מרב מיכאלי מאשימה את חברות התעופה באובדן המזוודות בנתב"ג

"אובדן המזוודות בנתב"ג נובע מבלגנים של חברות התעופה", אמרה שרת התחבורה בתדרוך, ופירטה אילו מהלכים יינקטו כדי להתמודד עם העומסים הכבדים בנמל התעופה • רשות שדות התעופה ביקשה במהלך התדריך לא להגיע לנתב"ג בטווח של יותר משלוש שעות לפני הטיסה, כדי שלא ייווצרו צווארי בקבוק

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אובדן המזוודות בנתב"ג נובע מבלגנים של חברות התעופה", אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי בתדרוך במהלכו פרטה את המהלכים שיינקטו בכדי להתמודד עם העומסים בנתב"ג. האצבע המאשימה אל מול חברות התעופה מפתיעה למדי שכן מי שאחראי על כבודת חברות התעופה (מלבד זו של נוסעי אל על) הן חברות המעניקות שירותי קרקע, שעובדיהן אחראים על העמסת המזוודות על המטוסים ועל פריקתם.

כך או כך השרה טענה כי "מגיעות לכאן מזוודות שלא אמורות להגיע לכאן או שמגיעות מזוודות שלא בזמן וזה באחריות חברות התעופה".

השרה התייחסה לפרסום מהימים האחרונים במאקו לפיו נראה לכאורה עובד בנתב"ג עוסק בביזה של מזוודות ושל ציוד אישי של נוסעים ואף משליך חלק ממנו לפח אשפה בשדה התעופה. את הסרטון שפורסם הגדירה מיכאלי כ"פייק ניוז", כשהיא פירטה כי מה שנראה בסרטון בוים על ידי עובד של חברת ממן (המעניקה שירותי קרקע, מר"ח) בו רואים עובד ניקיון שחיפש בפח האשפה מיכלי משקה למחזור.

הטענה היא שהעובד שסולק מנתב"ג עוד בשנת 2020 שם עבד במחלקת אבידות ומציאות אולם התנהג בצורה בלתי הולמת - סיים סרטון בו רואים מזוודות ישנות שנותרו מעל שלושה חודשים ובמקום לעבור הליך של דחיסה, עברו לפח האשפה. ברש"ת הובטח כי הנהלים יחדדו כשציינו כי כבודה שלא נדרשת במשך שלושה חודשים עוברת להשמדה. עוד ציינו כי מתוך 30-40 אלף מזוודות שהנוסעים מפקידים מדי יום, הרוב הגדול מצליח לעלות לטיסות ואילו מספר שולי של מזוודות נותרו מאחור. ההבטחה היא שהנושא יטופל על ידי תגבור בכוח-אדם שידאג למצוא את בעלי המזוודות שממתינות על הקרקע ואותן גם רואים הנוחתים באולם היציאה.

שרשרת של עיכובים

המלצה מפציעה למדי שנשמעה מרש"ת בתדרוך היא לא להגיע לנתב"ג בטווח של יותר משלוש שעות לפני טיסה. ההבטחה היא שמטוסים ימתינו לנוסעים והבקשה נובעת מעומסים מיותרים שנוצרים היות שדלפקי החברות לא נפתחים בטווח של יותר משלוש שעות ולכן נוצרים צווארי בקבוק של עומסים ושל נוסעים שעומדים בטרמינל לשווא. האם חברות התעופה יסכימו עם אמירה זו? לא בטוח - כל עיכוב בהמראה - ואלה מתרחשים היום יותר ויותר - מוביל לשיבוש בתוכניות של נוסעים, לפספוס של טיסות המשך ותגובת שרשרת של עיכובים לאחר הנחיתה ולפני המראה מחדש.

שרת התחבורה נימקה מדוע בנתב"ג הגישה היא לא לצמצם את לוח הטיסות כפי שננקטה בנמלי תעופה שונים בעולם למשל בארה"ב, בהולנד, בקנדה ובבריטניה באומרה כי "לא נמנע מאזרחים לטוס אחרי שהם חיכו לזה כל כך הרבה זמן ונמנע עליית מחירי הכרטיסים".

רש"ת יצאה בקמפיין לגיוס עובדים עם תקציב של 30 מיליון שקל כתמריצים לעובדים חדשים ולמתמידים. הנוסעים נקראים לעשות תהליך צ'ק-אין באונליין במיוחד אם לא מוסרים כבודה ולהגיע למסלול המהיר, תושבי הצפון גם יוכלו לבצע הליך טרום טיסה יום לפני טיסתם בנמל התעופה בחיפה (מ-17.7 לטסים עם אל על בלבד בשלב זה). ברשות מקווים להגיע ערוכים טוב יותר לקראת שנת 2023 דרך יישום טכנולוגיה והגברת כוח-אדם. נתונים שהציגה הרשות באשר לזמני ההמתנה של נוסעים התייחסו לחודש אפריל ועל פיהם הליך טרום הטיסה ארך בממוצע 86 דקות לאורך ארבע התחנות שעוברים הנוסעים, אפיון בטחוני, רישום לטיסה, כבודת יד וביקורת גבולות. נתוני מאי-יוני-יולי לא פורסמו.

לקראת הבחירות הקרבות, מיכאלי לא חסכה ביקורת מקודמיה בתפקיד: "הפקקים שאנחנו רואים בכבישים והעומסים שאנחנו רואים בנתב"ג נובעים מהזנחה של שנים, מהתנהלות שלא ראתה מספיק את הנולד ולא תכננה קדימה ולא דאגה שדברים יקרו. אילו היו מטפלים במפת שדות התעופה במדינת ישראל והיו מוציאים בזמן לא רק תכנון אלא ביצוע גם בהקשר של סגירת שדה דב ללא שום אלטרנטיבה - אילו היו עושים בזמן את הדברים כפי שצריך לא היינו מגיעים למצב של היום. נתב"ג הגיע לנקודת עומס עוד לפני הקורונה, הייתה תחושה שנתבג קונה זמן בקורונה, אז נחשו מה? החזרה מהקורונה מאפס למאה הייתה מהירה יותר ואף אחד ציפה שזה יקרה".