איקאה וקרפור הן רק ההתחלה: סוד הקסם של אשדוד שהופכת לבירת הקניות

יותר ויותר חברות ישראליות ובינלאומיות מגיעות ויגיעו בשנה הקרובה לעיר הדרומית ויבססו בה פעילות מסחרית רחבה • המיקום המרכזי "בין יבנה לבאר שבע", הקרבה לתחנת הרכבת ולנמל הימי וההקלות במיסוי הופכים את אשדוד לאטרקטיבית יותר מתמיד

אשדוד / צילום: Shutterstock
אשדוד / צילום: Shutterstock

באפריל השנה הודיעה חברת ארי נדל"ן שבשליטת צחי אבו כי סניף שביעי במספר של ענקית הריהוט השוודית איקאה, בשטח של כ-25 אלף מ"ר, ייפתח על קרקע בבעלותה באשדוד, לצד המרכז להלבשת הבית רי-דיזיין שיתפרש על פני 22 אלף מ"ר. פחות משבוע לאחר מכן נחשף כי "השכנה החדשה" שלהם תהיה ככל הנראה רשת קמעונאות המזון הצרפתית קרפור, שמביאה אלקטרה מוצרי צריכה לישראל.

מיקומי הסניפים של הרשת שייפתחו בשנים הקרובות עדיין לוט בערפל - מלבד ההצהרה על בניית הסניף הענק באשדוד. לפי הדיווח, סניף בשטח של כ-7,000 מ"ר ייבנה במתחם המתוכנן של חברת מחזיקי אשדוד (שארי נדל"ן מחזיקה ב-48% ממנה). מדובר בנקודה אסטרטגית בעיר - בסמוך לתחנת הרכבת, ומול מתחם ביג פאשן המשתרע על פני שטח של כ-32 אלף מ"ר.

גם רשת קמעונאות המזון יוחננוף הודיעה כי היא רוכשת מגרש של כ-10 דונם בפארק לכיש באשדוד, לא רחוק מהנמל. על המגרש ניתן לבנות כ-24 אלף מ"ר למסחר וכן כ-4,500 מ"ר בקומות תת קרקעיות.

 
  

נקודה מרכזית נוספת היא הסטאר סנטר, מרכז מסחרי פתוח בשטח כולל של כ-50 אלף מ"ר, עם 115 חנויות ו-1,400 מקומות חנייה, שגם הוא בבעלות אבו. את המתחם הזה מאכלסות רוב הרשתות המוכרות בארץ, ועד סוף השנה תיפתח שם גם חנות ענק בשטח של כ-8,000 מ"ר של ג’מבו יוון, רשת הסטוק שמייבא לארץ הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת האופנה הגדולה בישראל פוקס.

מה הופך את אשדוד לנקודת משיכה לענקיות הקמעונאות? השחקנים בענף מציגים תשובות מגוונות, החל מהמיקום המרכזי בדרום שמהווה פוטנציאל מסחרי ועד לריבוי העולים מצרפת. באופן מפתיע, רובם אינם סבורים כי נמל העירוני, שהוא נמל המטענים הגדול בארץ, מהווה גורם מכריע בסיפור. אף אחד גם לא מזכיר את איום הטילים מעזה, כפי שנחשפנו אליו ב"שומר החומות".

רשימות המתנה של שוכרים

"כשמדברים על הפוטנציאל המסחרי של אשדוד, הכוונה אינה רק לתושבי העיר אלא גם ליישובים המקיפים אותה", אומר תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי-שיווקי צ’מנסקי בן שחר. "למעשה, כשליש מהפדיון החודשי של שטחי המסחר באשדוד מקורם מחוץ לעיר. נציין כי חלק משטחי המסחר המדוברים יפעלו בימי שבתון, והצפי הוא שיגיעו אליהם גם מאשקלון, יבנה וקרית מלאכי".

צחי אבו, ארי נדל''ן / צילום: יח''צ
 צחי אבו, ארי נדל''ן / צילום: יח''צ

"בתקופת הקורונה לא רק תושבי אשדוד והסביבה הקרובה 'גילו' את הביג פאשן בעיר. מכל הארץ הגיעו לבקר בו, והוא משרת אוכלוסייה של חצי מיליון איש ומעלה", מספר ערן אמציה, סמנכ"ל ניהול, תפעול ושיווק בביג מרכזי קניות. "רשמנו קפיצה משמעותית בשנתיים האחרונות, והמתחם הפך לאחד מחמשת מרכזי הקניות הטובים בארץ, במונחי פדיון למ"ר ושביעות הרצון של החנויות. "התחלנו לבנות הרחבה במתחם, והביקוש מדהים. אנחנו כבר משווקים ב-100% ויש רשימת המתנה, עם כמה שוכרים שלצערי נצטרך לאכזב".

