קבלן השיפוצים שירש את המפעל של אביו: "העיכוב בנמלים מקשה על העמידה בזמנים ומייקר מחירים"

אליעזר דוד, בן 59, נשוי • מנכ"ל ובעלים של אס-קור בע"מ • "מחירי התובלה והמכולות שזינקו במאות אחוזים, בגלל הקורונה והמלחמה באוקראינה, הובילו אותנו להוריד ב־60% את היבוא מחו"ל" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אליעזר דוד, מנכ''ל ובעלים של אס-קור בע''מ / צילום: תמונה פרטית
אליעזר דוד, מנכ''ל ובעלים של אס-קור בע''מ / צילום: תמונה פרטית

לפני 66 שנים הקים דוד ינקו, יחד עם אחיו וגיסו, את מפעל אס-קור - מפעל לעבודות מתכת נירוסטה, ביפו. כשהשותפים הוותיקים כבר התבגרו החליט אליעזר בנו, יחד עם אשתו אורלי, לרכוש את המפעל המשפחתי ולבצע לו מתיחת פנים משמעותית. אליעזר, שבאותו הזמן היה קבלן שיפוצים ועבודות גמר, בחר להתמקד בקידום המפעל.

אליעזר מספר בגאווה על השינוי שעבר על המפעל מאז שהוא ואשתו נכנסו. "החלטנו לקחת את המושכות לידיים, לשנות את פני המפעל ולהצעיד אותו קדימה, אל עבר עולם החדשנות. לצורך כך העברנו את המפעל לנס ציונה למקום גדול יותר, הכנסנו ציוד וטכנולוגיה חדישות כמו מכונת כיפוף ממוחשבת C.N.C ומכונת חיתוך לייזר מתקדמת שהחליפו את מכונות השיוף וההשחזה המיושנות.

"במקביל, השקענו כספים בשיווק העסק. אבי ושותפיו לא האמינו בשיווק יזום - הם החזיקו בגישה שמי שרוצה מוצרים יידע למצוא אותם. תחום המחשוב היה זר וקשה להם. היום ברור שכל עסק חייב להשקיע בשיווק דיגיטאלי על כל דרכיו המגוונים. בעקבות כל אלו הצלחנו להביא את המפעל למחזורי פעילות גדולים פי ארבעה מהמצב שהיה".

אס-קור מתמקדת בעיקר בייצור, תכנון, והרכבה של מוצרי נירוסטה, מתכת וגז עבור לקוחות פרטיים, בתי מלון, מסעדות ומוסדות ציבור וחברות גדולות. בנוסף, המפעל נמצא ברשימת הספקים של משרד הביטחון.

"הקשיים העיקריים שלנו נוגעים לשני דברים. הראשון: קושי בגיוס עובדים. זה לא מפתיע שצעירים מעטים בוחרים לעבוד בתעשייה מול מכונות, באולמות גדולים ולא ממוזגים. כדי לתת מענה לאתגר הזה פעלנו בשני מישורים: האחד, הכנסנו יותר מכונות וטכנולוגיה מתקדמת שמסייעת לנו לצמצם את התלות בכוח-אדם. המישור השני הוא גיוס של בעלי צרכי מיוחדים, דרך עמותת 'תעסוקה שווה'.

"הקושי השני שלנו הוא באספקת הסחורה ללקוחות בזמן, וזאת בעקבות העיכוב באספקת חומרי הגלם ומוצרים בנמלים. בנוסף, הקושי הוא גם בבירוקרטיה לשחרר את הסחורה וכל אלו גורמים לעלות גבוהה שבאה לידי ביטוי בעלות המוצר ללקוח".

אליעזר אף מציין את השינויים שחלו בשנה האחרונה. "מחירי התובלה והמכולות שזינקו במאות אחוזים, בגלל הקורונה והמלחמה באוקראינה, הובילו אותנו להוריד ב־60% את היבוא מחו"ל. היום לשמחתנו אנו עדים לגידול של 100% במחזור הכללי של העסק, וגידול של בין 40%־50% בלקוחות הפרטיים. בדיעבד, עליית מחירי ההובלה סייעה לנו בעקיפין בגידול המכירות היות ואנשים פונים לשוק ולתוצרת המקומית".

לסיכום, אליעזר משתף בשאיפות לעתיד. "אנו רוצים להביא את אס-קור לרמה טכנולוגית גבוהה עד כמה שאפשר ולהפוך את הציוד והמכונות למתקדמות מבוססות מחשוב וחדשנות. וכך, זה יסייע לנו להמשיך להציג נתוני צמיחה גבוהים, להגדיל את קהל הלקוחות שלנו ולספק להם מוצרי מתכת, נירוסטה, חשמל וגז מקומיים ברמה הגבוהה ביותר ולחזק את הכלכלה הישראלית".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il