דוח חדש מגלה עד כמה פגע המשבר העולמי בהייטק הישראלי

בחודשים אפריל-יוני גייסו סטארט-אפים ישראלים 4.1 מיליארד דולר, ירידה של 27% בהשוואה לרבעון הראשון של 2022, ושל 50% לעומת הרבעון הרביעי אשתקד • עפ"י הדוח של חברת המחקר IVC ולאומי-טק, המימון נחתך בעיקר לסטארט-אפים בשלבים מתקדמים ולתחום הפינטק

החגיגה בהייטק נגמרה? / אילוסטרציה: Shutterstock
החגיגה בהייטק נגמרה? / אילוסטרציה: Shutterstock

בהשפעת קריסת מניות הטכנולוגיה בוול סטריט, העלאת הריבית, האינפלציה הגואה והחשש מכניסה למיתון בארה"ב, ההאטה בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים ממשיכה כבר רבעון שני ברציפות. כך עולה מדוח ההייטק של חברת המחקר IVC ולאומי-טק למחצית הראשונה של 2022 שמתפרסם היום (ד').

לפי נתוני IVC ולאומי-טק, ברבעון השני של 2022 (חודשים אפריל-יוני) גייסו סטארט-אפים ישראלים 4.12 מיליארד דולר ב-182 עסקאות השקעה. מדובר בירידה של 27% בהיקף ההשקעות בהשוואה לרבעון הראשון של 2022 וירידה של 50% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2021, שהיה תקופת השיא מבחינת השקעות בסטארט-אפים ישראלים שהגיעו ל-8.2 מיליארד דולר.

הרבעון החלש ביותר מאז 2020

למעשה, היקף הגיוסים ברבעון החולף היה הנמוך ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2020, אז גויסו 2.9 מיליארד דולר. אם לא יהיו הפתעות מרעישות, מגמת הירידה בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים צפויה להמשיך גם ברבעון השלישי של השנה על רקע החולשה בוול סטריט, שמשפיעה על שוק הטכנולוגיה כולו. מאז תחילת השנה איבד מדד הנאסד"ק הטכנולוגי 28% מערכו. הערכה לא בלתי סבירה היא שבסופו של דבר היקפי הגיוסים יחזרו לרמות קרובות לאלו שהתקיימו לפני הזינוק המטאורי בהשקעות שהתרחש ב-2021.

גורם משמעותי במיוחד שהוביל את ההאטה בהשקעות היה ירידה בסבבי הגיוס הגדולים של סטארט-אפים. ברבעון השני של השנה הגיעו 2.2 מיליארד דולר, כ-57% מסך כל הגיוסים הכללי, מסבבי השקעה של סטארט-אפים בגובה מעל 50 מיליון דולר. נתון זה נמצא בירידה נמשכת כאשר ברבעון הראשון הגיעו 3.9 מיליארד דולר מסבבים גדולים של מעל 50 מיליון דולר (69%). ברבעון הרביעי אשתקד סבבים של מעל 50 מיליון דולר תרמו 6.4 מיליארד להיקף ההשקעות (78%). ברבעון השני היה רק סבב גיוס אחד של סטארט-אפ ישראלי בהיקף 200 מיליון דולר ומעלה, לעומת שלוש השקעות ענק כאלו ברבעון הראשון של השנה.

ההשקעות בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים (סיד ו-A) הסתכמו ברבעון השני בכמיליארד דולר לעומת 1.2 מיליארד ברבעון הראשון של השנה, ירידה של 17%. לעומת זאת ההשקעות בסבבים מתקדמים (B ומעלה) הסתכמו בקצת יותר משלושה מיליארד דולר, ירידה חדה יותר של 31% לעומת הרבעון הראשון. פער זה מוסבר בכך שיותר משקיעים מתרחקים מהשקעות בשלבים מאוחרים, שם השווי של סטארט-אפים מנופח במיוחד, ומעדיפים להשקיע בסטארט-אפים בתחילת הדרך.

פחות מיזוגים ורכישות

שני סגמנטים משמעותיים שלטו בהייטק הישראלי בשנים האחרונות: סייבר ופינטק. שני סגמנטים אלו חוו ירידה בהשקעות, אך במידה שונה. ההשקעות בחברות סייבר הסתכמו במחצית הראשונה של 2022 ב-2.6 מיליארד דולר, ירידה של 31% לעומת המחצית השנייה של 2021. לעומת זאת, ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים בתחומי הפינטק עמדו על 1.5 מיליארד דולר במחצית הראשונה של השנה - ירידה חדה הרבה יותר של 56%. מגמה זו לא מפתיעה מאחר שמניות הפינטק היו אלו שנחבטו בצורה הקשה ביותר מבין כל מגזרי הטכנולוגיה בוול סטריט.

הערכות רבות דיברו על כך שתקופה של האטה תוביל ליותר מיזוגים ורכישות, כאשר סטארט-אפים ללא מימון יהיו חייבים להימכר באופן דחוף ובמחיר מבצע. מגמה זו לא באה עדיין לידי ביטוי ונראה שנכון לעכשיו ההאטה פוגעת בעיקר ברצון או ביכולת של קונים פוטנציאליים לבצע רכישות. במחצית הראשונה של 2022 נרשמו רק 56 עסקאות רכישה של סטארט-אפים ישראלים, לעומת 97 ו-79 בשתי המחציות של 2021. שינוי הכיוון בשווקים הוביל לכך שרק 9 חברות הונפקו במחצית הראשונה של השנה, לעומת 27 במחצית השנייה של 2021 ו-48 במחצית הראשונה של שנה שעברה.

ובכל זאת אפשר למצוא גם נקודה חיובית אחת לפחות בדוח של IVC ולאומי-טק בכל זאת. לפי הערכת IVC, במחצית הראשונה של 2022 קמו בישראל כ-450 סטארט-אפים חדשים, קצב גבוה יותר מאשר ב-2021, אז הוקמו כ-700 סטארט-אפים במהלך השנה כולה.