איך לנהל נכון את החיסכון לפנסיה? "לא לשלם על ביטוחים מיותרים או לבדוק כל הזמן את הביצועים בתקופת ירידות, ולהיבהל"

החיסכון לפנסיה מהווה מרכיב מהותי בתיק ההשקעות של כל ישראלי, אולם שיקולי ההשקעה משתנים בין חוסך לחוסך • אנשי התחום מציעים כמה כללי אצבע וטיפים לתכנון נכון, שיאפשר לציבור לפרוש ולחיות בכבוד בפנסיה

 

הירידות בשווקים, השינויים בריבית והאינפלציה - כל אלו באים לידי ביטוי בחסכונות הפנסיוניים שלנו. מה קורה בשוק הפנסיה ואיך נכון להתנהל כיום? בכך עסק המפגש השלישי בסדרת "שוק-טוק", שבו השתתפו אילנית גולדפרב, מנהלת המחלקה לייעוץ פנסיוני בבנק הבינלאומי, אייל אליה, מנהל תחום פיננסים בכלל ביטוח ופיננסים, אתי אפללו, כתבת גלובס, והנחה גיא בן סימון, כתב גלובס.

גולדפרב פתחה ואמרה כי "החיסכון הפנסיוני שלנו מושפע משוק ההון, שיורד מתחילת השנה, ואכן במחצית הראשונה ראינו תשואות שלילות של כ-7%-7.5% במכשירים הפנסיוניים. אבל מאחר שמדובר בחיסכון לטווח ארוך, ההשפעה של שנה אחת, גם אם  כואבת, היא פחות משמעותית". לדבריה, לגבי השאלה האם לשנות מסלול, בעבר באמת היינו רואים יותר אנשים שמבקשים לשנות מסלולי חיסכון, אבל היום יש התפכחות ואנשים מבינים שאם ישנו מסלול, הם למעשה מקבעים את ההפסד שלהם. "כשהחיסכון הוא לטווח ארוך, צריך להימנע מתנודות חדות, ואין סיבה בגלל הירידות לעשות שינויים במסלול שמתאים לצרכים שלכם, אלא אם אתם קרובים לגיל הפנסיה" אמרה. "הפחד הגדול הוא שמישהו שקרוב לפנסיה יצטרך להתחיל לקבל קצבה כשיש הפסדים, ואז הוא למעשה מקבע אותם. מי שצריך להתחיל לקבל קצבה כעת ויכול לדחות את זה, עדיף לדחות", המליצה גולדפרב.

לשאלה האם זה זמן להעביר את הכסף למסלול מנייתי, ענתה כי עבור חוסכים צעירים בעלי אופק ארוך, זו אפשרות, אבל מי שלא נמצא כרגע במסלול זה, כדאי לו לחכות מספר חודשים לפני שיעביר.

"הרפורמה מקשה על הבחירה"

בהמשך עלתה לדיון הרפורמה החדשה של רשות שוק ההון בפנסיה, אשר כוללת פתיחת מסלולים נרחבים שנבדלים זה בזה בהיבט דמי הניהול, השתת העלויות הישירות על החוסך ובמודל ההשקעה. "צריך לזכור שכל התמריץ של הרפורמה הזאת נולד לא כדי ליצור פנסיה יותר טובה לחוסך, אלא למצוא איך מאפשרים לקרנות הפנסיה לגלגל יותר עלויות על החוסך", ציינה אפללו. "הכמות וההבדלים בין המסלולים לא מאפשרים השוואה אמיתית בין המוצרים, וגם היום, כשיש פחות אפשרויות, חוסכים מתקשים לבצע בחירות נוספות. פתיחה של כל כך הרבה מסלולים וביצוע שינויים מגדילים את הבלבול ומקשים עוד יותר על הבחירה. בנוסף לכך צריך לזכור שיש בעיה בערוצי ההפצה - חלקה המרכזי נעשה על ידי משווקים עם תמריצים כלכליים שנגזרים מהבחירה של הלקוח. במצב שיכולת ההשוואה נפגעת עוד יותר, והעמימות גוברת, יהיה קל יותר להפנות את החוסך למכשיר החיסכון שהתועלת בו היא בעיקר למשווק, והפגיעה בחוסך תתברר רק בדיעבד".

"בבנק אנחנו יועצים אובייקטיביים ולא מוטים לגוף אחד", הדגישה גולדפרב. "אנחנו עובדים עם כל הגופים ויכולים לבנות תיק שמתאים ללקוח ויעניק לו לאורך זמן תשואה עודפת. אבל בהחלט אין סיבה להוסיף ולבלבל אותו".

"להתחיל לחסוך מוקדם ככל האפשר"

בשאלה איך מתמודדים עם תוחלת החיים העולה שמהווה אתגר לחיסכון הפנסיוני, השיבה גולדפרב כי "מי שרוצה להגיע לגיל הפרישה עם חיסכון מספק צריך לנהל אותו נכון לאורך כל תקופת החיסכון. לא למשוך פיצויים בהחלפת מקום עבודה, לנסות לשמר את קרן ההשתלמות כחלק מהחיסכון הפנסיוני, לדאוג להשקעה נכונה של כספי החיסכון, וגם לניצול כל הטבות המס בעת הפרישה". מה לא לעשות, לדבריה? "לא לשלם על ביטוחים מיותרים ולא לבדוק כל הזמן את הביצועים בתקופה של ירידות ולהיבהל. פשוט לנהל בצורה מותאמת לטווח הארוך".

בשלב זה העירה אפללו כי "חשוב מאוד גם להתחיל מוקדם. הכסף שתחסכו בגיל צעיר הוא הבסיס לחיסכון. זה לעיתים נראה רחוק, אבל ככל שהכסף עובד יותר זמן בשוק ההון, זה בונה את החיסכון להמשך. אל תברחו מהעיסוק בפנסיה בגיל צעיר, וגם אל תוותרו על הטבות בשביל עוד קצת כסף בנטו".

"לצד תוחלת החיים שעולה, צריך לזכור גם שאיכות החיים משתנה", אומר אליה. "יותר ויותר אנשים בהגיעם לגיל הפנסיה לא פורשים לחלוטין אלא דוחים את המהלך, יורדים באחוזי המשרה או מחפשים לבנות עסק עצמאי. בהתאם הם יכולים גם לדחות את ההחלטה על קבלת הקצבה", מציין אליה. 

"ביטוחי מנהלים - רק לבעלי שכר גבוה"

במסגרת טיוטת חוק ההסדרים, הועלתה הצעה לא לאפשר הפקדות לביטוחי מנהלים אלא רק מעל תקרת שכר של כ-21 אלף שקל. גולדפרב סבורה כי "זה לא נכון להיפרד מביטוחי מנהלים, ולהשאיר רק מוצר אחד בענף. צריך עוד חלופות לקרן הפנסיה, אולי אפילו להחזיר את קופות הגמל. אין היום סיבה לחוסך עם שכר נמוך לבחור בביטוח מנהלים. זה יקר, וקרן הפנסיה נותנת את המענה הטוב ביותר. רק ברמות שכר גבוהות, יש לביטוחי מנהלים יתרון במרכיבים הביטוחיים".

אפללו הוסיפה כי "צריך לזכור שמ-2013 אין הגנה מפני התארכות תוחלת החיים בביטוחי המנהלים, וכעת הם חלופה יקרה ולא בטוח שאטרקטיבית. אבל שלא במפתיע אנחנו מוצאים אותם בתיקים של אנשים שמשתכרים שכר נמוך מאוד, לא רק אצל מנהלים".