האם גל הקורונה הנוכחי מתקרב לשיא? מספר הנדבקים היומי מתחיל לרדת

עפ"י נתוני משרד הבריאות, מקדם R, שמראה את הגידול או את הקיטון במספר הנדבקים, ירד השבוע מתחת ל-1, וגם מספר החולים קשה החדשים יציב יחסית • מתי צפוי גל תחלואה נוסף, ומה אומרים בחברות החיסונים?

נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock
נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock

נתוני הקורונה בדשבורד של משרד הבריאות מאותתים כי גל הקורונה נמצא כרגע בשיאו או קרוב לכך. על-פי הניסיון שנצבר מול המגפה עד היום, משלב זה הגל צפוי להתחיל לדעוך, אלא אם יגיע וריאנט חדש.

מקדם R, שמראה את הגידול או את הקיטון במספר הנדבקים, עמד היום על 0.92, והוא נמצא מתחת ל-1 מתחילת השבוע. כלומר, לראשונה מתחילת הגל, מספר הנדבקים החדשים היומי מתחיל לרדת. השבוע אומתו כ-67 אלף בני אדם בישראל עם קורונה, 4% פחות מאשר בשבוע שעבר.

הנתון של מספר החולים הוא לא נתון מאוד מדויק, משום שחולי קורונה רבים מסתפקים בבדיקה ביתית או שאינם נבדקים, ומספר החולים האמיתי הוא כנראה גבוה משמעותית. אולם אם אנחנו יודעים שלא חל שינוי משמעותי במספר הבדיקות, או באחוז המאומתים מבין הנבדקים, הרי שניתן להניח כי הירידה במספר החיוביים תואמת מגמה אמיתית של ירידה במספר החולים.

נתון שנותן תמונה מדויקת יותר הוא מספר החולים קשה החדשים: 106 חולים חדשים שנוספו השבוע, לעומת 110 בשבוע הקודם. מספר החולים קשה עומד כרגע על 398 - מספר שאומנם מכביד על בתי החולים, אבל רחוק מהמספרים שסיכנו אותם בקריסה בגלי האומיקרון והדלתא.

הגל החל בתחילת יוני, לפני כשישה שבועות, וזה בערך פרק הזמן שנדרש כדי להגיע לשיא הגל גם בפורטוגל, שהייתה הפעם החלוצה בתחלואה בווריאנט ה-ba.5. אולם ההגעה לשיא אין פירושה שהגל נגמר. בדרך-כלל מספר הנדבקים - וכתוצאה מכך החולים קשה והנפטרים - משיא הגל ועד תחילת הגל הבא, הוא גבוה יותר מאשר מתחילת הגל ועד שיאו. 

מתי יגיע גל נוסף? 

במדינות רבות בעולם עדיין לא ניכרת התמתנות הגל. בארה"ב מספר המאומתים החדשים התייצב על השיא, ומספר המאושפזים ממשיך לעלות; והמצב דומה גם בהולנד, בריטניה וצרפת.

הגל הנוכחי שונה מקודמיו בכך שרבים מן הנדבקים הם מחלימים, חלקם בנוסף להיותם מחוסנים, כך שהתחלואה הקשה בווריאנט היא נמוכה יותר. מספר המאומתים ומספר החולים קשה רחוק מלהגיע למספרים של גל האומיקרון, בישראל כמו במדינות אחרות.

פרוייקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, אמר אתמול (ד') כי ישנם מודלים הצופים גל נוסף באוקטובר. קשה לצפות מתי יגיע גל נוסף, משום שהדבר תלוי בהופעה של וריאנט חדש ומדבק יותר מהווריאנטים הקיימים או כזה שפורץ את ההגנה שהושגה מן ההתחסנות וההדבקה.

חברות החיסונים נערכות להציע באוקטובר בוסטר ייעודי לוריאנטים החדשים, אם כי לא ברור אילו וריאנטים ייכללו בחיסונים החדשים, ועד כמה יצליח הבוסטר החדש להגן מפני הווריאנטים שעדיין איננו יודעים לצפות, אם אומנם יגיעו כאלה.