לדברי אבו, "ההגירה השלילית מאשדוד בעשור האחרון מורגשת. כל הפיתוח של אשקלון בנוי על צעירי אשדוד שעוברים לגור שם בנדל"ן במחירים יותר נוחים. אבל עדיין, אשדודי לשעבר שעבר לאשקלון, מרכז חייו באשדוד. המשפחה שלו פה. המרכזים והמתחמים שלנו נותנים שירות מיבנה עד באר שבע.

"יש גם קשר לקרבה לרכבת והכניסה הדרומית. מדובר בציר ראשי, אנחנו יושבים ממש קרוב לתחנת רכבת, ובעצם נותנים מענה ל-300 אלף איש שגרים באשדוד, 200 אלף שגרים באשקלון ועוד 200 אלף שגרים בכל המושבים בסביבה. המתחם שליד הרכבת הולך להיות המרכז המסחרי הכי גדול בארץ".

מה מושך את הקמעונאים?
"קרפור רוצים להיכנס לשוק כי יש פה הרבה עולים מצרפת. הם לא מצפים לקבל קליינטים מאשקלון או ממקום אחר, ובחרו במיקום הזה בגלל הרכבת, המיקום המרכזי והקליינטורה שהם רגילים אליה. קרפור גם תהיה רשת המזון הגדולה היחידה בצד הצפוני של העיר.

"איקאה בחרו לבוא לפה כי זה מיקום אסטרטגי בין יבנה לבאר שבע, באזור גאוגרפי שנותן להם מענה לפי תכנון הסניפים שלהם. בין ראשון לציון לבאר שבע אין עדיין מרכז שנותן מענה לעיצוב הבית, כמו רד-דיזיין סנטר. החברה שלנו מחזיקה את שני המרכזים המסחריים המובילים בעיר, ובארץ. אני לא מכיר מרכז מסחרי פתוח שיושב על שטחים כאלו, שכל אחד מהם מתפרש על כ-100 דונם".

גידול בכוח הקנייה

מניתוח שביצע בן שחר עולה כי "אשדוד ממוקמת כיום במקום השביעי בישראל מבחינת היקף המ"ר המסחרי. מדובר בכ-350 אלף מ"ר שטחי מסחר ברוטו, וכ-275 אלף מ"ר נטו.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר
 תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

"מרכזי המסחר העיקריים הם הסטאר סנטר וביג פאשן אשדוד. קיימים עוד שלושה מרכזים לא גדולים בלב העיר - סי מול, הקריה והסיטי. בעבר, פעלו מספר מרכזים שנסגרו, ביניהם קניון לב אשדוד של מליסרון שהפך לקניון עודפים ובקרוב ייהרס, ובמקומו ייבנה סטריפ מסחרי ומעליו מגדלי מגורים.

"העיר מונה כ-230 אלף תושבים כאשר גודל משק בית ממוצע 3.3 נפשות. מבחינת שטחים מסחריים, היחס הוא כ-5 מ"ר של שטחי מסחר למשק בית, ובכך העיר מתקרבת לבאר שבע עם 6.6 מ"ר, כפר סבא עם 6 מ"ר וראשון לציון (לשעבר "עיר הקניונים") עם 5.7 מ"ר בלבד. רמת השכר החודשית של שכיר תושב אשדוד נאמדת בממוצע בכ-9,000 שקל, בדומה לממוצע הארצי.

"מוקד ראשון לציון נחלש, יחד עם הגידול המשמעותי בכוח הקנייה החודשי באשדוד, באשקלון ובערי הטבעת החיצונית של מטרופולין תל אביב", מסביר בן שחר. "יחד עם הכאוס התחבורתי שמקטין את הנכונות לנסוע אל ערי המטרופולין, והעובדה שבמרחב זה הרכישות באונליין וובחו"ל טרם הגיעו לשיעורים שבמרכז הארץ, נוצרים התנאים לתוספת ההיצע המסחרי".

נציין כי החל מינואר 2021, הרשות להשקעות ופיתוח התעשייה והכלכלה העניקה לאזורים מסוימים באשדוד, ובהם אזורי הצפוני והדרומי, הכרה כאזור פיתוח א'. "המשמעות היא שחברות שיקימו או ירחיבו שם מפעלים יהיו זכאיות להקלות מס מהותיות, בהן שיעור מס חברות בשיעור 7% ומס דיבידנד מוטב בשיעור של 20%", מציינת עו"ד הדר מעודה ממחלקת המיסים במשרד ש. פרידמן ושות'.

"באופן כללי, חלק מהמטרה של החוק לעידוד השקעות הון הוא להגדיל את התוצר המקומי הגולמי, וליצור מקומות עבודה חדשים - בעיקר באזורי הפריפריה".