הבאזז השלילי סביב האשראי החוץ בנקאי הכריע? מיטב מוריד את פנינסולה מהמדף

בחודש שעבר דיווח בית ההשקעות כי קיבל מספר הצעות לרכוש ממנו את השליטה בחברת האשראי החוץ בנקאי, שמנייתה צנחה ב-30% מתחילת השנה • מיטב: "החברה תמשיך לפעול יחד עם הנהלת פנינסולה לקידומה ולצמיחתה"

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: כדיה לוי
אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: כדיה לוי

בית ההשקעות מיטב  הודיע כי הוא נסוג מכוונתו למכור את השליטה בחברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה . ההודעה מפתיעה בעיקר לנוכח הזמן הקצר שעבר מאז שהודיע מיטב כי הוא שוקל מספר הצעות שקיבל רק לאחרונה לרכישת חלקו בחברה.

על פי הדיווח לבורסה מציינת מיטב כי "החברה החליטה לא להיענות לפניות אלו ולא לקדם עסקת מכירה. החברה רואה בתחום האשראי החוץ בנקאי מנוע צמיחה משמעותי, ותמשיך לפעול יחד עם הנהלת פנינסולה לקידומה של פנינסולה ולצמיחתה".

לא מן הנמנע כי מיטב השתמשה בהודעה הקודמת על ההצעות שקיבל עבור החזקותיה בפנינסולה (50.6%) כ"בלון ניסוי" כדי לייצר תחרות, להגדיל מחיר ולמשוך גופים נוספים להציע הצעות עבור המניות, שנסחרות כיום בשווי של 271 מיליון שקל (הנגזר משווי של כחצי מיליארד שקל לפנינסולה כולה (535 מיליון שקל).

נציין, כי מניית פנינסולה נמצאת במגמת ירידה חדה ומתחילת השנה איבדה כ-30% מערכה. יתרה מכך, מאז ההודעה על כוונת מיטב למכור את חלקה בחברה, ירדה מניית פנינסולה ב-10%, כך ששווי החזקותיה של מיטב הצטמק בכ-30 מיליון שקל בתוך חודש אחד.

הציבור פחות מעוניין בהלוואות

ברקע, נזכיר כי גם מניות של חברות אשראי חוץ בנקאי נוספות ספגו מכה קשה בחודשים האחרונים, בעיקר נוכח סנטימנט שלילי ממנו סובלים שוקי ההון בעקבות עליית האינפלציה והריבית שמטפסת, אשר עלולות להכניס את העולם ואיתו את ישראל למיתון, מה שיגביל את הרצון של הציבור בהלוואות.

בנוסף, המגזר החוץ הבנקאי המקומי סובל בשבועות האחרונים ממכה תדמיתית בעקבות אי סדרים שהתגלו בשתי חברות המשתייכות אליו - יונט קרדיט  וגיבוי אחזקות . בשתי החברות קיים חשש כי הלוואות בסכומים של עשרות מילוני שקלים לא יוחזרו, המניות של שתיהן הושעו מהמסחר בבורסה וכאשר נפתחו למסחר נפרד של כ-20 דקות הן קרסו ביותר מ-50%.

אמנם הן גיבוי אחזקות והן יונט קרדיט פועלות בתחום ניכיון הצ'קים (ומכאן גם נובעים רוב אי הסדרים אצלן), תחום שבו חלק מחברות האשראי החוץ בנקאי הנסחרות בבורסה נמנעות מלפעול, אך ההד התקשורתי, הציבורי והפיננסי שעוטף את שני האירועים עלול להרתיע משקיעים מרכישות משמעותיות בענף בתקופה הקרובה.

לכן השילוב של שלושת הזרמים - הסנטימנט השלילי בשווקים שנמשך מתחילת השנה, הירידה הספציפית במניית פנינסולה שהייתה חריגה גם לעומת החברות האחרות בתחום (האחים נאוי ירדה ב-17% מתחילת השנה, בעוד מניית אס.אר אקורד עלתה בששת החודשים האחרונים), והבאזז השלילי סביב הענף - עשוי להצביע על כך שבמיטב לא קיבלו הצעות אטרקטיביות מבחינתה עבור מניות השליטה בפנינסולה ולכן החליטו בשלב הזה שלא להמשיך עם עסקת המכירה.

מיטב מחזיק חברות נוספות בתחום

עבור מיטב, יש לציין, תחום האשראי לא מתרכז רק בהחזקה בשליטה בפנינסולה. בית ההשקעות מחזיק בשורה של חברות נוספות בתחום, ובראשן חברת הפינטק ליקווידיטי, שבה הוא מחזיק 44.6%, ושמתמחה באשראי ובפיתוח סטארט-אפים.

פנינסולה הוקמה בשנת 2004 על-ידי מיכה אבני, והיא מתמחה במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים במגוון תחומים, החל ממזון ותעשייה ועד יהלומים ואנרגיה. לצד מיטב ואבני שמחזיק בכ-8%, בעלי המניות העיקריים בחברה הם מגדל (9.6%) והפניקס (6.5%). אבני אגב, הודיע בחודש מרץ על פרישתו מהתפקיד, ובמקומו מונה ליאור אייל, שייכנס לתפקיד המנכ"ל בהמשך החודש. ברבעון הראשון של השנה עמד הרווח הנקי של החברה על 11.4 מיליון שקל (ירידה של כ-50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד), ותיק האשראי הסתכם ב-1.36 מיליארד שקל.