חברות התעופה הישראליות חוזרות לטוס לטורקיה. האם זה ישתלם לנוסעים?

הסכם חדש אמור להגדיל את התחרות בקו ישראל-טורקיה ולענות על הביקוש הגבוה לטיסות • אל על, ישראייר וארקיע יצטרכו להתמודד עם אתגרים כמו סוגיית הביטחון, הפעילות בשבת וטיסות ההמשך, אבל השאיפה הטורקית להגביר את המשאב התיירותי עשויה לפעול לטובתן

שדה התעופה באיסטנבול, טורקיה / צילום: Shutterstock
שדה התעופה באיסטנבול, טורקיה / צילום: Shutterstock

משרד התחבורה חתם לאחרונה על הסכם בילטרלי, שיאפשר לחברות התעופה הישראליות להפעיל טיסות לטורקיה. האם מדובר בבשורה של ממש, או שלחברות הישראליות אין אפשרות להתחרות בחברות הטורקיות? השאלה נוגעת בעיקר לטורקיש איירליינס על יותר מ-350 מטוסיה, שטורקיה היא בעלת השליטה בה, אך גם לפגסוס, שמפעילה טיסות ישירות מתל אביב, ולקורנדון, המשמשת בעיקר במסגרת חבילות נופש.

נזכיר כי בשנת 2007 הפסיקה אל על את טיסותיה לטורקיה מסיבות מסחריות. בשעתו, 50% מעלויות הביטחון של החברות הישראליות מומנו על ידן, והיקף התחרות לא הצדיק עלויות אלה. מאז שנחתם הסכם השמיים הפתוחים ב-2013 שונו כללי המשחק, והמדינה היא שמממנת 97.5% מעלויות האבטחה של שלוש חברות התעופה הישראליות. מאז ניסה האוצר אמנם להפחית את שיעור המימון, אלא שגם בעקבות מגפת הקורונה, נמשך המימון על ידי המדינה. מימון זה הגיע ב-2019 לכמיליארד שקל.

ההסכם שנחתם כעת יאפשר לחברות התעופה לטוס למגוון יעדים בטורקיה, והוא קובע כי חברות התעופה של שתי המדינות יוכלו לטוס כמעט ללא הגבלה. כיום מפעילה טורקיש איירליינס 10 טיסות ביום (כולל של מותג הלואו קוסט אנדולו ג’ט), והיא תוכל להגדיל את הטיסות למספר זהה לזה שיורשו החברות הישראליות להפעיל.

ההסכם אף מגדיל את תדירות טיסות המטען (קרגו) בין שתי המדינות. בקו הזה פועלת גם אל על, ואליה עשויה להצטרף צ’אלנג’ (לשעבר ק.א.ל), קבוצת הטסות המטען הישראלית. עם רפורמת הפירות והירקות, יש להניח שהיבוא מטורקיה יגדל - וחברות התעופה יצאו נשכרות מכך.

על מנת להוציא את ההסכם לפועל נדרש הסכם ביטחון - עד כה רשויות התעופה בטורקיה לא אפשרו לחברות להפעיל את מערך הביטחון הנדרש על פי דרישות השב"כ, הכוללות בין השאר הצבת אנשי ביטחון חמושים בשדה. לגלובס נודע כי בחתימה על ההסכם האמור כל צד התפשר וכך הגיעו ל"פתרונות טובים ומספקים".

כמה סבבים ביום

עדיין לא ידוע מתי ההסכם ייצא אל הפועל, אך מבחינת החברות הישראליות ההיערכות כבר קיימת. אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, מספר כי שיבץ בלו"ז החורף שלו שתי טיסות לאיסטנבול, וכי לקראת פסח או קיץ 2023 יוסיף טיסות ליעדי הנופש (אנטליה). "אני לא מתרגש מהתחרות, כי יש מקום לכולם. הביקוש לטורקיה רק עולה, והמרחק הקצר יאפשר לנו לעשות כמה סבבים ביום, ולנצל טוב יותר את המטוסים". ישראייר תצרף לצי שלה מטוס נוסף, שיאפשר לה להגדיל את היעדים.

לדברי עוז ברלוביץ’, מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, ארקיע תשבץ טיסות לאנטליה, דלמן ואיסטנבול. ברלוביץ’ ציין כי החברה לא תוותר על יעדים לשם כך, אלא תצטייד במטוסים נוספים על פי הצורך.

ומה אומרים באל על? שלומי עם שלום, סמנכ"ל החברה, מגדיר את ההסכם כ"צעד חשוב וחיוני, בקו שעד היום הייתה בו אפליה. החברות הטורקיות יוכלו לטוס 16 פעמים ביום, ואנחנו לא יכולנו להפעיל טיסות כלל". לדברי עם שלום, בכוונת החברה להפעיל טיסות לאיסטנבול כיעד סדיר, וחבילות נופש לאנטליה דרך המותג סאן דור. על פי ההסכם שנחתם השבוע עם הטייסים, החברה תוכל להשתמש במטוסים חכורים (כולל צוותים זרים) בכדי לתגבר את הקווים. לא מן הנמנע שמטוסים אלה יוצבו בקווים לטורקיה.

