תיקי נתניהו | טור סופ"ש

על תפקיד הסנגור וההתמכרות המסוכנת ל"קריסת התיקים" | אבישי גרינצייג, טור סופ"ש

עורך הדין של נתניהו מזכיר במידה מה את קין התנ"כי, אלא שהוא מחפש להרוג רק את תיק 1000 • וגם: למה החיבוק לו הוא זוכה מתומכי רה"מ לשעבר עלול להפוך לחיבוק דוב

הדס קליין בעדותה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר
הדס קליין בעדותה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר

בתלמוד הבבלי יש תיאור שקשה להישאר אדיש אליו, על הריגת הבל על-ידי קין אחיו:
"עשה קין בהבל אחיו חבורות חבורות, פציעות פציעות, שלא היה יודע מהיכן נשמה יוצאה עד שהגיע לצווארו" (סנהדרין צז ע"ב). לקין, הרוצח הראשון, לא היה המידע שלצערנו הפך במהירות לנחלת הכלל, כיצד אפשר לרצוח בן אדם, ולכן הוא פצע את הבל בכל חלקי גופו, עד שהבין כיצד להורגו.

נזכרתי במדרש הזה כשנכחתי באולם הדיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים עם פתיחת החקירה הנגדית של הדס קליין על-ידי סנגורו של בנימין נתניהו, עו"ד עמית חדד. תהיו רגועים, אף אחד לא פצע אף אדם, ואף אחד לא היה מעוניין לרצוח אף אדם. עו"ד חדד רוצה רק להרוג את תיק 1000. 

הדס קליין: "לפעמים מילצ'ן גלגל עיניים שבני הזוג נתניהו ילכו כבר" 
הדס קליין בתום העדות: "לא הופעלו עליי שום לחצים. מבחינתי חוק זה חוק" 
מה ידע נתניהו על השמפניה הוורודה ומה הניע את מילצ'ן? סיכום היומיים הראשונים לעדות הדס קליין 

במבט ראשון, חלק מן השאלות שנשאלו היו משונות. השאלה אם הדס קליין עוקבת בטוויטר אחרי אור כרמי ואביעד גליקמן, היא שאלה שלא ברורה התועלת שלה. כך גם כשנשאלה קליין על-ידי חדד מי האדם שעימו שוחחה בהפסקת הדיון, ומה הוא הראה לה בטלפון שלו, כאשר התברר שהוא הראה לה ניסיון הזמנה כושל באפליקציית המשלוחים וולט. 

עו''ד עמית חדד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
 עו''ד עמית חדד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

יש משהו מתסכל בחייו של הסנגור. כמו קין - הוא מנסה לדקור את התיק בכל מקום, הוא יורה לכל כיוון, אולי התיק ייפצע בעקבות השאלה שהוא שואל. לא תמיד הוא יודע מה תהיה תשובת העד, ולפעמים הוא מסתכן בכך ששאלותיו ייתפסו על-ידי הציבור ועל-ידי בית המשפט כשאלות מקארתיסטיות.

בניגוד לתובע, שמגיע לבית המשפט לאחר שהוא מאמין ומקווה שמלוא התמונה התגלתה בפניו בחקירת המשטרה ובשימוע ובריענון העדות בפרקליטות, את הסנגור אופפת אי-ודאות. זו הפגישה הראשונה שלו עם עד התביעה, והוא מנסה לחלץ נרטיב אחר באמצעות "הנדסה לאחור". לפעמים עשויה לצמוח מכך דרמה כאשר התיק לפתע פושט את צווארו ומכין עצמו לשחיטה, ולפעמים הנוכחים מביטים בשיממון ואינם מבינים מה למען השם רוצה הסנגור מחייהם.

היה משהו מצחיק בלהיות באולם ולקרוא דיווחים על הדרמות שבאולם שהודהדו על-ידי תומכי נתניהו, שלא ברור מה הקשר בינם לבין מה שהתרחש בפועל. הדיווחים תיארו שנחשף קובץ אקסל שהוכן בזמן אמת על-ידי הצוות האדמיניסטרטיבי של ארנון מילצ'ן והוסתר על-ידי המשטרה, שלימד שהיקף המתנות לבני משפחת נתניהו היה בשווי 200 אלף שקל בלבד, בניגוד ל-700 אלף שנטענו בכתב האישום. האמת היא ששום קובץ כזה לא נחשף.

פערים ברשתות

עו"ד חדד אכן טען טענה קרובה לכך (גם לדבריו מדובר רק על סיגרים ושמפניות, וגם לדבריו מדובר רק על מילצ'ן ולא כולל ג'יימס פאקר), אולם הוא לא הציג את הקובץ הזה. טרם ברור האם הקובץ מדבר על התקופה בכללותה או על תקופה קצרה יותר. עו"ד חדד לא נתן לקליין להתייחס לטענתו בדבר קובץ האקסל. אני לא קובע שאין קובץ כזה, אבל הוא פשוט לא הוצג. ייתכן שיוכח בהמשך, אבל כרגע זה עוד לא קרה.

כך גם הטענה שחקירת קליין ופעולותיה נעשו ללא אישור יועמ"ש לפתיחה בחקירה. עו"ד חדד אכן טען את זה כבדר-אגב, אך ראש ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, היסתה מיד את עו"ד חדד ואמרה לו שנושא אישורי היועמ"ש לא עומד כרגע לדיון, והיא לא אפשרה לו להמשיך לטעון בנושא. כך גם ההוכחה אודות המתנות שהתקבלו מפאקר, וכך ראיות נוספות.

עו"ד חדד הוא סנגור מצוין שהצליח לחלץ חרף גילו הצעיר לא מעט חשודים ונאשמים. אולם החיבוק שהוא זוכה לו מתומכי נתניהו עלול להפוך לחיבוק דוב.

הנזק לנתניהו

ההתמכרות לכך שהתיק צריך לקרוס כל יום, ושתוך שעות צריכה לצאת תעודת הפטירה לתיק 1000, מזיקה להגנה בשני מישורים. קודם כל בכך שהיא מעמידה את הסנגורים בלחץ להביא הישגיים מידיים במשחק שחמט שמתנהל שנים וימשיך להתנהל עוד שנים. נזק נוסף לא מבוטל הוא שכנוע עצמי של נתניהו שסכנת ההרשעה בפלילים חלפה. עו"ד בעז בן-צור, שייצג את ארנון מילצ'ן ואת הדס קליין בשלב החקירה, הציע ליועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט כי נתניהו יודה בתיק 1000 בעבירה על-פי חוק המתנות. בהמשך הוא הסכים שנתניהו יודה בעבירה חמורה יותר, של הפרת אמונים.

בן-צור מכיר את חומר הראיות מכלי ראשון, ואם הוא הסכים להסדר טיעון כזה - כנראה שהוא מבין שתיק כזה לא צפוי לקרוס תוך שעות, וכי יש לנתניהו בו חשיפה לא מבוטלת להרשעה בפלילים.

לאחר החקירה הראשית, עו"ד חדד אמר בצדק: "חכו לחקירה הנגדית". אני מסכים עם ההערה, אך אחדד אותה. "חכו לסוף החקירה הנגדית".

 *** חזקת החפות: יודגש כי בנימין נתניהו ויתר הנאשמים בתיקי האלפים הם בגדר נאשמים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.