולי. "הפד יהדק מדיניות גם במצב של האטה או מיתון, וזה בגלל שאנחנו רואים שהאינפלציה הולכת להישאר גבוהה", ציין סובארמן.

לא רק ארצות הברית ואירופה

בנוסף לארה"ב, נומורה צופה מיתונים בגוש האירו, בבריטניה, ביפן, בדרום קוריאה, באוסטרליה ובקנדה בשנה הבאה, כך לפי מחלקת המחקר של החברה.

במחקר, נומורה הדגישה כמה כלכלות בינוניות - כולל אוסטרליה, קנדה ודרום קוריאה - שזכו לתנופת דיור המונעת על ידי חובות. הן נמצאות בסיכון למיתון עמוק מהתחזיות, במקרה שבו העלאות הריבית יגרמו לריסוק שוק הדיור והפחתת המינוף, כך בדוח. "יוצאת הדופן היא סין, שמתאוששת ממיתון עם פתיחת הכלכלה, אם כי היא בסיכון של נעילה מחודשת ומיתון נוסף, כל עוד בייג'ין תמשיך לדבוק באסטרטגיית אפס ההדבקה שלה מול הקורונה".

"אם הבנקים המרכזיים לא יהדקו את המדיניות המוניטרית כדי להוריד את האינפלציה עכשיו, הקושי איתו תתמודד הכלכלה עם המעבר למשטר אינפלציה גבוהה בלי יכולת להיחלץ ממנו, הוא הרבה יותר גדול", הזהיר סובארמן. זה יוביל לספירלות מחירי שכר, שיהיו "כואבות אף יותר עבור הכלכלה ועבור האזרחים בטווח הארוך יותר".

"קשה לומר את זה בצורה יפה... להקדים תרופה למכה ולהוריד את האינפלציה זה מהלך עדיף עבור הכלכלה והחברה העולמית, מאשר לתת לאינפלציה לצאת משליטה כפי שלמדנו בשנות ה-70".