מושבים מול חבילות

האם עבור הנוסעים מדובר בבשורה? מומחה התיירות והתעופה יוסי פישר סבור כי מדובר בהרבה יחסי ציבור, מבלי שחוקי המשחק ישתנו באמת. "אמנם יותר ישראלים יעדיפו לקנות חבילת נופש עם חברה ישראלית ולא עם טורקית, וגם בתחום הקרגו (מטען) נראה שינוי, אבל בכל הנוגע למכירת מושבים בלבד ולא חבילות נופש, לא סביר שנראה שינוי דרמטי".

פישר מציע שלא לבחון את החברות הישראליות כמקשה אחת. "ישראייר וארקיע הן חברות תיירות עם זרוע תעופתית, כלומר מוכרות בעיקר חבילות. אל על מוכרת מושבי טיסה בעיקר, ותצטרך להתחרות ‘ראש בראש’ מול טורקיש ופגסוס, שמראש תנאי ההפעלה שלהן טובים בהרבה.

"נמל התעופה הגדול של איסטנבול הוא ה’האב’ (בסיס בית) של טורקיש, ולפגסוס יש את נמל התעופה סביחה. טורקיש מפעילה טיסות המשך למאות יעדים, עם צי גדול פי 10 מזה של אל על. כך שההשוואה בין שתי החברות היא כמו להשוות פיל ליתוש".

ב-2019 יותר מ-80% מהטסים מישראל לטורקיה המשיכו משם ליעדים אחרים. כדי ליהנות מהאפשרות הזו, כלומר למכור טיסות המשך, אל על תצטרך להגיע להסכם קוד שייר עם אחת מהחברות הטורקיות, אלא שלא בטוח שהן יקדמו מהלך כזה. פישר מצביע על אתגר נוסף לחברות הישראליות: "חלק גדול מהנוסעים הם מהחברה הערבית, וקשה לראות אותם בוחרים בחברה ישראלית, לנוכח הליך הביטחון שיצטרכו לעבור".

אתגר אחר קשור לטיסות בשבת, כאשר אל על וישראייר לכאורה לא מפעילות טיסות בשבת ובחג. מנגד, אומר פישר, "הן יכולות להפעיל ‘גוי של שבת’ באמצעות חברות תעופה זרות במטוסים חכורים, כפי שישראייר עושה עם חבילות לאתרי סקי".

לזכות החברות הישראליות עומדת השאיפה העצומה של טורקיה להגביר את המשאב התיירותי. "התיירות בטורקיה לא התאוששה בקצב שציפו לה. לטורקיה יש מחסור של כ-8 מיליון תיירים נוכח היעדר התיירות מרוסיה ומאוקראינה. הישראלים הם תיירים נחשקים, כמי שמוציאים הרבה כסף בזמן החופשה, ומגדילים את המט"ח שטורקיה זקוקה לו".

עד כמה החברות הטורקיות מוטרדות מהתחרות שבפתח?

"טורקיש הרוויחה מאות מיליוני דולרים ממכירת כרטיסי הטיסה בקווים מישראל לטורקיה, ובעיקר ליעדי ההמשך. אני משוכנע שהיא מוטרדת, אבל התחרות שמדירה שינה מעיניה היא זו שמגיעה מכיוון המפרץ, עם כניסת אמירייטס לשוק הישראלי, שתנגוס מפעילותה בקווים למזרח הרחוק למשל". 

היעד המוביל לטסים מנתב"ג בקיץ הנוכחי

טורקיה נמצאת באופן עקבי בין שלושת היעדים שאליהם טסים הכי הרבה נוסעים מנתב"ג. רבים אמנם ממשיכים בטיסות ליעדים אחרים, אך יותר ויותר נשארים לנפוש במדינה. בחודש יוני ניצבה טורקיה בראש רשימת היעדים, עם תנועה של 214 אלף נוסעים מנתב"ג. טורקיש איירליינס הטיסה 108 אלף נוסעים (6.2% מכלל הפעילות בנתב"ג), ופגסוס הטיסה כ-63 אלף נוסעים (כ-4% מהפעילות). השאר טסו בחברות שונות במסגרת חבילות נופש.

"הצרכן תמיד מרוויח מתחרות", סבור אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק בשטיח המעופף, המשווקת חבילות לטורקיה. "הכניסה של חברות התעופה הישראליות תעניק לגיטימציה ליותר ישראלים להרגיש בטוחים בחופשה שלהם בטורקיה, זאת לצו הגדלת מספר המושבים בקווים לאנטליה".

גם ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, סבור שכניסת החברות הישראליות תשנה את המפה. "סל המוצרים יורחב עם עוד יעדים, כמו קפקדוקיה. אני מצפה לבשורה במחיר, אבל לא באופן מיידי. בשלב זה, סערת הדלק ואתגרי הענף מושכים את המחירים מעלה".

מזור מספר כי אנטליה מככבת כיעד הראשון לחופשה עבור ישראלים, כשמאות בתי המלון שם מותאמים לנופש משפחתי, לרבות במבנה החדרים. "איסטנבול עדיין לא חזרה לשיא שלה אחרי אזהרת המסע, אבל הביקוש לאנטליה הוא כזה שאם היו לי עוד חבילות למכור, הייתי מוכר. בחגים גם שארם ודובאי מהוות אלטרנטיבה, אבל לקיץ טורקיה היא הכוכבת - בעיקר מאז ביקור הנשיא הרצוג שם".