פוטין התקפל: יצוא הנפט של קזחסטן לא ייחסם

בית משפט ברוסיה הפך את ההחלטה מיום רביעי האחרון שהורתה על הפסקת פעילות יצוא הנפט הקזחי דרך הטרמינל בנמל נובורוסיסק למשך חודש בשל "שיקולים סביבתיים" • במקום העונש הקודם, בית המשפט פסק עונש זניח של קנס בסך 200 אלף רובל

נשיא רוסיה פוטין ונשיא קזחסן טוקייב / צילום: Associated Press, Gavriil Grigorov/TASS
נשיא רוסיה פוטין ונשיא קזחסן טוקייב / צילום: Associated Press, Gavriil Grigorov/TASS

בשורה חיובית לקזחסטן ולאירופה: בית המשפט המחוזי של קרסנודאר ברוסיה הפך את ההחלטה מיום רביעי האחרון שהורתה על הפסקת פעילות יצוא הנפט הקזחי דרך הטרמינל בנמל נובורוסיסק למשך חודש בשל "שיקולים סביבתיים". במקום העונש הקודם, בית המשפט המחוזי של קרסנודאר פסק עונש זניח של קנס בסך 200 אלף רובל (כ־3,250 דולר) בגין הפרות איכות הסביבה. 

קזחסטן תמכה באוקראינה, בתגובה פוטין חסם את יצוא הנפט שלה 

הפסיקה הקודמת היוותה מכה אנושה לקזחסטן, שמדורגת במקום ה־12 בעולם בעתודות הזהב השחור (1.8% מהעתודות בעולם). בצינור CPC שלמעשה הושבת, מטנגיז לנובורוסיסק, הועברו בשנת 2019 לא פחות מ־63.2 מיליון טונות נפט קזחי, על־פי ניתוח שביצעו ארנסט אנד יאנג. נור־סולטן משתמשת בשני צינורות נוספים: בין אטאסו לאלאשנקו שבמערב סין ובין אטיראו לסמארה שברוסיה. לצורך ההשוואה, בשני הצינורות הללו הועברו בתקופה המקבילה 16 ו־13.3 מיליון טונות של נפט בהתאמה.

לכן, תגובתו המהירה של הנשיא קאסים־ג'ומארט טוקייב הייתה הוראה לאנשי המקצוע לבחון דרכים חלופיות להנחת קו צינור נפט לאירופה. הקו שנמצא ככל הנראה על הפרק הוא טרנס־כספי שיתחבר לבירת אזרבייג'ן באקו - ומשם לתשתית הקיימת לאירופה. נור־סולטן ללא ספק נלחצה מההחלטה הקודמת, שהרי ענף הנפט והגז הטבעי מהווה 35% מהתמ"ג ו־75% מהיצוא של המדינה.

הפסיקה המשפטית הקודמת הלחיצה גם את מדינות אירופה, משום שקזחסטן היא ספקית של 6% מצריכת הנפט של האיחוד האירופי, כאשר 70% מתוך יצוא הנפט של נור־סולטן הוא לאירופה. כלומר, דרך הטרמינל בנובורוסיסק.

כעת ייבחנו המשך הצעדים של קזחסטן, שהספיקה בימים האחרונים גם להודיע על עזיבת הוועדה המוניטרית הבין־מדינתית של חבר המדינות העצמאיות (CIS) שהוקמה בשנת 1995, ומשרד האוצר שלה אף פרסם לדיון הציבור הוראת שעה להשעיית יצוא סחורות לרוסיה ובלארוס, שאסורות לפי הסנקציות שהוטלו על מוסקבה ומינסק.

לפי הערכות, הפסקת פעילות הצינור בין טנגיז לנובורוסיסק מאז יום רביעי עלתה לקזחסטן בהפסדים של מאות מיליוני דולרים. למוסקבה יהיה קשה לשקם את האמון ברוסיה, אף שבשנה שעברה בצינור CPC הובלו 54-53 מיליון טונות נפט. הסיבה היא שבשנה האחרונה היו שלוש הפסקות אספקה באשמת הצד הרוסי. באפריל הופסקה האספקה בגלל טענות רוסיות לנזקי מזג אוויר, בחודש יוני החליטו לעצור את ההזרמה בגלל טענות לאיתור נפלים ממלחמת העולם השנייה, וכאמור פסיקת בית המשפט הקודמת הייתה שיא חדש. לא מן הנמנע כי כבר בתקופה הקרובה, על אף שאין צינור נפט בקו הזה, מכליות נפט רבות יסופקו לקזחסטן לטובת הובלה ימית לבאקו.

חשוב לציין כי בין החברות שמחזיקות בבעלות בתאגיד CPC נמצאות חברות רוסיות מרכזיות. חברת צינורות הנפט הלאומית טרנסנפט מחזיקה ב־24%, יותר מכל השותפות. בה־בעת, חברת לוקאויל מחזיקה ב־12.5%, ו־7.5% נוספים שייכים לחברת הנפט הרוסית הלאומית רוסנפט"בצוותא עם חברת של הבריטית. אם צינור CPC יהפוך לזניח, החברות הללו יהיו מי שישלם ביוקר.